Vannverdier ?

Hei.
Har sånne test sticks for å lese vannverdier, men vet jo i grunn ikke hva det betyr :-P
Noen som kan hjelpe ?

NO3 = 0-10 mg/l
NO2 = 0 mg/l
GH/TH = 7 d
KH/Tac = 6 d eller 10 d
PH = 7,2 / 7,6

Har Regnbuefisk(Rød og Boseman), Metallpansermaller, leopardpansermaller, ancistrus sp, L-144, Gullfisk.
Søker du på vannverdier på forumet finner du flere artikler om tematet. Blandt annet denne som gir svar på det meste du spør om.
Forstår jeg det rett da, at jeg har greie vannverdier ?
Inaktiv bruker
Lissuz
Hei. Har sånne test sticks for å lese vannverdier, men vet jo i grunn ikke hva det betyr :-P Noen som kan hjelpe ? NO3 = 0-10 mg/l NO2 = 0 mg/l GH/TH = 7 d KH/Tac = 6 d eller 10 d PH = 7,2 / 7,6 Har Regnbuefisk(Rød og Boseman), Metallpansermaller, leopardpansermaller, ancistrus sp, L-144, Gullfisk.


No3 = Nitrat, bør være 0 (Test stick er unøyaktig du bør bruke JBL DRÅPE test) *Tredje, og siste ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Planter nyttiggjør seg dette stoffet

No2 = Nitrit: *Nitrogenforbindelse, som er andre ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet.

GH = Hardhet Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.

KH = *Innholdet av hydrogenkarbonater i vannet kan være viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse fisken og gjøre dem mer utsatt for infeksjoner og sykdom. De fleste fisker vil ha en KH på mellom 3° og 10° dH.

PH = Surhetsgrad på vannet. *Måleenhet for surhetsgrad i vann. Når man måler PH måler man surhetsgraden i vannet. 7 er nøytral. Er verdien under 7 er vannet surt. Er verdien over 7 er det basisk. Mange fisk og planter er ømtålig for for høy eller lav PH.

Infoside om fiskene:
Regnbuefisk(Rød og Boseman),
Metallpansermaller,
leopardpansermaller,
ancistrus sp,
L-144,
Gullfisk
Som Spock nevner bør du kjøpe deg dråpetester. De er mer nøyaktige enn teststrips, og er langt billigere å bruke. De mest vanlige å kjøpe er nitritt, nitrat og pH.

Takk for svar

Burde jeg få ned PH i vannet og hvordan gjør man evt det?
Inaktiv bruker
Ph ser ganske greit ut der, Jeg tror ikke du skal begynne å styre for mye med ph senkende midler, det krever nemlig at man vet nøyaktig hva man gjør. Senker du ph for raskt/for mye vil fiskene dine dø. Det er fort gjort å feile her..

Men, selv bruker jeg kappathablad for å senke ph fra ca 8.0 i kranvannet til ph ca 7.0. Da tar jeg et stort kappathablad og skyller det i kokende vann i noen minutter, før jeg legger det i akvariet på 180 Liter. Ph vil da synke fra 8 til 7 i løpet av et døgn. Har man mindre akvarium bør man bare ta 1/2 eller 1/4 del av et stort kappathablad.

Det som er fint med kappathablad er at disse bladene også fungerer "medisinsk" og motvirker samt kan helbrede sykdommer hos fiskene.

Andre bruker eikeblad eller eikebladekstrakt. Jeg har aldri prøvd det. Men, som sagt, det er viktig å vite nøyaktig hvor mye som skal til for å senke ph verdien, slik at man ikke senker for mye og for raskt!

Ps. Fiskene tåler bedre at ph raskt svinger opp, enn at ph synker raskt.

Dersom en fiskerase skal ha lav ph vil den svekkes over tid hvis den går i for høy ph.
Inaktiv bruker
Lisbeth Sommerseth
Takk for svar:-) Burde jeg få ned PH i vannet og hvordan gjør man evt det?

Du burde først kjøpe en dråpetester og finne ut litt mer nøyaktige vann verdier.
Får du ned KH så får du ned PH.
Men hvis de PH og GH er som du har sakt så er de ikke så ille
Her har du en oversikt over hva de forskjellige fiskene skal ha.

Hvis jeg ikke husker helt feil skulle dette være sånn ca rett:
ph gh
6-8 0-8
6-8 5-20
6-7.5 0-8
6-7.5 0-8
6-7 9-19 (Passer ikke helt sammen med de andre)
6-8 0-8
QUOTE]

No3 = Nitrat, bør være 0

0???
ser at mine Boesemans skal ha mye høyere GH enn alle de andre fiskene mine..
Det ser ut som de trives godt, de er friske og har fine farger... Hva vil "skje" med de om de lever i "gale" GH verdier?
(Regnbuefiskene mine begge typene kjøpte jeg samtidig, og på dyrebutikken sa det at de fint kunne gå sammen...)
---
Tenkte å bestille meg en dråpetester på nett, noen som har en å anbefale. Som gjerne er "lett" å lese av og hvor man evt. kan bestille?
Lisbeth Sommerseth
Hva vil "skje" med de om de lever i "gale" GH verdier?

På sikt; dårligere trivsel, kortere levetid, større risiko for sykdom.

Lisbeth Sommerseth
.........og hvor man evt. kan bestille?

Vanntester kan du bestille enten hos Aquamanias her, eller hos Webzoo her.


No3 = Nitrat, bør være 0

Nei, det er nitritt som skal være null.
Nitrat er normalt til stede i et akvarium, og kan ligge på 10-20. 15 er fint. Blir den høyere enn ca 20, er det usunt i lengden. Vi bytter vann jevnlig, ca en gang i uken, for å holde nitrat på riktig nivå så den ikke blir for høy.
Dersom du ikke har vært meget ivrig med vannbytter mistenker jeg at du har et kar der filteret ikke er innkjørt.
At du måler NO3 (nitrat) i området 0-10 tyder på det. NO3 er sluttproduktet fra nedbrytingen av NH3/NH4 til NO2 og videre til NO3, og vil normalt være tilstede dersom filteret er innkjørt.
Verdier fra de opprinnelige avfallsstoffene HN3/NH4 (ammonium/ammoniakk) er ikke på listen din over måleverdier, og denne skal heller ikke være målbar i et kar med innkjørt filter.
At strips ikke er en pålitelig målemetode er nevnt før. Dråpetester er det eneste som gir pålitelige målinger, men strips er ikke helt ubrukelige. De gir en indikasjon på tilstanden, og det som skjer under innkjøring selv om verdiene ikke er til å stole på. Under innkjøring er det utviklingen som er interesant, og at NO2 oppstår, og så synker igjen samtidig som NO3 stiger. Når man er kommet så langt er det kun dråpetester som er nøyaktige nok til å bekrefte at karet virkelig er innkjørt, og NO2 ikke er målbart.
Satt opp karret i september, og har byttet ukentlig 20 - 30 %.
Gjorde en grov feil for en uke siden at jeg vasken innblås, og utblås, samt filterene på den utvendige pumpa mi i vasken... (kan ha gjort litt utslag?) var iallefall endel grums i den.. leste etterpå at det skulle man jo helst ikke gjøre..

Tok en ny test nå og den viser:
NO3 = mellom 10 og 25
NO2 = 0
GH/TH = >7 / >14
KA/TAC = 6 d
PH= 6,8 / 7,2

Men må nok skaffe meg en dråpetester for å vite nøyaktig..

Noen som har noen å anbefale?
Lisbeth Sommerseth
Men må nok skaffe meg en dråpetester... Noen som har noen å anbefale?

Det er allerede gitt deg lenker i både innlegg nummer 5 og 11
Selv buker jeg JBL. Den er mer nøyaktig på nitritt.
Inaktiv bruker
Lisbeth Sommerseth
Satt opp karret i september, og har byttet ukentlig 20 - Men må nok skaffe meg en dråpetester for å vite nøyaktig.. Noen som har noen å anbefale?


JBL Combi Set. Denne synes jeg er billig.
[External Image]
[External Image]


aquamanias
Janne
[QUOTE=Lisbeth Sommerseth] Men må nok skaffe meg en dråpetester... Noen som har noen å anbefale?

Det er allerede gitt deg lenker i både innlegg nummer 5 og 11
Selv buker jeg JBL. Den er mer nøyaktig på nitritt.
--
Joda, jeg så det. Men følte det var mer en visning hvor man kunne kjøpe det, istedenfor en anbefaling av noen som vet at de "funker" bra. (?) mulig jeg missforstod.
Har bare ofte endt opp med å kjøpe noe, for så å kjøpe på nytt igjen fordi det første ikke var "bra" nok..
Spock
[QUOTE=Lisbeth Sommerseth]Satt opp karret i september, og har byttet ukentlig 20 - Men må nok skaffe meg en dråpetester for å vite nøyaktig.. Noen som har noen å anbefale?


JBL Combi Set. Denne synes jeg er billig.
[External Image]
[External Image]


aquamanias


Takk, ja den var billig er vell samme som Janne anbefaler over ?
Ja, en JBL-koffert er kjekt å ha. Og når flaskene etter hvert går tomme kjøper du kun refill.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap