Gullfiskbolle???

Hei.
Har akkurat kjøpt en gullfiskbolle med pumpe og filterenhet (vet ikke type enda, da jeg ikke har fått den, og er kjøpt brukt på Finn). Hva trenger jeg å ha i bollen? Tenke meg sand/grus i bunn, noen dekorasjoner og to litt hardføre fisker. Er det nødvendig med planter, lys, varmekolbe etc, eller holder det med helt enkelt oppsett? Jeg skal også kjøpe vannverditestesett, men trenger jeg akvariesalt?

Jeg vet at veldig mange er imot gullfiskboller, men vi har planer om å anskaffe et akvarie på 200-300 liter. Grunnen til at vi ikke kjøper det med en gang, er at vi skal flytte til sommeren, og det blir for langt å flytte et så stort akvarie og masse fisk. Ungene har veldig lyst på akvarie, så vi tenkte å gi dem en gullfiskbolle med en fisk hver, frem mot flyttingen. I tillegg får vi tid til å lese oss opp på bøker om akvariehold.
Hvor mange liter er bollen?

Du har helt rett i at "gullfiskboller" ikke er særlig populært her på forumet. Gullfisker er dessuten særdeles uegnet til disse bollene, da de kan bli veldig store. Du har kansje hørt at fisk "tilpasser seg størrelsen" på karet eller bollen? Fisker med for lite plass slutter tilsynelatende å vokse, tilstanden kalles "Stunting", og er veldig smertefull for fisken. Stunting skyldes for lite plass, slik at fisken slutter å vokse, samtidig som innvollene fortsetter å vokse. Fiskeverdens bonsai kitten, for å si det litt flåsete.

Sjekk ut eplesnegler og kirsebærreker. Dette er kule og fasinerende undervannsskapninger som vil trives bedre i en bolle enn fisk.
Bollen er på 10 liter. Hadde ikke tenkt meg noen store fisker, prøve å få tak i noen som ikke blir så store. Ellers så er det jo under et år til vi forhåpentlig får oss større akvarie, og fiskene kan flytte over.
Jeg vet at du ikke vil høre dette, men 10 liter er for lite for de aller fleste fisker. Små kar /boller er vanskeligere å holde enn større kar, og passer best for de med litt erfaring.

Les gjerne disse artiklene:




Var vel egentlig det svaret jeg tenkte meg kom til å komme...
Tenker vi prøver oss med type gurami, kili eller andre små fisker som ikke trenger å være i stim og som er små av vekst. Så får vi prøve å se hvordan det går.

Men det jeg egentlig lurer på er om jeg trenger planter i en bolle, eller om det holder med dekor-ting og stein...

Må lese meg litt mer opp på de forskjellige fiskene før vi bestemmer oss, og utstyret må jo uansett stå i noen uker før vi kan ha fisk i.
Tviler sterkt på at du finner en gurami som kan være i et så lite kar. Sats heller på et par klovnekilli, det er det beste forslaget jeg har.

Skaff deg en buskete plante som ikke blir så høy, og gjerne noen flyteplanter. Det er også lurt å ha dekkglass eller en form for nett over bollen, slik at fiskene ikke hopper ut...
Det er ikke bare størrelsen på fisken det kommer ann på, men med så lite vann som 10 liter blir det lett forurensning og ubalanse. Planter er bra, de tar opp næringstoffer fra vannet og gjøre miljøet bedre.

Blir faktisk litt opprørt over denne holdningen om å "prøve og se hvordan det går", når forholdene i utgangspunktet ikke betinger et bra liv for fisk. Fisk er også levende vesner. Er det ikke bedre å lære ungene dine om at alt liv har verdi og fortjener å ha det bra når vi har de i fangenskap?
Hva med et lite akvarium, (større enn 10 liter) - et sånt pent lite sekskantet eller noe slikt. Det finnes en del 17 - 22 litere som er oppreiste, (altså ikke avlang.. :p ) - og når man har minst 17 - 20 liter kan man jo ha en kampfisk-hann (her er det vel også lærde som strider) de har jo veldig store personligheter og er flotte å se på. Tror det er lettere for unger å få sans for fisk og fiskehold om de får fisk som gjør litt ut av seg, istede for noe småtterier som kanskje mistrives i en bolle.

Boller har jo litt rar lysbrying og det kan være vanskelig å se inn for å kikke på fisken, (jeg har et buet 22liters akvarium som jeg irriterer meg over,og det er bare buet i kantene! det blir dødsoner i buene og noen steder blir det alt for stort og buet) -men med sekskantene eller vanlig firkantete så blir det med en gang mye finere å se inn i akvariet og på fisken.

Om dere vil beholde gullfiskbollene som akvarium, så kan jeg gå god for at reker er kjempemorsomme. Var skeptisk i begynnelsen selv, for jeg syns de så litt ekle ut, men når jeg endelig skaffet meg de var jeg helt gira, de er jo råmorsomme små skapninger.
Du bør kjøpe noe hurtigvoksende planter som du kan butte oppi. Da passer det bra å ha noen posthornsegler og sandsegler i bollen din. Etter noen måneder når karet er godt innkjørt, kan du prøve med en gruppe dvergreker (krever rekesikkert filter). Fisker synes jeg du bør du vente med til du får en større kar. Det er mulig å få til en flott bolle uten fisk, så får du en liten forsmak på hva du har i vente.
Takk for mange svar. Tror vi får følge ekspertenes råd
Da starter vi med å innrede bollen med sand, planter og steiner (evt litt pynt) også ser vi om vi får tak i noen snegler, og kanskje ungene vil prøve med noen reker etterhvert.

Men er ganske blank på dette, så da lurer jeg på om jeg trenger varmekolbe i en bolle. Lurer på om jeg skal kjøpe en liten, og kanskje en liten ledlampe å feste på kanten. Hva mer trenger jeg???
RagnhildP
Var vel egentlig det svaret jeg tenkte meg kom til å komme... Tenker vi prøver oss med type gurami, kili eller andre små fisker som ikke trenger å være i stim og som er små av vekst. Så får vi prøve å se hvordan det går.


Ojj, du ber om råd, får gode råd av flinke akvarister og velger å se bort i fra disse rådene..

Du kan se bort i fra gurami i alle fall, og selv om fisk er små betyr det absolutt ikke at de trenger liten plass. Ta neontetra feks, en bitteliten fisk som trenger stor plass for å trives. Noen Killi kan man ha i et lite kar, men 10L er noe i minste laget uansett.
Og som det nevnes over kan fisk hoppe ut, spesielt killi.

Man kan få til å ha noen typer fisk i små beholdere, men da bør man ha peiling på hva man driver med. Som nybegynner er det liten sjans for å lykkes med så små kar. Vet ikke hvor mange nybegynnere som har startet i den enden og ganske raskt gitt opp akvariehobbyen fordi det nesten er umulig å få til.

Barn får gjerne slike små søte kar i gave, og ender opp med fortvilelse og gråt fordi fiskene bare dør...

Tipsene over om å ha snegler og evt reker syns jeg du skal vurdere. Jeg mener 10L er for lite til reker også, men det kan gå veldig bra om man er litt flink og passer på.
En hardfør reke som selges ofte og billig her på forumet er kirsebærreker. Veldig underholdende og se på og formerer seg. Sånt syns jo barn er morsomt
Snegler i alle varianter får du også kjøpt her inne. Titt litt i denne tråden og se om du ikke får et annet syn på disse skapningene

Ellers så anbefaler jeg deg å lese de lenkene du fikk lengre opp i tråden, spesielt "Akvarium for fiskenes skyld"

Legger også ved en lenke om myter som aldri vil dø i akvariehobbyen. les spesielt om fisk i små beholdere

Hvis du ser mitt siste innlegg, så ser du at jeg har gått bort fra å ha fisk i bollen. Greit å bli provosert av innlegg, men fint hvis du leser alle innleggene før du blåser hodet av folk...
Hehehe, dersom du føler at Lisbeth "blåser hodet av deg" i sitt innlegg så trur eg nesten du er litt hårsår

Eg tolkar Lisbeth sitt innlegg som konstruktiv kritikk...noko som er vanskelig å få til når det er snakk om (gullfisk)bolle.

Uansett, du fekk mange gode råd og har valgt å fylje desse rådene...alt i alt ei solskinshistorie med andre ord
RagnhildP
Hvis du ser mitt siste innlegg, så ser du at jeg har gått bort fra å ha fisk i bollen. Greit å bli provosert av innlegg, men fint hvis du leser alle innleggene før du blåser hodet av folk...


Mitt innlegg ble skrevet mens du la inn ditt innlegg, så det så jeg ikke før nå...

Flott at du fant ut du ville høre på rådene du fikk likevel. Lar likevel mitt innlegg stå så kan det "blåse hodet" av eventuelle andre som er inne og leser i tråden og kanskje gikk med planer om det samme som du

Ellers så håper jeg du setter pris på rådene som også var i mitt innlegg..

Setter pris på alle gode råd

Sitter akkurat og bestiller planter og utstyr på Aquamanias. Jeg må vel investere i en liten varmekolbe, og et lite lys også???

Sand holder vel som bunnlag med snegler, eller må jeg ha stein oppå?

Har bestilt meg akvariebok, men har ikke fått den enda.
Lytt til erfarne fjellfolk, heter det, og det er ikke så dumt igrunnen :o)

Aquamanias har mye digg til rimelige priser.

Til bunnlag kan du velge mellom grus og sand. selv syns jeg sand er penest, og i tillegg har jeg noen fisk som ikke bør gå på grus. Om du bor i nærheten av Biltema selger de billig og bra sand som kan brukes i akvarium. Eller om du har en strand i nærheten, så kan du hente sand selv, men da bør sanden kokes før bruk.

Om du trenger varmekolbe kommer ann på hvor kaldt det er der bollen skal stå. Om du ender opp med reker så er disse veldig fleksible på hva slags temperatur de trives i, og har du bollen i et rom med normal innetemperetur (20-22gr) så behøver du strengt tatt ikke varmekolbe. Planter liker lys, og det gjør det også lettere å se inn i bollen om du har lys over, ellers er dette også en smaksak.

Syns det er flott at du hører på oss "gamle" travere :o) Mange av oss har gjort alle nybegynnerfeilene som det er mulig å gjøre, og kan bli litt biske i vår streben etter å forhindre at andre gjør de samme feilene som oss.

Hvis du har lyst å prøve reker og snegler, så kan jeg sende deg noen sakurareker og et par 2 orange posthornsnegler når du har kommet i gang :o)
Takk for det
Nå har vi fått bollen i hus, den er fylt med vann, og pumpa går. Regner med å få sand, planter og vanntesteutstyr ila noen dager eller en ukes tid. Så får vi se hvilken kvalitet vannet har da...

Tar vel en 4-6 uker for jeg kan begynne å putte snegler og reker oppi, så i mellomtiden får vi jobbe med å få plantene til å bli fine
Du bør ordne med lys, eventuelt sett bollen under en lysrør eller lingnende i mellomtiden. Varmekolbe trenger du vanligvis ikke, så lenge bollen står i vanlig romtepratur. Noen små snegler kan du putte oppi etter 2-3 uker, men rekene bør du minst vente et par måneder med. Rekene krever stabile vannverdier, noe som er vanskelig å oppnå i et lite kar, så det er viktig at bollen er godt innkjørt. Lykke til!
Har bestilt lys og varmekolbe (ikke alltid like varmt i stua vår, så det er like greit...), planter er ogsåbestilt, så nå venter jeg i spenning. Filteret jeg har er en sånn plate i bunn som sender luften opp gjennom et rør, med filter på toppen. Hvis jeg dekker bunnen med sand, er det rekesikkert da???
Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan det filteret fungerer, men for at det skal være rekesikkert så må det ikke være noen hull inn i pumpa slik at de kan svømme inn og sette seg fast. Og husk at rekeyngel er små

Et tips for inredning er mose. Jeg har en bitteliten 10-liter med reker selv og har hatt det kjempemorsomt med å innrede i ulike typer mose. Jeg har laget meg mose"tre", dekket en vegg med gitter med mose bak og nå prøver jeg å få en lysere mosetype til å dekke sanden som gress.

Jeg ser at det krever litt å holde vannverdiene stabile i så lite vann, så jeg bytter 2-3 liter en gang eller helst to i uken. Det er bare 30% vannbytte, derfor gjør jeg det ofte. Det var så vanskelig med "stort" vannbytte siden temperaturen sank raskt. Men så lite vann så er det jo en rask jobb å bytte vann ihvertfall Om du har muligheten så tapp det nye vannet i en bøtte litt før du skal bytte vann, så får det luftet seg for klor og overmetning av gasser (søk på overmetning så får du opp masse tråder om det)
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap