Ta en full opprensking og ommøblering av alvariet?

Akvariet mitt har nå stått som det er 1-2 år, har bare latt det vokse uten innblanding. Men det ser litt sånn shabby ut nå. Overgrodd noen steder, og nakent andre steder. Ser fiskene liker seg bare i ene enden, forran. Planter som vokser i verandre litt her og der. Noe er litt vissent, noe har alger på seg. Det er jo ikke sånn veldig pent, en naturlig kaos eller hva jeg skal si hehe.

Det jeg nå lurer på er om jeg skal ta en skikkelig opprydding der, og da tenker jeg på å ta opp alle planter, steiner og røtter. Slamsuge sanden SKIKKELIG og bytte en del vann, og så sette ned planter på ny, og pynte med steiner og røtter.

Blir dette for voldsomt tror dere? Tenker på fiskene og livet i akvariet.

Men føler virkelig en opprensking trengs, synes ikke det er pent der lenger.

Ja det kan du godt gjøre, bare la pumpen stå i en bøtte med vann og svive sånn bakteriene ikke dør.

Når du sier bytte vann og slamsuge, det er egentlig noe du bør gjøre minst 1 gang i måneden.
Personlig gjør jeg det 1-2 ganger i uken for maximal trivsel for fiskene
Ok, god ide å la pumpen gå i en bøtte. Bør jeg lavære å rense filteret også kanskje mens jeg snur opp ned på alt? Heller rense det en uke eller noe senere?

Må få kjøpt inn flere planter også, men det er så himla dyrt, og penger har jeg ikke så mye av akuratt nå. jeg liker å ha masse planter i akvariet. og tror fiskene liker det også. Kan ikke forstå at det skal være så dyrt !
Ja, rens heller filteret en uke senere eller to.
Kommer veldig an på fisken om den liker planter eller ikke.
De aller fleste fisker bryr seg ikke mer eller mindre om plantene, mens noen må ha og noen vil bare spise de opp.
Men er enig a planter kan være fint i et akvarie!!
Nå koster jo både potteplanter og buketter en del også da, jeg har plantedilla og bare lukker øynene. Har du sjekket rubrikkannonsene? Det selges flotte planter som er ferdigvisnet (butikkplantene har ofte vokst i sump med bladene over vann og visner før de kommer igjen i undervannsform. Det gjør ikke de som selges fra akvarister), og ofte er det adskillig større porsjoner enn du får i butikk til en lavere pris. Et annet tips er å ta turen innom akvarieklubbene, på auksjonene der er det mye flott som dukker opp, og særlig på storauksjonene. I tillegg til at det er moro å kunne snakke om fisk uten de hoderystende skrå blikkene ;o)

En annen mulighet er å finne en butikk som lar deg henge på når de bestiller, jeg har fått veldig snille priser når det kommer en hel kasse med navnet mitt på. Da slipper butikken masse bryderi med utpakking og lagerhold, så da kan de jo ikke ta full pris :o)
Får man plantene i posten da om man bestiller av privatpersoner?
Noen sender ja, andre ikke. På rubrikk her står det om de sender eller ikke.
Akvariekjelleren.no (får ikke laget link i nettleseren for øyeblikket) - har fine priser på plantene synes jeg. Men de tar ferie neste uke så da må du bestille idag eller vente to uker tror jeg. Det er vell 100,- eller 120,- i frakt, men plantene der koster 20, 30 kroner. Som jeg syns er råbillig i forhold til mange andre steder (nå har de jo ikke så voldtsomt stort utvalg men selv er jeg veldig fornøyd med plantene derifra)

kanskje du finner noe på finn.no også, selv om det er mye raringer der.
Og for sikkerhetsskyld, ta ut fiskene også, før oppryddingen! La de gå i bøtta med filteret, og noen planter/røtter/pynt. Kan sikre med et lokk om nødvendig (mot hopping!)
Gled deg, det er herlig med ny-ryddet akvarie!
Har ikke kommet i gang enda. Hadde tenkt å få tak i noen nye planter først, men så kikket jeg på anonsene, og det var ingen her i hordaland som solgte planter. Så da må jeg evt renske opp, og plante nedi igjen det som jeg har.

Fant masse billig hos akvariekjelleren, men rakk ikke å få bestillt, og de sender ikke ut igjen før den 18 om jeg ikke husker feil.

Så det endrer vel opp med at jeg planter nedi det jeg har.
sessan
Bør jeg lavære å rense filteret også kanskje mens jeg snur opp ned på alt? Heller rense det en uke eller noe senere?

Så sant sirkulasjonen gjennom pumpa ikke er blitt dårlig trenger du ikke gjøre noe med denne. Pumpa sier ifra selv via dårlig sirkulasjon når filtermediene trenger en liten dypp og litt skvis i en bøtte med akvarievann.
Legg gjerne ut bilder av det ferdige resultatet!
Alltid artig med bilder av andres akvarier. Det kan være til inspirasjon for mange.
skal prøve men synes alltid det er så vanskelig å ta bilder, pga det blir gjennskinn i glasset.
sessan
skal prøve :-) men synes alltid det er så vanskelig å ta bilder, pga det blir gjennskinn i glasset.

Bildene blir best om rommet er mest mulig mørkt og blitzen er av. Forutsetter at du har godt lys i karet. Rask lukkertid er også smart.
har nå hatt en total opprensking i akvariet mitt, og det ble bra synes jeg. men jeg vil ha litt mer høye planter der.

her er bilde fra før jeg begynte, og av det ferdige resultatet

Det der ble jo kjempebra! Nå fikk jeg lyst å plante noe stort midt i akvarie mitt også, haha tror jeg må ommøblere ikveld
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap