Platy + neontetra?? eller guppy??

Jeg skal ha noen PLaty i karet mitt og lurer på om Neontetra går med de? Varmen og PH kan de ha likt, men Neontetraen krever annen vannhardhet.. .. vil det da si at de ikke kan være i samme akvariet??

Tenkte også evt å ha Guppy sammen med Platyen, men ser at disse også vil ha hardere vann så sånn sett burde Guppy og Neontetra gå sammen, men ser jo mange inne på forumet som har Platy og Guppy sammen??

Så da er jeg forvirret igjen...
Først: hva er vannverdiene i karet ditt nå?

For å gjøre det helt riktig er det beste å holde fisk som skal ha hardt vann sammen og fisk som vil ha bløtt vann sammen. Har du hardt vann i karet ville jeg gått for levendeføderne. Har du bløtt vann ville jeg hatt neontetra og skaffet flere fisk som passer i bløtt vann.

Evt kan du selvfølgelig justere vannet fra krana i den retningen du ønsker, for å tilpasse det til de fiskene du ønsker å holde
Platy og guppy skal ha de samme vannverdiene, og kan gå sammen, mens neontetraen vill ha både lavere pH og lavere GH enn disse to.
Vannverdiene i dag var: PH 7,5, GH 5, Nitritt >0,3 , KH 5 og CO2 var 5.

Ja, da får det bli Platy og Guppy da.. syns det sto at de ønsket forskjellige vannverdier også... men takk for hjelpen
Nitritten din må du få gjort noe med, på det meste bør du ikke ha mer en 0,1 - og selv dette kan være noe skadelig for fisk. Ut og bytte litt vann i akvariet, fort som fy!
Hun har ikke fisk i karet enda. Tror hu holder på med salmi innkjøring
Bjørg Kråkemo
....... Nitritt >0,3 ......


Jeg tror du har satt krokodillekjeften feil vei, du mener vel: nitritt mindre enn 0.3?
Da er det ingen fare med resultatet, for det er vel Tetratesten du har?

Dersom fargen på tetratesten er rent gul, uten den minste antydning til orange, er resultatet ok. (De fleste foretrekker JBLtesten siden den viser resultat helt fra 0).
Som andre her også har svart, så går Guppy og Platy sammen. Dersom du vil ha Tetra så er mitt forslag Kardinaltetra. De er litt mer hardfør enn Neontetra, men ligner veldig. Den går også sammen med Guppy og Platy.
Ja, denne krokodillekjeften var ikke enkel.. men den er under 0,3 ja.. og ja det er tetra test, han på fiskebutikken hadde rene kjemisettet i den serien så det ble det for jeg ville måle med en gang, så får jeg bestille jbl på nettet tenkte jeg. Dessuten ahdde han en god pris på det syns jeg. Å ja, den var helt gul og ikke noe antydning til oransj
Ikke vært fisk i karet før i dag, da verdiene har vært fine nå. Har kjørt det inn med filterguffe fra fiskebutikken og salmi og det har funka fint så i dag var det klart for innflyttningsfest.

Da blir det guppy om et par uker, sånn at alt går seg til oppi der før jeg tilsetter fler fisk. Har 5 Platy nå og ei eplesnegle. Malle kommer også om 14 dager så jeg er sikker på at det er nok mat der.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap