Noen spørsmål fra en som starter opp 180l

har kjøpt inn en 180l tank jeg driver å setter opp, i den forbindelse har jeg noen spørsmål,

-ser at noen har slike luftpumper i akvariene sine (tenker ikke co2) men hva er dette godt for egentlig?

-vedrørende røtter, jeg forstår det slik at slike kan i mange tilfeller være med på å farge vannet. Noen alternaltiver til røtter/ evt, måter å unngå missfarging på vann?

-jeg vurderer sette inn noen planter, vil da en ancistrus spise disse hvis jeg velger en slik fisk?

-jeg er forøvrig ellers litt usikker på valg av fisk, men typer som ancistrus, guppy, scalare, neontetra mindre siklider etc. er noe jeg har tenkt litt på, hører gjerne noen tips til valg av fisk.



takker for svar
-STIG



Grattis med nytt kar!
Hei.

Skal prøve og hjelpe til så godt jeg kan ut i fra egene erfaringer.
Luftpumper blir ofte brukt som pynt, selve funksjonen er og tilsette O2, altså oksygen. Dette får du uansett nok av så sant du har litt vannbevegelse i vannskorpen. Mener da at utblåsningen på pumpa lager litt bevegelse.

Alle røtter farger vannet i begynnelsen, noen mer enn andre. Av egene erfaringer farger mener jeg at farger minst, vil nesten påstå ikke i det hele tatt! Skaper også en veldig fin kontrast i karet. 180L er en del vann og fargingen vil jo bli mindre jo større kar du har. Denne roten farger noe veldig syntes jeg, fortsetter også og farge i lang tid. Det du kan gjøre er og legge den i vann og holde den der ei stund og bytte vann etterhvært så vil du jo få ut en del fargesoffer. Nedbryting er jo en helt vanlig prosess så derfor vil du jo hele veien få stoffer som slipper ut og farger vann

Kjenner ikke til at ancistrus spiser noen form for planter med mindre du sulter den.

Fiska du nevner er fine fisk i ett selskaps akavire, bare vær klar over at ettervært som scalarene vokser(dem blir STORE) kan du etter ei natt plutselig se at det mangler maaaange guppy og tetrar da den kan være glupsk. Er mange historier om folk som har introdusert tetrar og guppy i kar med scalarer og alt ser veldig bra ut, neste morgen svømmer det halvfeite sclarer rundt i karet fornøyde og mette

Jeg syntes http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=sommerfugl&x=0&y=0 er fine fisker og holde i selskapsakvarier.
Håper det hjalp litt. Dette bygger på mine personlige erfaringer så ta det med en klype salt. Erfaringene er forskjellig hos mange.

Kommer nok mange andre gode tips og råd ettervært.

mvh Kenneth
Svar...
1.) luftpumper er godt for og fjerne proteinhinner og tilføre oxygen i vannet. det er jo ganske dekoratift også!
2.) det kommer litt an på hvilken røtter du velger, men en liten forhåndsregel kan være at du koker røttende i et kvarter eller to (husk og bytt vann mens du koker!)
3.) ancistrus KAN spise plantene dine, men det er bare hvis den ikke får nok mat/alger. så bare fyr løs med planter
4.)i et akvarium på denne størelsen ville jeg nok ikke ha tatt levendefødene...

jeg bare kommer med et forslag:

2st ancistrus
25st neontetra
4-8 palettciklider
og en liten gruppe kuhlii åler.

ingen av disse fiskene er noe spessielt vanskelige og de fyller karet med farger helt perfekt etter min mening!
4-8 paletter er helt absurd.... disse er meget agressive, og bør vel ikke holdes mer enn ett parr (han og hun) så lenge karret ikke er 1000liter....

mine paletter, spesielt hannen, angriper alt han kan... selv om det er fiskene i akvariet VED SIDEN AV! (Ja, han angriper faktisk glasset så hardt at han nesten skader seg selv om jeg ikke har ugjennomsiktig skille mellom karrene).

Nå kan det være at mine er spesielt sære., men jeg har sett mange anbefale aldri mer enn ett par paletter.

Sommerfugl ciklider er vel lettere sånn.... de mener jeg å huske folk har hatt som gruppe uten spesielt problemer så lenge d er mye gjemmeplasser.
go info her

følte sammensetningen av fisk til philip her hørtes interessant ut.

Men noen som kan bekrefte dette som thatina nevner om aggressivitet ved flere paletter sammen ?
Les om palettciklide her, det skulle vel bekrefte det thatina skriver

Bruk gjerne fiskebasen og søk opp de fiskene du får forslag om. Det er alltid lurt å sjekke litt selv
Hei!
Jeg tenkte jeg skulle komme med noen meninger om planter i akvariet.
Jeg elsker planter, så et kar med masse masse grønt er det peneste jeg vet.

En luftpumpe for å lage bobler er for meg ganske meningsløst, den vil "lufte" ut co2en i vannet ditt, slik at skal du ha fine planter må du styre med gjødsel, co2, substrat og bla bla bla.
Dropp heller pumpa, kjøp god sand og finn ut hvilkne planter du vil ha. TIPS! her på akvaforum kan du kjøpe planter på rubrikk, da får du mye mere verdt for pengene, og gode råd i tillegg. planter som vokser fort vil dra ekstra mye overskuddsnæring fra vannet (in short, fiskebæsj) og holde vannet ditt oksygenrikt. plantene vil ikke trenge noe spesielt mye, bare velg planter som vokser etter de forholdene du har, plant de i sanda (eller på røtter alt ettersom planten) og skal du gjøre det fancy uten å ta helt av, kjøp næringsticks til planter med mye røtter og stikk i sanda atme planter, eller kjøp flytende næring til planter med lite røtter og doser etter karet.

Planter er nesten utelukkende positivt, tilførsel av oksygen, omgjør nitrater til oksygen, hindrer algevekst ved at plantene tar næringene algene skulle hatt, er pent, fiskene digger det og det er mestringsfølelse når man får det til!


Hadde jeg vært deg og skulle innredet et 180 liter ville jeg gått for regnbuefisker, det finnes masse forskjellige varianter, og de er skikkelig trivelige og rampete. eller så synes jeg kampfisker, corydoras, pakistanbotia, og sommerfuglciklider er pene saker.

Ang røtter, noen farger av, noen gjør det ikke, det er ikke noe stress uansett, fordi du bare koker de, og om de er større så legg den i badekaret eller i en balje i et døgn eller to mens du bytter masse vann, så går det som oftest heeelt fint. Skal du ha ancistrus som algespiser så må du nesten ha noe i tre i karet uansett, for de trenger det for fordøyelsen sin =)

Lykke til!
enig med thatina.. 4-8 palletter... hadde ca. 20 palett yngler , når de ble store ble det for lite plass i min 530L... agressive...

bytte ut neon med kardinal fra lista til philip..

anbefaler å lese litt mer på forumet... mye å velge mellom
denne aggresiviteten er det noe som går igjen for andre ciklider, eller noe paletter er egne på ?

har forøvrig satt inn 2 røtter nå, farger ikke noe av etter det jeg kan se enda værtfall. dem ble godt skyllt før jeg satt dem i.

blomster er på plass, i form av hornblad, javabregne, algekuler.

Ciklider er agresive spesielt når de leker.
Palettene er en av de "snileste"ciklidene som er, en morsom fisk.
Men sommerfugl cikliden er finere og minst like morsom, men krever gode vannverdier.
Så enig med de som foreslår kun et parr til 180 l din, mer enn det vil bli kaos, slåsing og død.
Gå for sør-amerikansk biotop.

Hovedfisk: Rolig ciklide som sommerfuglciklide
Stimfisk: en eller annen tetra eller nannostomus art
Bunnfisk: en gruppe med corydoras (har selv flekket pansermalle og andre arter. de som aldri er redde og kommer bort til meg i karet er de flekkede. en uredd cory).
Algespiser: en gruppe med otto
Rengjøringsarbeidere: Noen eplesnegler og sandsnegler

Lykke til.
Black_Flys
Gå for sør-amerikansk biotop. Hovedfisk: Rolig ciklide som [URLBLOCK1] Stimfisk: en eller annen tetra eller [URLBLOCK2] art Bunnfisk: en gruppe med [URLBLOCK3] (har selv flekket pansermalle og andre arter. de som aldri er redde og kommer bort til meg i karet er de flekkede. en uredd cory). Algespiser: en gruppe med [URLBLOCK4] Rengjøringsarbeidere: Noen eplesnegler og sandsnegler Lykke til. :)


når du skriver rolig ciklide tenker du typ 1 stk da til dette akvariet?

pr nå har jeg corydoras i form av metall pasermalle. 9stk småe ivrige. i tillegg til noen sandsnegler.
Må bare komme med en ting.
Palett Ciklider er en dum ting og ha to par av. Fant en jeg kjenner ut. (Da mener jeg i samme akvarium) for når den ene fisken i et av parrene døde gikk det noen dager før den andre Paletten i paret ble "spist" av de to som var igjen. Den ble ikke helt spist, men da de flyttet den over midlertidig i en bolle var den så skadet at den raskt døde naturlig.
Stigd2
[QUOTE=Black_Flys]Gå for sør-amerikansk biotop. Hovedfisk: Rolig ciklide som [URLBLOCK1] Stimfisk: en eller annen tetra eller [URLBLOCK2] art Bunnfisk: en gruppe med [URLBLOCK3] (har selv flekket pansermalle og andre arter. de som aldri er redde og kommer bort til meg i karet er de flekkede. en uredd cory). Algespiser: en gruppe med [URLBLOCK4] Rengjøringsarbeidere: Noen eplesnegler og sandsnegler Lykke til. :)


når du skriver rolig ciklide tenker du typ 1 stk da til dette akvariet?

pr nå har jeg corydoras i form av metall pasermalle. 9stk småe ivrige. i tillegg til noen sandsnegler.
Et spørsmål, er ikke alle Ciklide typer par-fisk?
Alice Persen
Et spørsmål, er ikke alle Ciklide typer par-fisk?


Nei, noen trives best i grupper - da gjerne med en hann pr flere hunner, dette gjelder særlig afrikanske ciklider fra de store sjøene, men også noen amerikanske.
Ulvster
[QUOTE=Alice Persen] Et spørsmål, er ikke alle Ciklide typer par-fisk?


Nei, noen trives best i grupper - da gjerne med en hann pr flere hunner, dette gjelder særlig afrikanske ciklider fra de store sjøene, men også noen amerikanske.

noen typer kan trives som enslige også eller?
Stigd2
-jeg vurderer sette inn noen planter, vil da en ancistrus spise disse hvis jeg velger en slik fisk?


Jeg har hatt en ancistrus som alene har herpet (som i å spise seg inn til "skjelettet" på bladene) flere planter, blant annet en sverdplante som er nærmere 50 cm høy, og den kan umulig ha fått for lite mat. Bare så du er oppmerksom på at det ikke er helt umulig.
carassius
[QUOTE=Stigd2]-jeg vurderer sette inn noen planter, vil da en ancistrus spise disse hvis jeg velger en slik fisk?


Jeg har hatt en ancistrus som alene har herpet (som i å spise seg inn til "skjelettet" på bladene) flere planter, blant annet en sverdplante som er nærmere 50 cm høy, og den kan umulig ha fått for lite mat. Bare så du er oppmerksom på at det ikke er helt umulig.

stemmer akkurat dette jeg mener jeg har hørt om, men skaffer jeg meg ancistrus blir dette meget unge små krabater som jeg regner med ikke kan være så alt for glups til at dem klipper ned hele karret med det første.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap