Hvorfor døde dem?

Har nå tre av denne arten Aphyocypris lini (tror jeg), en tigersnegl og en sverddrager i akvariet mitt. Det har forsvunnet tre av de små, aldri funnet dem igjen. Og her forrige dagen døde det en sverddrager også Vannverdiene er fine; 0 på nitritt, ph 7,5 og gh på 12. Noen som aner hva som gjør at dem døde?

Venter nå på 2 eplesnegler og en sulle så vil ikke at det skal være noe tull i akvariet!!!
Tester nitritt med strips eller dråper ?
Brukt sera sine dråper Karet har vært oppe og gått i fem mnd nå så det er ikke noe som skulle tilsi at det er startproblemer! Har bare brukt litt lang tid å få fisk og snegler oppi pga flytting... Og bare så det er sagt. Det er en liten 20 liter som jeg ble anbefalt siden jeg var ny i gamet! Ja vet nå at det er en klassisk feil, men har hatt flotte vannverdier hele veien!

Men ja større kar står på ønskelisten allerede!!!
20l akvarium er litt lite til en sverddrager, den skal minst har ett kar på 120l og Aphyocypris lini skal ha minst 50l kar. Muligheten at det som er problemet at det er derfor de dør.
Ja jeg er ydmyk ovenfor den nybegynner feilen som er gjort, men fulgte da butikkens anbefaling atter en gang. Fikk først to slørhaler som min snille sønn skjønte ikke ville ha det bra oppi et så lite kar så vi gikk til butikken som ikke tok noe selvkritikk. Gikk så til en stor akvariebutikk og forklarte at vi hadde blitt feilinformert om hva som passet oppi et slikt kar. Hun veiledet oss rundt og viste frem en del fisk, jeg spurte atter en gang om hun var sikker på at disse passet i en så liten tank og joda det kunne de!!!

Har skjønt nå at den eneste jeg kan høre på er de som er mer erfaren i gamet og ikke butikkene... Lært på den harde måten og vil ikke at dyrene skal ha det ille. Har tenkt på å gi fiskene tilbake og ha det som snegle- og kanskje reke-kar! Og kjøpe meg et større til fisk!

Trodde ikke at de regelrett døde av størrelsen da, det skal jeg inrømme.
Bra du har bestemt deg for å heller ha det lille karet til snegle og rekekar

Bruk fiskebasen her inne når du lurer på hvor stor plass de enkelte fiskene trenger
Takk for svar!! Det er her inne interessen virkelig har tatt seg opp!!
Om akvariet har stått uten noe særlig belastning så kan du få ammoniakk/ammonium like etter at du setter inn fisk, det tar et par dager før bakteriekolonien blir stor nok til å takle økt belastning. I et såpass lite kar så går det fort galt. Om du ikke anskaffer deg tester så sørg for å ta noen delvannsbytter de første dagene etter at du setter inn nytt liv oppi der. Små kar er mer krevende enn større siden det er vanskeligerer å holde det stabilt.
Har hatt fisk oppi der i vel fire mnd så er ikke slik at dette er et nystartet akvarium. Har målt jevnlig av nitrat, nitrit, ph og gh.. Alt har vært fint hele veie også nå. Målte selvfølgelig på nytt akkurat da jeg fant fisken og verdiene var fremdeles stabile!

Amoniakk?? Er ikke det det samme som nitratet? Altså har det vært lavt hele veie? Så nei aner ikke, annet enn at tanken er for liten...
Nei, ammoniakk/ammonium er ikke det samme som nitritt eller nitrat. Du kan lese mer om det her, her og her.

Kort fortalt så er ammoniakk/ammonium det første steget i innkjøringen, deretter nitritt og så nitrat. MEN man må også være litt obs selv om filteret er innkjørt. Om belastningen øker for raskt så er ikke bakteriekoloniene store nok og man kan få ammoniakk/ammonium og/eller nitritt de første dagene til koloniene vokser seg store nok. Et alt for lite filter til belastningen kan også gi samme resultat. Derfor er det ikke dumt å skifte litt av vannet de første dagene etter at man setter inn nytt liv i akvariet, og spesielt gjelder det små kar med små filter hvor man ikke har stort slingringsmonn. Dråpetester for nitritt og ammoniakk/ammonium er også et godt hjelpemiddel.
Hmmm... slik som jeg skjønner det er det oftest i innkjøringsfasen dette skjer. Kom til å tenke på at jeg hev nedi en liten bit agurk rett før de døde. (fant aldri noen rester av agurken) I dag døde enda en etter at jeg igjen hadde lagt nedi en agurk som jeg tok ut dagen etter. Er det den som kanskje har forstyrret alt???

Og når jeg renser pumpen (Elite stingray 5) så skylles alle filtrene? Eller beholder man et med gugge slik at man ikke fjerner alt?

Da kan det altså være ammoniakk... Jeg må løpe og kjøpe en test. Er det flere tester jeg trenger utover dette, og de jeg har, så slipper jeg å løpe så mange ganger? :-P

Nitrat viser jo og 0, burde ikke den vist noe for plantene sin del? Har bare Anubias plater ennå, men tenkte å sette inn noen små...
Er nybegynner selv, men så vidt jeg har forstått det så skall ikke filtrene renses helt rene. Bare skylles litt så de ikke går tette. Det skal være litt gøgge igjen, det er vel dette som er de gode bakteriene alle snakker om.

Hvis du akkurat har renset alle filterene og skyllt bort all gøgga, så er det ingen gode bakterier igjen, og da kan det være dette som er årsaken til fiskedøden...
Ja har tenkt tanken, men trodde det skulle gi utslag på noen av testene. Ser nå at ammoniakk kommer før nitritt... Det er der jeg har bommet tror jeg. Trodde nitritt kom først.... Takk for svar
Når du renser filteret, forsiktig vel å merke, bør du gjøre det i litt akvarievann. Bakteriene er like følsomme som fiskene for endringer i vannverdier.
Takk for tips vært litt for ivrig der ja kanskje :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap