Tatt over akvarie og kan ingen ting!

Hei. Jeg er ny her inne.

Min svigermor har hatt et akvarie som har stått borti en krok og støvet ned. Hun har lenge villet kvitte seg med det for hun bryr seg ikke og har ikke tid! Jeg har lenge ville startet med akvarie som hobbe så i går tok jeg med meg fiskene og akvariet! Jeg kan ikke mye om fisk, men har veldig lyst til å lære! Lyset har gått i akvariet så må kjøpe nytt i dag.

må jeg ta med lyset i bytikken eller er det bare en størrelse?
i går fylte jeg nytt vann på akvariet, tok bare vare på det gamle som fiskene var i, men jeg har ikke renset noe og vannet er veldig gromsete. Hvordan skal jeg rense det?
Det er en varmegreie i akvariet, men jeg fikk den ikke til å virke i går! Den ble bare kokvarm og lagde masse rare lydet så turte ikke ta den ut! Hva gjør jeg? skal den boble og lage lyder i starten kanskje?
hvilke temperatur skal det være på akvariet?
Jeg har 9 fisker i akvariet nå! Aner ikke hvilke, men de er i alle fall 6 neon tetra (eller hvordan det skrives) også er det 2 gule med litt svart i en sånn stor svart/grun/grå som spiser alger og en liten som spiser alger med en liten bart :P (som dere sikkert forstår kan jeg ikke så mye om fisker enda :P
Hvilke ting må jeg ha for å få akvariet til å fungere?

Kommer sikkert med 100 andre spm senere :P

Takk for alle svar for jeg er helt blank og har mye å lære!
les litt på artikler oppe i menyen, dær jeg lerte det meste + at du kan søke på forumet om ting og tang du lurer på.
grumset blir borte snart.

den varmekolben. min bruker å bolbe fra hvis jeg akurat har fylt på mye nytt vann, men slik jeg fårstår det så brukte du bare det gammle akvarievannet.

men noen raske tips.
ca. 8 timer lys om dagen (kan justeres etter forholdene, men det finner du ut av)
vannbytte: 7-14 dagers mellomrom
filter: ikke vask filteret, bare ta det i en bøtte med akvarievann og klem litt på det slik at litt av grumset forsvinner fra svampen og pumpa klarer å suge vann igjen.

Nei brukte ikke bare det gamle vannet! Har ensten bare nytt.. hadde bare det gamle vannet fiskene var oppi i en bolle.. så er bare snakk om 10 liter eller noe! Og har et 60 liters akvarie.
Men problemet er egentlig at min svigermor aldri renser det akvariet så det er så mye baktierier der at jeg er redd om jeg kjøper noen nye fisker så kommer alle til å dø! Og det er ingen planter der eller. Det jeg tenkte var om jeg skulle rengjøre det litt grundig, men er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det liksom.

Men jeg skal lese litt på forumet her å prøve å finne svar selv.. Det sisste jeg vil er å gjøre det for rent eller gjøre noe annet feil så alle dør :S

Men takk for gode tips!! Skal en tur ned på dyrebutikken etterpå å kjøpe inn det mest nødvendige!
Hei!
Nå har du mye lesing forran deg. Du bør i første omgang lese deg fram på fiskene og hvilket behov de har (temperatur, fòr, mengder, vannverider som PH osv)
Det neste viktige er vannverdier, hvor du i begynnelsen kan få problemer med spesielt nitritt. Ikke bli hysterisk for dette er ikke noe som kommer de første dagene.
Gratulerer med ny hobby først og fremst lurte jeg på om du et filter til akvariet?
Ja det er en spennende hobby... Nå har jeg vært å kjøpt lys og skal sette igang å få pusset opp litt i akvariet :p Skal kjøpe noen planter senere i dag. Noen som har noen tips om type planter?
Ja jeg har filter, veldig møkkete nå og det vokser ting ut av det så det må vaske det litt, men skal la det være igjen noen bakterier

Hvilke utstyr trenger jeg for å holde kontroll på vannverdiene da?

Også har jeg funnet ut hva fiskene mine heter:
Jeg har en Ancistrus også har jeg en Corydoras aeneus, jeg har neontetra og barber (?)....

Tips til hvilke andre fisker jeg kan ha sammen med disse? jeg har lyst på guppy egentlig, men veit ikke jeg :P
At filtret er skittent gjør ikke noe, det skal lukte jord og være litt møkkete Så lenge ikke det har stått tørt eller lenge uten sirkulasjon i forbindelse med at du flyttet det.. så bakterier er dødt så ville jeg ikke gjort for mye med det enda ,bedre og forsikkre seg mest mulig bakterier nå så ting stabiliserer seg fortest mulig..

Ang fisk ville jeg ventet med og kjøpe noe som helst før akvariet har stått en stund med de du allerde har.. la ting stabilisere seg først Er stressende for fisk med all flyttingen. Hvor mange har du av hver av de fiskene du har nå da? og hvor stort er akvariet ditt, tror ikke jeg så det var nevnt

Vannverdier så holder du dem godt ved ukentlig vannskifte, her skifter jeg 25 % vann hver søndag. Men kansje ta litt hyppigere vannskifte nå i starten. Du får kjøpt dråpetester i dyrebutikken eller på en nettbutikk det står masse fine artikler er inne, så les alt du kommer over om oppstart, de fiskene du har i akvariet og om vannverdier osv

jeg ville ha kjøpt inn noen hutrigvoksne planter om jeg var deg plantebasen her inne finner man masse fine og lese om.

Hvilken bunnlag har du i akvariet? om du har Corydoras må du ha meget finkornet sand

Gratulerer med en ny flott hobby :o)

Du kan godt ta en "storrengjøring" i karet, men pass på å ikke vaske filteret altfor grundig. Har du mulighet til å ta bilder av karet og legge ut her? Hvis du har vasket filteret, så må du vente med å rengjøre karet grundig. Dette er pga de gode bakteriene som er i filteret, og som renser vannet for giftige stoffer som kommer fra fiskenes avføring, fôrrester og døde planter. Om filteret er for "rent" så finnes det noen gode bakterier i resten av akvariet også.

Er det planter i karet i det hele tatt nå?
Er det grus eller sand i bunnen?

En liten innkjøpsliste til deg:
- noen bøtter til vannbytter. Disse må KUN brukes til akvariet, ikke til vask o.l.
- slange og slamsuger for å suge opp møkk under vannbytte (om du ikke fikk det med)
- algeskrape, evt filtervatt, dette til å rengjøre glasset på innsiden.
- dråpetester, NO4, NO3 og pH er de viktigste, men NO3, GH og KH er også fint å ha. Disse får du billigst igjennom en nettbutikk, f eks www.aquamanias.no
- høres ut som du trenger en ny varmekolbe. Husk at kolben IKKE må slås på om den ikke er nedsenket i vann. Du kan teste den du har i ei bøtte vann.
cara79
- dråpetester, NO4, NO3 og pH er de viktigste, men NO3, GH og KH er også fint å ha. Disse får du billigst igjennom en nettbutikk, f eks www.aquamanias.no


Lurt å holde styr på kjemiske betegnelser, for her ble det noen feil tror jeg. Litt mer presist (men det samme som cara prøvde å si tror jeg):

Viktigste: NH4+/NH3 (amonium/ammoniakk), NO2- (nitritt), pH.
Kjekt å ha: NO3 (nitrat), GH og KH.
Tusen takk for alle svar! Dette er til kjempe stor hjelp for meg!

jeg har et kar på 56 liter (tror jeg) målene er i alle fall 60x30x30...

Jeg har grus i bunnen og det var ingen planter det! Jeg har tatt ut fiskene nå og rengjort karet! Jeg har tatt vare på alt vannet i et annet kar for vil ikke bytte ut så mye nå før det har blitt stabilt der. Men det var så mye drit i jorda, hadde startet å gro store klumper i sanda så har prøvd å få ut en del av dette! Filtret tok jeg ut å så på det og det var helt grodd igjen og man kunne ikke se at det var et filter så jeg bare klemte to ganger på det i akvarievannet, men har ikke rengjort det! Nå skal jeg ta oppi vannet igjen og fiskene skal komme hjem.

Jeg har bare 6 neontetraer så må kanskje få meg noen til så de får seg en liten stim, også har jeg bare 2 av barber (er det det de heter? De er gule med litt svart i). Veit ikke hvor mange man burde ha av disse, men må vel skaffe meg noen flere av disse.. Hun i dyrebutikken sa at jeg ikke kunne ha disse sammen med guppy.. stemmer det?


Også skal jeg stikke å kjøpe et par planter etterpå, for det har ikke fiskene hatt på evigheter. Skjønner ikke at de har overlevd egentlig, for de har bodd under grusomme forhold i over 1 år. Jeg må ha superfisker! Typisk at de dør alle sammen nå siden de får fine forhold i karet.. Men jeg krysser fingrene for at det går bra!!
Det høres veldig ut som barber ihvertfall. Det finnes flere ulike typer barbe, jeg vil tippe at du har fembånds-barber? De er de vanligste, og trives best i stim. Eller så kan du søke litt i fiskebasen og se om det er noen andre som stemmer bedre. Det er riktig at barber og guppy ikke vil trives noe særlig sammen, de ønsker seg ulike vannverdier. Dette kan du sjekke selv i fiskebasen, titt på GH og pH.

De fleste dyrbutikker vil fortelle deg mye tull, den generelle regelen er "stol aldri på en dyrebutikk, sjekk selv før du kjøper". Men om de faktisk frarådet guppy sammen med barber så ser du jo ut til å være usedvanlig heldig med din akvariebutikk, pris deg lykkelig for det

Planter fra butikk er ofte veldig dyre, så et godt tips er å titte litt på rubrikk her inne, der ligger det ofte mye flotte planter til salgs for en meget billig penge. Også får du som oftest store porsjoner også.

Som noen har skrevet før meg, bla litt i artiklene i samlingen her. De er uvurderlige og gir deg en god start. Det er også veldig mange som har lurt på ting før og skrevet om det, så du får ofte både mer utfyllende, bedre og raskere svar om du søker i forumet.


Fiskene vi har i akvarium er som oftest de mest hardføre og solide fiskene fra tropiske strøk, det må til for at de skal trives når de taes ut av sitt naturlige miljø og skal bo i en liten glasskasse. Om du får deg mer skjør fisk senere vil du oppleve at de kan bli syke og dø veldig raskt om vannverdiene dine blir dårlige, endrer seg for hurtig eller de bare ikke trives. Men noen fisker tåler vist mer eller mindre alt, f.eks. guppy er berømte for det og det er nok mye av grunnen til at det er å finne i allskens akvarier i Norge.
Siande, bra du poengterer at jeg slurver litt, jeg tenker alltid no2, no3 og no4, dette kan jo være forvirrende :o)

Hvis du vil beholde den ene corydoras aeneusen, så bør du bytte ut grusen med sand. Sand får du billig på Biltema. Coryer MÅ ha sand for å trives, og dessuten er de stimfisk og bør være minst 6 stk sammen av samme slag. Om du ikke vil satse på cory, så anbefaler jeg deg å gi den ene du har bort til noen som har flere av samme sort, og sandbunn.

Du kan godt bytte en del vann hver dag i de neste ukene, f eks 1 bøtte om dagen for å sakte venne fiskene til rent vann fra sitt nye hjemsted. Gammelt akvarievann er ofte surt (lav pH) og har høy nitratverdi (NO3), og brå endringer i vannverdier er ikke bra for fiskene.

Du bør heller ikke bruke lunkent vann fra springen, da vannet fra varmtvannstanken kan inneholde farlige stoffer. Tapp heller ei bøtte med kaldt vann, og la denne stå i romtemperatur over natta eller noen timer for temperering og "lufting". Vannet i krana inneholder en del gass da vannet står under trykk i rørene, derfor er det lurt å lufte vannet ved å la det stå i en bøtte før det tømmes i akvariet.
Ja det er nok en barber i alle fall, men de har ikke så klare svarte "stiper" som den på bildet, men den var ganske lik i alle fall..

hun på dyrebutikken virket veldig flink ja, men hun prøvde å selge på meg mye tull også :P Har sett at planter er dyre i butikk ja, men er ikke så mange som selger her i området så må nok starte med å kjøpe et par i butikk.. men hva er egenltig gh?
Har du en ikea butikk i nærheten? du kan bruke vannplanter derfra også , er ikke så kostbart Men ikke alle som egner seg til og stå under vann hele tiden.. men sist jeg var der, kjøpte jeg hjem en god del med hornblad
Marte Støre
Ja det er nok en barber i alle fall, men de har ikke så klare svarte "stiper" som den på bildet, men den var ganske lik i alle fall.. hun på dyrebutikken virket veldig flink ja, men hun prøvde å selge på meg mye tull også :P Har sett at planter er dyre i butikk ja, men er ikke så mange som selger her i området så må nok starte med å kjøpe et par i butikk.. men hva er egenltig gh?


Den kan godt være at fiskene er litt blek i fargen når de nettopp har flyttet og det er mye styr med vannbytter, rensing og slikt.

GH er et mål på generell hardhet i vannet, og er svært viktig for fiskenes helse. Det står rikelig om det i artikkelsamlingen jeg lenket til tidligere, særlig artikkelen "Vannverdier" vil gi deg mye svar om GH, pH, KH, Nitritt etc.
Marte Støre
også har jeg bare 2 av barber (er det det de heter? De er gule med litt svart i).


Gullbarbe?
LeneA
Har du en ikea butikk i nærheten? du kan bruke vannplanter derfra også , er ikke så kostbart ;) Men ikke alle som egner seg til og stå under vann hele tiden.. men sist jeg var der, kjøpte jeg hjem en god del med [URLBLOCK1] :)


Har ikke ikea i nærheten nei, men neste gang jeg er i oslo kan jeg stikke innom.. Takk for tips! Men de selger vel kanskje ikke flyteplanter der? For det vil jeg ha og det hadde de ikke på dyrebutikken her

siande
[QUOTE=Marte Støre]Ja det er nok en barber i alle fall, men de har ikke så klare svarte "stiper" som den på bildet, men den var ganske lik i alle fall.. hun på dyrebutikken virket veldig flink ja, men hun prøvde å selge på meg mye tull også :P Har sett at planter er dyre i butikk ja, men er ikke så mange som selger her i området så må nok starte med å kjøpe et par i butikk.. men hva er egenltig gh?


Den kan godt være at fiskene er litt blek i fargen når de nettopp har flyttet og det er mye styr med vannbytter, rensing og slikt.

GH er et mål på generell hardhet i vannet, og er svært viktig for fiskenes helse. Det står rikelig om det i artikkelsamlingen jeg lenket til tidligere, særlig artikkelen "Vannverdier" vil gi deg mye svar om GH, pH, KH, Nitritt etc.

Takk for svar jeg har sjekket opp som Lisbeth skrev under deg og det er nok gullbarbe ja
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap