Hvilke fisk kan jeg ha i et 15 liters akvarium?

Heisann.
Fikk et 15 liters akvarium hos tanta mi i julegave på forskudd med noen eplesnegler i. Men jeg lurte på en ting. Kan jeg ha fisk i dette akvariumet eller er det for lite? Svar raskt..
Veldig lite for fisk, desverre... Reker? Masse fine reker til akvarier, å de han være like morsomme å se på som fisk
Egentlig har jeg lyst å svare at det er for lite, men.... det går vel kanskje an å ha en kampfisk i det. Men bare èn, og ikke flere fisk enn det.
15 liter gir ikke fisken rare bevegelsesmulighetene.

Du har ikke heller lyst å ha i noen dvergreker da? Artige skapninger, finnes i mange farger og sorter. Mange her på AF som selger oppdrett av reker. Kanskje ikke så mange nå midt på vinteren, men til våren dukker det ofte opp flere annonser på det (rekene sendes fint pr post).
Jeg må innrømme jeg ikke syntes reker hørtes noe spennende ut, men etter at jeg kjøpte reker til det nye akvariet. Å fikk se hvordan de oppfører seg synes jeg bare de er kjempe artige og se på. De skaper mye liv på sin måte
Ja. de er noen artigkarer ;D
Så flott at du spør her, i stedet for å bare hive inn noe!
Personlig syntes ingen fisk burde være i et kar under 30l, utenom yngel. Så skaff deg heller noen reker i knæsje farger, f.eks sakurareker, grønne reker, gule reker, blå tigerreker eller red bee. Innred med mørk grus(bare pass på at den ikke er farget med giftige farger), en liten rot, lettstelte planter i dype grønnfarger, som vasspest og javamose. Sistnevnte mener mange er et must i rekekar, fordi rekene, særlig yngel finner mikroorganismer og partikler som de spiser.
Takktakk for all hjelpen Skal dra på dyrebutikken i morgen å sjekke
mona o
det går vel kanskje an å ha en kampfisk i det. Men bare èn, og ikke flere fisk enn det. 15 liter gir ikke fisken rare bevegelsesmulighetene.

AFs base sier minst 60 liter. Hverken du eller eg bør følge basen slavisk, men eg mener med den snevre erfaringen eg har angående kampfisk at den trenger et betraktelig større kar enn 15 liter. Selvfølgelig kan fisken overleve lenge i et så lite kar, men som et permanent bosted ser eg på det som en "tvangstrøye".
Det er ikke helt umulig og ha fisk i ett så lite akvarie, bare man vet hvilke arter man kan ha.

Boraras merah og diverse små killi arter kan man ha i veldig små akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap