Antall fisk 70 l

Eg lurer rett og slett på hvor mange guppyer en kan ha i 70 l`ren?
Og hva som er de beste fiskene og ha sammen med de?

Så enten et rent tall på antall guppyer eller kombinasjoner

Anette
Det kommer litt ann på hva du ønsker med akvariet ditt.
Men du kan fint ha en 7-8 guppy .... Hvis du har 2-3 hanner og resten hunner. Blir de nok flere innen rimlig kort tid.:o)
Du bør også ha en eller 2 algespisere. Der er det flere typer å velge mellom. Ancistrus er den som er mest kjent , men det finnes flere.
Du kan også ha en type Corydoras. De er morsomme. Kuhlii-ål er et annet forslag.

Du får søke litt på fiskebasen :o)
Antallet kommer mere ann på hvor mye du gjør utav det selv, mye fisk = mye forurensing.(Mye fisk = mye vannbytte) Bra filter og pumpe , luftesten og planter hjelper mye.

Om de har det bra blir det flere om du vil eller ikke.

Start billig, 10 hunner og 5 hanner rekker lenge (om alt går fint)

6-8 Corys (panser maller).NB Bruk sand i bunnen om du velger disse (ikke kjøp de dyreste)

Kansje noen platys 4-6 stk( de er fredelige og har en mengde farvevarianter) og ikke dyre.Disse vil også bli flere om de har det bra.

kost på deg et par røtter og noen planter å jeg vil si du er i gang.

som Heidi skriver , algespiser er fint ( platy tar en del alger ) nb ikke kjøp Kinesisk algespiser , den blir for stor til 70L. SAE er bedre valg da , selv om den blir litt stor til 70L ( min mening)
Per-ph6
Antallet kommer mere ann på hvor mye du gjør utav det selv, mye fisk = mye forurensing.(Mye fisk = mye vannbytte) Bra filter og pumpe , luftesten og planter hjelper mye.


Litt of topic her, men hva er en luftesten?
Plussmedlem
Eirik Granly Foss
Litt of topic her, men hva er en luftesten?

Her ser du en som har tatt det litt langt når det gjelder luftestein...
1 liter vann til hver cm fisk synes jeg er et greit mål...... Så må man ta hensyn til fisk som hevder revir. Da er det ofte med snakk om andre mål i tillegg.
Vi har nå fått oss akvarium på 70 l, men vi fikk fisk med siden vi kjøpte det brukt.
Er to scalarer oppi, en sølvhai, 5 guppyer, 1 sverdrage, 1 praktbotia,

Så er det et par vi ikke vet hva er, har 3 stk på bunnen som er svarte med sugekopp.
Der er det så mange forskjellige så har gitt opp å finne ut hva det er.
2 som vi ikke helt hva er, er gul "gjennomsiktig" med en rar snute, og så har vi 2 litt lange fisker som er stripete bakover, buken er kvit så en svart stripe og på toppen er de litt mørkere enn på buken.

Tror de bare har kjøpt fisk og puttet de oppi og ikke lest hvor stor fiskene egentlig blir?
Anette85
Tror de bare har kjøpt fisk og puttet de oppi og ikke lest hvor stor fiskene egentlig blir?

Det er nok mulig ja. Scalarer og praktbotiaer trenger større plass enn 70 l, hvis du leser i fiskebasen her på forumet så ser du hva slags krav dine fisker har. Ellers kan du prøve å ta noen bilder av de fiskene du ikke vet hva er. Et dårlig bilde er bedre enn ikke noe, kan hende noen kan hjelpe deg for det.
Ja har vore inne og lest om de forskjellige, og håper bare at eg tar feil av fiskene.

Men tok et par bilder her så får dåke sjå
Noen som vet hva de fiskene på bildene over heter?
Anette85
Vi har nå fått oss akvarium på 70 l, men vi fikk fisk med siden vi kjøpte det brukt. Er to scalarer oppi, en sølvhai, 5 guppyer, 1 sverdrage, 1 praktbotia, Tror de bare har kjøpt fisk og puttet de oppi og ikke lest hvor stor fiskene egentlig blir?


Helt sikkert! Sølvhai kan bli 35 cm lang. Den er stimfisk og bør være min. 5 stk. Scalare krever også større plass, det samme gjør Praktbotia som også er en stimfisk.

Håper du ikke tar det ille opp, men jeg drister meg til å foreslå at du tar ut "pynten" og heller setter inn flere planter. Personlig ville jeg også byttet ut grusen med sand, da står du friere i valg av fisk.

Vær forsiktig med "1 cm fisk pr liter". Det er en ikke uvanlig oppfatning, men om du tenker deg en sølvhai på 35 cm fullt utvokst, skulle du etter denne regelen kunne ha to stk!
En fisk på 10 cm er ikke 10 ganger større enn en på 1 cm, den er kanskje 200 (to hundre!) ganger større (lengde x bredde x høyde)!

Nå blir ikke sølvhai fullt utvokst i et lite kar, men man antar at indre organer fortsetter å vokse selv om kroppen ikke gjør det. Dette fører til at det populært sagt blir trangt om plassen og fisken lider kraftig.

Velg fisk som bruker de forskjellige delene av karet, bunnen, midten og det øvre vannlaget om du ønsker et selskapskar med forskjellige fisk. Velger du også relativt små fisk, kan du få et harmonisk kar. Eller du kan lete etter fisk med interessant adferd og heller holde deg til en type. Mulighetene er mange og derfor er det så fasinerende med akvarier.
Plussmedlem
Anette85
Noen som vet hva de fiskene på bildene over heter?

Søvhaien veit du allerede navnet på, så jeg antar at det er de andre på samme bildet du mener.
Det ser ut som siamesisk algeeter. Også kalt SAE.
Neste bilde viser albino corydoras. De ser litt kraftige ut så jeg vil tippe albinovarianten av corydoras sterbai.
Mallene på nederste bildet (jeg ser to). Ancistrus (sp. oppdrettsvarianten) og gibbiceps.
530
[QUOTE=Anette85]Vi har nå fått oss akvarium på 70 l, men vi fikk fisk med siden vi kjøpte det brukt. Er to scalarer oppi, en sølvhai, 5 guppyer, 1 sverdrage, 1 praktbotia, Tror de bare har kjøpt fisk og puttet de oppi og ikke lest hvor stor fiskene egentlig blir?


Helt sikkert! Sølvhai kan bli 35 cm lang. Den er stimfisk og bør være min. 5 stk. Scalare krever også større plass, det samme gjør Praktbotia som også er en stimfisk.

Håper du ikke tar det ille opp, men jeg drister meg til å foreslå at du tar ut "pynten" og heller setter inn flere planter. Personlig ville jeg også byttet ut grusen med sand, da står du friere i valg av fisk.

Vær forsiktig med "1 cm fisk pr liter". Det er en ikke uvanlig oppfatning, men om du tenker deg en sølvhai på 35 cm fullt utvokst, skulle du etter denne regelen kunne ha to stk!
En fisk på 10 cm er ikke 10 ganger større enn en på 1 cm, den er kanskje 200 (to hundre!) ganger større (lengde x bredde x høyde)!

Nå blir ikke sølvhai fullt utvokst i et lite kar, men man antar at indre organer fortsetter å vokse selv om kroppen ikke gjør det. Dette fører til at det populært sagt blir trangt om plassen og fisken lider kraftig.

Velg fisk som bruker de forskjellige delene av karet, bunnen, midten og det øvre vannlaget om du ønsker et selskapskar med forskjellige fisk. Velger du også relativt små fisk, kan du få et harmonisk kar. Eller du kan lete etter fisk med interessant adferd og heller holde deg til en type. Mulighetene er mange og derfor er det så fasinerende med akvarier.

Planen er å lage en ny bakgrunn og få masse planter inn sammen med en mangroverot å gjøre det litt fancyyy

Synest det er en underlig kombinasjon oppi her nå, kunne egentlig tenkt meg å beholde scalarene, guppyene og mallene, og heller ersattet de andre med neontetra eller noe ant som går i stim..

Eller har dere andre meninger om hva som bør ryke ut av karet og hva som evt passer oppi?
( Er veldig glad i farger)
Siden du spør, ville jeg ha kvittet meg med scalarene. De passer absolutt ikke i en 7o-liter. Jeg har 2 scalarer i 325 liter, og jeg ville ikke ha kjøpt dem i dag. Det er majestetiske fisk, men grådige og revirhevdende, og dermed vanskelig å kombinere med annen fisk. Sølvhaien bør også ut.

Siamesisk algeeter, som du har 2 stk av er også for store, de er raske fisker og trenger stor svømmeplass. De kan eventuellt erstattes med noen otocinclus, som er effektive algeetere. Otocinclus bør forresten ikke puttes i et nyoppsatt akvarium uten algevekst, så disse kan du med fordel vente litt med.

Praktbotiaen blir også for stor for ditt akvarium, og den bør være flere for å trives.

Sverddrageren er også en fisk som blir i største laget, men den kan byttes ut med platy, som finnes i mange farger, og den blir ikke så stor. Sverdrager og platy kan krysses, og bør ikke gå sammen.

Guppy har du allerede, de er jo veldig fargerike og livlige.

Neontetra ville jeg holdt meg unna. De bør være veldig mange hvis de skal gjøre noe av seg, og dessuten passer de dårlig sammen med både platy og guppy på grunn av at disse fiskene har så ulike krav til vannverdier. Det kan hende du kan finne en annen stimfisk som passer bedre, men det blir veldig fort fullt i en 7o-liter.

Ellers får du bare tenke godt igjennom hva du vil med akvariet ditt. Du har jo fått flere gode råd av de andre som har svart deg. Bruk litt tid på å lese om de fiskene du har, og de du kan tenke deg å kjøpe. Lykke til.

Tove H
Siden du spør, ville jeg ha kvittet meg med scalarene. De passer absolutt ikke i en 7o-liter. Jeg har 2 scalarer i 325 liter, og jeg ville ikke ha kjøpt dem i dag. Det er majestetiske fisk, men grådige og revirhevdende, og dermed vanskelig å kombinere med annen fisk. Sølvhaien bør også ut. Siamesisk algeeter, som du har 2 stk av er også for store, de er raske fisker og trenger stor svømmeplass. De kan eventuellt erstattes med noen otocinclus, som er effektive algeetere. Otocinclus bør forresten ikke puttes i et nyoppsatt akvarium uten algevekst, så disse kan du med fordel vente litt med. Praktbotiaen blir også for stor for ditt akvarium, og den bør være flere for å trives. Sverddrageren er også en fisk som blir i største laget, men den kan byttes ut med platy, som finnes i mange farger, og den blir ikke så stor. Sverdrager og platy kan krysses, og bør ikke gå sammen. Guppy har du allerede, de er jo veldig fargerike og livlige. Neontetra ville jeg holdt meg unna. De bør være veldig mange hvis de skal gjøre noe av seg, og dessuten passer de dårlig sammen med både platy og guppy på grunn av at disse fiskene har så ulike krav til vannverdier. Det kan hende du kan finne en annen stimfisk som passer bedre, men det blir veldig fort fullt i en 7o-liter. Ellers får du bare tenke godt igjennom hva du vil med akvariet ditt. Du har jo fått flere gode råd av de andre som har svart deg. Bruk litt tid på å lese om de fiskene du har, og de du kan tenke deg å kjøpe. Lykke til.


Tusen takk for svar
Er litt irritert på meg selv på at vi faktisk kjøpte dette og ikke et tomt akvarie så vi kunne begynt fra starten av.
Men vil en dyrebutikker ta imot fiskene eller må vi selge de?
Tok og søkte på Otocinclus og platy men kom kom opp en hel bråte her inne på fiskebasen så hadde du hatt en link direkte til de du tenkte på?
Prøv å søke på Xiphophorus maculatus (Platy) i basen. Det er denne som er mest vanlig i handelen. Av otocinclusartene, er det Otocinclus affinis jeg oftest ser i butikkene. (Kanskje en annen hjelpsom leser kan lage en link til disse? Sånt kan ikke jeg).
Tove H
Prøv å søke på Xiphophorus maculatus (Platy) i basen. Det er denne som er mest vanlig i handelen. Av otocinclusartene, er det Otocinclus affinis jeg oftest ser i butikkene. (Kanskje en annen hjelpsom leser kan lage en link til disse? Sånt kan ikke jeg).


Eg fant eg fant
Er dyrebutikker villig til å ta imot fisker? Eller må eg selge de/gi de bort?
Noen dyrebutikker tar imot fisker, men det må du egentlig spørre dyreforhandleren du har i nærheten om.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap