Vannverdi tester?

Har enda ikke kjøpt meg vannverdi tester. Har et 160 L akvarium.
Noen som kan sende link til bra vannverdi tester som ikke er aaaalt for dyre?
Lisbeth
Jeg bruker å handle på [URLBLOCK1] og [URL=http://webzoo.net/default.pl?showPage=220&action_set_ice_sidemenu=_100_211_]webzoo[/URL]. Greie priser :)

hvilken vannverditester anbefaler du?
Sunniva Johansen
Har enda ikke kjøpt meg vannverdi tester. Har et 160 L akvarium. Noen som kan sende link til bra vannverdi tester som ikke er aaaalt for dyre?

JBL Nitritt-test hos Aquamanias
JBL Ph-test bør du også ha og det finner du også hos Aquamanias.
Av merke JBL

Disse 4 er viktigst etter min mening.
nitrit
PH
nitrat
ammoniakk

Resten
KH
GH osv.....
Det bruker jeg strips/stics på.

Prodac og Tetra sine vannverdi produkter burde du styre unda. Der er det som regel bare bortkastetde penger.
B. Andresen
Prodac og Tetra sine vannverdi produkter burde du styre unda. Der er det som regel bare bortkastetde penger.

Testene fra Tetra er helt OK. Jeg bruker begge, og mange foretrekker testene fra JBL siden de har mindre avstand mellom avlesningene, men det er litt drøyt å si at det er bortkastede penger å kjøpe tester fra Tetra.

Tetras pH-test måler i området pH 5,0 til pH 10,0 med 0.5 enheter mellom avlesningene.

JBL har 3 forskjellige pH-tester, ettersom hvilket måleområde testen dekker:

pH 3 til 10 med 0,5 enheter mellom avlesningene
pH 6 til 7,6 med 0,2 enheter mellom avlesningene
pH 7,4 til 9,0 med 0,2 enheter mellom avlesningene

Jeg bruker både Tetra og JBL tester til pH-måling. Det er god overenstemmelse mellom de to merkene.

Til måling av NO2 (Nitritt), er testen fra JBL å foretrekke. Den viser verdier helt fra 0 , mens den laveste verdien på Tetra's test er "mindre enn" 0,3

Til måling av NO3 (Nitrat) foretrekker jeg Tetra's fordi jeg synes det er vanskelig å lese av JBL's, særlig på verdier over 25

De testene som er mest nødvendige for en nybegynner er etter min mening tester for pH og Nitritt. Strips bør du holde deg helt borte fra, da kan du likegodt bare gjette deg til verdiene.
Sant nok at strips bør man helst ikke bruke. men jeg gjør det siden det kan være en del svigninger på kh og gh. og så ofte som jeg sjekker så blir det billigere med strips til det bruket. men der jeg burde ha stabile og ganske nøye mål bruker jeg dråpe tester.
B. Andresen
Sant nok at strips bør man helst ikke bruke. men jeg gjør det siden det kan være en del svigninger på kh og gh. og så ofte som jeg sjekker så blir det billigere med strips til det bruket. men der jeg burde ha stabile og ganske nøye mål bruker jeg dråpe tester.

Er veldig forståelig at du har svingninger med GH og KH hvis du bruker strips da
har svigninger selv med dråpetester så derfor velger jeg stripstesten der siden den er billigere.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap