Hva kan erstatte ancistrus?

Jeg har Ancistrus gående i karet nå, og denne gjør en super jobb!. Men...etter at jeg har fått Corydoras og det har blitt mer mat på bunnen har Ancistrusen funnet ut at dette er mye bedre enn å jobbe hele tiden...

Jeg lurer derfor på om noen har ett forslag til en malle eller en annen art som er minst like flink som Ancistrusen til å spise alger?

Har i tillegg både SAE og ett par Ottoer.

Vil også legge til at jeg synes Ancistrusent til tider kan være noe "gretten", og lager litt uro i karet som jeg ikke ønsker.
hei ancistrus maller kan bli litt grtten av og til hvorfor er vel heller en gåte . jeg har erstattet ancistrusene med eplesnegler de er fantastiske vesen tar alt av uønsket alger.
nå som du har corydoras vil de saumfare bunnen å spise matrester som faller ned for de andre fiskene. Med andre ord vil ikke maten bli liggende å råtne.
På den måten kan det hende at du ikke får alger uansett lengre.
Så det er ikke sikkert du trenger skaffe en annen malle til å erstatte Ancistrusen.
Ancistrus og andre maller er ofte flittige algespisere når de er små, mens de blir mye latere når de blir litt større.
Så det kan hende den slutter å spise alger før eller senere uansett.

Har du alger nå da?
Det finnes ikke en alge...ler...hadde en del alger i starten, men fant raskt ut hvordan jeg skulle takle dette og har siden da ikke vært plaget av alger. Så det er vel i grunnen lite jobb å ta seg til
Liker veldig godt otto Spiser alger om det er, og sper på med agurk og mallefor.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap