Cabomba + sand??

Da jeg har fått meg en liten cory flokk, så har jeg byttet ut all grusen min med sand. Av planter har jeg to javabregner og javamose som er festet til en rot, en stor anubias og tre andre mindre planter jeg ikke kjenner navnet på.. Jeg har veldig lyst på cabomba og pistia også, og tenkte å se om det er mulig å få kjøpt under Drammens auksjonen til søndag.. Men, så er det store spørsmålet: Vil cabombaen trives i sand, eller vil sanden bli for tung rundt røttene deres?? Hva slags planter har dere som også bare har sand i akvariet?? Pistiaen er jo en flyteplante, så for den så spiller vel ikke bunnlaget noen rolle. men tips til hva ellers jeg kan bruke tar jeg gjerne i mot
Kjør på! Jeg har aldri opplevd en eneste plante som ikke trives i sand. Det eneste problemet du kanskje kan oppleve er at hvis coryene barter veldig mye rundt cabomban før den har fått rotfestet seg, kan de flyte opp.

Ellers kan jeg jo anbefale deg en annen plante som ligner veldig på cabomba men som ikke røyter som cabombaen gjerne gjør: Limnophila sessiliflora
Flott jeg har nemlig hørt at sand er for tungt for planterøtter, at det "kveler" planten, og at grus er mye mere egnet for planter.. men det stemmer altså ikke??
Nei det stemmer ikke, det er en gammel myte.
Og by the way.... Jeg har 4 paleatus, 1 leopard og 3 "albino" cory.. men jeg finner ikke de som er albino som egen art.. Har du noen formening om hvilken art det kan være, eller er det flere arter som kan være kritt hvite med røde øyne??

Og jeg trodde cory skulle være bunnfisk jeg, men disse her er jo overalt i akvariet. Opp og ned hele dagen. Særlig disse albinoene er veldig aktive. Artige og søte skapninger
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5259

jeg fikk beskjed om at mine albino coryer var disse i albino-versjon...
jeg hadde 6 stk av de selv og leita masse jeg og!
akk for link Lene Ja det er disse jeg har.. De er en god del mere kompakte og rundere enn de andre coryene jeg har.. Kjempe fine
Jeg har både pistia og plater som står i sand i mitt kar. Vallisneria americana "natans" (jeg tror det er den, men den ble kjøpt som "vallisneria" så det er ikke helt godt å si) trives litt for godt og har lagt seg utover hele vannoverflaten fordi den ble for lang. Det endte med at jeg klippet den, så får vi se hva som skjer med den. Det ble egentlig ikke så pent... Den får forresten masse avleggere i alle mulige retninger også. Bacopa australis trivdes godt i starten, men når den ble så høy at pistiaen festet seg i toppen av den og stjal alt lyset ble den gul og ulykkelig. Har prøvd å klippe den også ned, men tok ikke nok av den. Må nok klippe mer en annen gang. Cryptocoryne wendtii green er den som fungerer best, ikke for høy, trenger ikke mer lys enn den har fått og den har fått avleggere og ser frisk og flott ut.
Kan også nevne at det hender jeg roter litt rundt i sanden når jeg er nedi karet. Ikke overalt og ikke helt tett inn mot røttene til plantene, men litt rundt omkring. Strømmen i karet flytter en del på sanden også, og jeg flytter den gjerne litt tilbake. Coryene roter i sanden ved røttene, tror de leter etter matbiter som samler seg i sanden der. Ihvertfall blir sanden flyttet litt på innimellom her hos meg, og jeg har blitt fortalt at det er bra for plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap