Hjelp til slørhaler.

Hei

Tidlig i sommer fikk jentungen en sort slørhale i gave... vet det er lite ideelt at levende skapninger gis i gave..... Men nå ble det slik.

saken er den, at fisk kan vilite om...

Vi da skaffet et akvarie, etter at fisken hadde gått et par døgn i en svær bolle. Vi fikk så tak i et 22 liters akvarium, med sirk-pumpe, lys, og en sånn vamekolbe. Vi fikk opplyst på dyrebutikken at 25-26 grader var flott...
vi fikk vite at vi måtte ha aqatan vannforbedrer, og fòr selvsagt, sånne flak som flyter..... har og noen planter og grus oppi der...

etter etpar mnd, fant vi ut at den enslige fisken måtte ha en venn, og valget falt da på en sånn vanlig slørhale, oransje... det var disse vi kunne ha sammen sa de i butikken, og de gikk jo der i samme akvarium også....

Fra den gule slørhalen ble sluppet oppi akvariet hjemme, har den vært etter den sorte, og det har nesten sett ut som den sorte ble jaget.. den sorte har nå noen dager virket slapp, og den gle kom oppi akvariet for ei drøy uke siden....

Vi har fått beskjed om at alt vannet skal skiftes ut hver tredje uke, og 1/3 hver uke....

registerer og at vi syntes det etter den gule kom, og har blitt betraktelig mere "grums" i akvariet

Nå i formiddag døde i midlertid en sorte slørhalen, eller støvsugeren...

Dette var jo det siste vi ønsket, men den tiden vi har hatt disse fredfulle skapningene i stua, har vi lært å sette pris på de, og savner allerede den svarte...

Vi ønsker råd, hva mer må vi evt ha, hva gjør vi feil, og vi ønsker å fortsette med disse fiskene..... var det uheldig å blande denne sorte og orange???

Alle råd og tips ønskes....

På forhånd takk.... vi kan ikke dette.... alle råd og tips er velkommene

Vegard

Hei

Vellkommen til akvarieverdenen

22liter er dessverre alt for lite til en gullfisk, hvis du leser profilen dens står det minste størrelse på akvariet, hvilket i dette tilfellet er 200 liter.

Den sirkulasjonspumpen, inneholder den noe form for svamp? for alle akvarier trenger ett filter, ikke bare for å fjerne avføring og annen forurensig, men også giftene amoniakk og nitritt. I dyrebutikken selger de sikkert tester for disse giftene samt ph, gh, kh, jern, fosfat, osv... Vil anbefale deg å kjøpe tester for PH og nitritt.

Et filter skal kjøres inn i 4-5 uker med bare sand planter og annen dekorasjon.

Ett akvarie på 22 liter burde renses en gang i uka og ikke en gang hver tredje uke.

Det kan være mange grunner til at gullfisken døde, forgiftning (nitritt eller amoniakk), stress, eller at akvariet var for lite og innvoldene fortsatte å vokse.

Du burde kikke på rubrikk her på forumet og på finn og se etter et større akvarie til gullfisken, eller selge den og vurdere et reke kar, eller noen av disse fiskene.

Anbefaler deg å lese disse om oppstart av akvarie og vannverdier.

Lykke til!
Plussmedlem
Hei, og velkommen til AF

Slørhaler griser en del. Det er sannsynligvis grunnen til det ekstra grumset du opplevde da dere satt inn en ny fisk.
Både karet og filteret deres er for lite til slørhaler. Anbefaler dere ikke å kjøpe flere fisk til dette karet mens dere fortsatt har den siste slørhalen.

Skifting av 1/3 av vannet hver uke er bra. Men gjerne oftere når du har fisk i et kar som er for lite.
Hei :)
22 l er nok litt for lite for slørhaler. Man burde minst ha 40 l, og etterhvert som de vokser burde man ha større. Jeg må snart kjøpe større til mine fisker Og så er det mindre arbeid med større akvarie!
Svenne
Hei Vellkommen til akvarieverdenen :) 22liter er dessverre alt for lite til en gullfisk, hvis du leser [URLBLOCK1] står det minste størrelse på akvariet, hvilket i dette tilfellet er 200 liter. Den sirkulasjonspumpen, inneholder den noe form for svamp? for alle akvarier trenger ett filter, ikke bare for å fjerne avføring og annen forurensig, men også giftene amoniakk og nitritt. I dyrebutikken selger de sikkert tester for disse giftene samt ph, gh, kh, jern, fosfat, osv... Vil anbefale deg å kjøpe tester for PH og nitritt. Et filter skal kjøres inn i 4-5 uker med bare sand planter og annen dekorasjon. Ett akvarie på 22 liter burde renses en gang i uka og ikke en gang hver tredje uke. Det kan være mange grunner til at gullfisken døde, forgiftning (nitritt eller amoniakk), stress, eller at akvariet var for lite og innvoldene fortsatte å vokse. Du burde kikke på rubrikk her på forumet og på finn og se etter et større akvarie til gullfisken, eller selge den og vurdere et reke kar, eller noen av [URLBLOCK2]. Anbefaler deg å lese disse om [URLBLOCK3] av akvarie og [URLBLOCK4]. Lykke til! :)


Svenne

tusen takk for informativt svar og linker!

men fordi jeg på dette området er helt grønn, så må jeg spørre litt vedr det du svarer....

Ute i dyrebutikken fikk vi beskjed om at det akvariet vi kjøpte, var egnet for to fisk, ikke mer... og når jeg så hvor mange fisk de hadde oppe i ett akvarie, så antar jeg de ikke har særlig mere vann tilgjengelig pr fisk, er det så mener du, at en må ha 200l vann pr stk av disse fiskene????

Vedr pumpa, den har et filter, dette kjøpte jeg nytt før jeg satte pumpa i drift, og det er enda et par uker til det skal skiftes, ut i fra hva som sto på pakka....

er tydelig mye her vi ikke har fått med oss, men føler meg litt villedet av butikken her.... skal man ha levende vesner i hus, er det for meg et must at de har det godt..... enten det er unger, kaniner eller fisk....

Vegard (som sikkert kommer til å mase mer..)

Lipton og loomis

Tusen takk for svar.... må kansje endre ting her.... Føler meg litt villedet av butikken her....
Hei å velkommen.

Når det gjelder dyrebutikkers overbefolkning av akvarium, så er dette ment å være et midlertidig oppholdsted for fiskene før de blir solgt videre. Derfor har de så mange fisker i ett akvarium. Ellers så kan de ha så mange fisker fordi de også sulter disse, slik at de ikke vokser noe mens de er i butikken.

Hvis du har ei pumpe hvor alt filteret skal byttes samtidig så vil man få et stort problem fordi alle de gode bakteriene forsvinner når du bytter alt. Da vil du få en opphopning av avfallstoffer som er skadelig for fisken.
Hvis du vil lære masse om hvordan holde et akvarium burde du gå øverst på siden på Artikler, og deretter til akvarieskolen. Der finner du det meste om å sette opp et akvarium.
Fiskene i butikken skal gå der veldig kort, derfor er ikke det noe du kan bruke som "mal" for et oppsett hjemme der fiskene skal bo i mange år De har nok veldig effektive filterannlegg som også gjør at de kan overbelaste salgskarene sine.

Tusen takk for bra svar, men dette avler jo flere spørsmål.....

Er det slik å forstå at den pumpa sitt filter må ha dette bakterie-belegget???? og at det ikke er noe som bare kan settes nedi og kjøres igang????

forstår jeg det og rett, når det da er snakk om feks 200 l vann pr slørhale, enten det er den orasje, eller den sorte slørhalen so de kalte den merkelige støvsugeren med utståede øyne????

jeg spør for å finne ut av dette her....

Mvh Vegard

Vegard Ulset
[QUOTE=Svenne]Hei Vellkommen til akvarieverdenen :) 22liter er dessverre alt for lite til en gullfisk, hvis du leser [URLBLOCK1] står det minste størrelse på akvariet, hvilket i dette tilfellet er 200 liter. Den sirkulasjonspumpen, inneholder den noe form for svamp? for alle akvarier trenger ett filter, ikke bare for å fjerne avføring og annen forurensig, men også giftene amoniakk og nitritt. I dyrebutikken selger de sikkert tester for disse giftene samt ph, gh, kh, jern, fosfat, osv... Vil anbefale deg å kjøpe tester for PH og nitritt. Et filter skal kjøres inn i 4-5 uker med bare sand planter og annen dekorasjon. Ett akvarie på 22 liter burde renses en gang i uka og ikke en gang hver tredje uke. Det kan være mange grunner til at gullfisken døde, forgiftning (nitritt eller amoniakk), stress, eller at akvariet var for lite og innvoldene fortsatte å vokse. Du burde kikke på rubrikk her på forumet og på finn og se etter et større akvarie til gullfisken, eller selge den og vurdere et reke kar, eller noen av [URLBLOCK2]. Anbefaler deg å lese disse om [URLBLOCK3] av akvarie og [URLBLOCK4]. Lykke til! :)


Svenne

tusen takk for informativt svar og linker!

men fordi jeg på dette området er helt grønn, så må jeg spørre litt vedr det du svarer....

Ute i dyrebutikken fikk vi beskjed om at det akvariet vi kjøpte, var egnet for to fisk, ikke mer... og når jeg så hvor mange fisk de hadde oppe i ett akvarie, så antar jeg de ikke har særlig mere vann tilgjengelig pr fisk, er det så mener du, at en må ha 200l vann pr stk av disse fiskene????

Vedr pumpa, den har et filter, dette kjøpte jeg nytt før jeg satte pumpa i drift, og det er enda et par uker til det skal skiftes, ut i fra hva som sto på pakka....

er tydelig mye her vi ikke har fått med oss, men føler meg litt villedet av butikken her.... skal man ha levende vesner i hus, er det for meg et must at de har det godt..... enten det er unger, kaniner eller fisk....

Vegard (som sikkert kommer til å mase mer..)



Er klar over at jeg har for mye fisk... det ene akvariet er for yngel da, og det andre er litt endret. Problemet er at jeg bare har et lite soverom hvor jeg får ha akvariene. Kjenner ei med en 60l som skal få en del av fiskene og har planer om å gjøre det jeg rådet om

Sven
Du kan ha et par slørhaler i en 200 liter Som voksne kan du nok ikke ha så mange av de, da må du gå over til dam eller større kar.

MEN når det er sagt, så vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe flere fremavlede misfostre av gullfisken. Spør etter den ekte gullfisken i butikken, og ikke fall for golfballene, teleskopfiskene og alle de andre "morsomme" variantene du kan få av gullfisken.
Vegard Ulset
Tusen takk for bra svar, men dette avler jo flere spørsmål..... Er det slik å forstå at den pumpa sitt filter må ha dette bakterie-belegget???? og at det ikke er noe som bare kan settes nedi og kjøres igang???? forstår jeg det og rett, når det da er snakk om feks 200 l vann pr slørhale, enten det er den orasje, eller den sorte slørhalen so de kalte den merkelige støvsugeren med utståede øyne???? jeg spør for å finne ut av dette her.... Mvh Vegard


Hvis du leser artiklene jeg linket til, spesielt den om vannverdier. Der står det om hvordan pumpa skal renses og hvorfor den ikke skal vaskes helt rein/alt filteret skal byttes.

Hvilken pumpe har du?
Kine Kristine
[QUOTE=Vegard Ulset]Tusen takk for bra svar, men dette avler jo flere spørsmål..... Er det slik å forstå at den pumpa sitt filter må ha dette bakterie-belegget???? og at det ikke er noe som bare kan settes nedi og kjøres igang???? forstår jeg det og rett, når det da er snakk om feks 200 l vann pr slørhale, enten det er den orasje, eller den sorte slørhalen so de kalte den merkelige støvsugeren med utståede øyne???? jeg spør for å finne ut av dette her.... Mvh Vegard


Hvis du leser artiklene jeg linket til, spesielt den om vannverdier. Der står det om hvordan pumpa skal renses og hvorfor den ikke skal vaskes helt rein/alt filteret skal byttes.

Hvilken pumpe har du?

Hei

pumpa de anbefalte , heter "fluval 1plus Innenfilter". som det står på esken..... den skal være for akvarier på under 45 liter, og gir 200 l/t.

gjelder det samme vedr de svarte slørhalene, at det ikke bør være mer enn et par stk på 200liter???
Da er det vel 2 kammer i pumpa? Etter det jeg fant ut så skal bare den ene delen byttes ut eller skylles.
Kine Kristine
Da er det vel 2 kammer i pumpa? Etter det jeg fant ut så skal bare den ene delen byttes ut eller skylles.


nei, det er bare ett filterkammer der, og på buikken sa de at det skulle skiftes etter 8-10 uker..... men er dette og feil???
Er filteret svamp, eller pose med noe inni?
Er det et slikt filter du har til pumpa? Da trenger man ikke bytte ut hver gang. Det man gjør er å bytte når vannstrømmen som kommer ut av pumpa er blitt synlig redusert. Da tar du å fyller ei bøtte med akvarievann, og tar å klemmer/kryster filteret i bøtta, slik at ikke alle bakteriene dør. Så er den klar til å brukes igjen.
Svarte slørhaler er fortsatt gullfisk... Så ja, du kan ha 4-5 gullfisk i en 200liter, med forbehold at de må flytte til noe større når de vokser.
Slørhaler er en avlsvariant av gullfisken. Men jeg vil fortsatt påvirke deg til å heller kjøpe ekte gullfisker en misfostrede avlsmutanter som lever hele livet med store vansker for å klare å svømme og innta føde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap