Kan jeg ha disse sammen?

Har en 54 liter og lurer på om jeg kan ha disse fiskene sammen..

2 ancistrus
2 kakadueciklide
12 neontetra
5 corydoras

Er det plass til noe mer eller er det ikke plass til de fiskene?
Tror det skulle gå bra med den gjengen, men ciklider bør ha ett eget karr for seg selv, pga. spesielt krav til ph ++ (så dropp den)

Ikke overfyll det.. Lykke til =)
Hmm, jeg vil ha en hovedfisk i karet, om du skjønner hva jeg mener... Så da dropper jeg kakadueciklidene (selv om de er de peeeneste) Men så vil jeg finne en annen fisk å ha i karet, elst ikke noe guppy for det har jeg hatt før, å de yngler jo så man skulle tro de ikke gjor noe annet
Ville i stedet for å ha Neon tetra valgt kardinaltetra, De stimer bedre en neon. Men du må ikke ha noen fisker med lange fine haler for kardinalen napper dem. Du kan jo finne noen fine dverg ciklider eller guramier.Tostripet Dvergciklide Er jo en flott en. Ta en kikk i fiskebasen. bare søk på "dverg" så får du en del av de små.
Eivind: Blir ikke akvariet mitt litt lite for kardinal da?

Og Georgfd skrev jo her nettopp at jeg ikke burde ha ciklide for de burde ha et eget kar, så... Jeg er veldig fan av dverggurami, men det står de er " til dels utsatt for sykdommer", så jeg synes ikke de høres så enkle ut at jeg helt tørr å prøve dem igjen. For jeg hadde et par her som døde for en stund siden..=)

Alle de fiskene du nevner i første innlegg trives i nogelunde samme vannverdier. Ph mellom 6,5 og 7,0 er fint for dem alle.

Har du sjekket hva slags ph du har i kranvannet der du bor? Kan du gi fiskene det de trives best med i ph?

Det eneste er at jeg tror kanskje det blir litt mye med 15 stimfisk i en liten 54 liter. Et par dvergciklider (apistogramma) kan fort lage massakre av alle neontetraene dersom ciklideparet bestemmer seg for å legge egg. Da blir de veldig, veldig territoriale.

Jeg tror kanskje neontetra er bedre i en 54 liter enn kardinaltetra, for kardinalene blir noe større. En 54 liter ser fort litt kaotisk ut med 15 fisk spredd overalt... En liten gruppe Corydoras og en Ancistrus skulle gå greit, men igjen har vi det med dvergciklidenes aggressive adferd om de skulle finne på å legge egg. Da vil de kjeppjage Corydorasene, hvis ikke Ancistrusen spiser eggene før de får sukk for seg da...
Du har altså tre arter fisk som vil ha bunnarealet som sitt tilholdssted:
Ancistrus og Corydoras lever utelukkende på bunnen hele livet, og dvergciklidene har også sitt territorium der så det kan fort bli krangel om bunnarealet.

Neontetraene fyker litt hit og dit og surrer overalt i grunnen

Du har ikke vurdert f.eks. en fargerik kampfisk istedet for dvergciklidene da? Dvergciklidene er nydelige fisk og virkelig interessante, men dessverre har de temperament og vil ikke dele området sitt med noen. Utenom egglegging og yngelpleie er de relativt fredelige, og ser ikke ut til å bry seg spesielt om Corydorasene. Men personlig synes jeg det er vrient å holde Apistogramma uten at de legger egg... De dukker opp kull etter kull.

En kampfisk er ikke så rask, og vil ikke kunne gjøre neontetraene noe særlig og uansett er den mindre risiko enn dvergciklider.
Tusen takk for svar =)

Kampfisk har jeg ikke tenkt på.. Men er det plass til det da tror dere?

2 ancistrus
1 kampfisk
10-12 neontetra
5 corydoras
Kjempeenig med Mona
(er det ikke noe smiley her???)
Ja, jeg tror den listen du har i innlegg nr 7 er ok.
Er det ingen fisk i akvariet pr i dag? I så fall bør du være forsiktig og ikke sette inn alle fiskene på en gang, men ta noen få om gangen. Dette for at filteret ikke skal få "sjokk" og du vil oppleve en nitrittoppblussing.

Anbefaler forresten at du koster på deg en god del planter hvis du ikke allerede har mange. Det gjør det mye penere å se på, samt at de fiskene som føler behov for å gjemme seg litt bort kan få gjøre det. Jeg kan tipse om en hurtigvoksende stilkplante som raskt fyller akvariet ditt og holder algene vekk;
Limnophila sessiliflora. Pen å se på, veldig buskete, hurtigvoksende og gir godt skjul

Kampfisk er artige, nysgjerrige og blir lett menneskevant. Finnes i masser av flotte farger; røde, blå, turkis, hvit, svart (sjeldne) hvite og rosa... for å nevne noen.

I følge det som står i profilen din så er det ny pumpe i dette karet? Mulig du allerede vet det, men nevner for sikkerhets skyld at du må kjøre inn filteret før du forsiktig tilfører fisk, litt etter litt. Om du ikke allerede har fått med deg artikkelen som ligger under akvarieskolen om oppstart av akvariet så kan det være verdt å lese igjennom den.

Eller så er jeg enig i det Mona skriver når det gjelder fiskesammensetningen. Lykke til
Akvariet mitt (Filteret) har gått i snart 2 år det, men med bare et par fisker i av gangen.. Og planter har jeg i massevis. Så for øyeblikket går det bare noen ancistrus der så jeg har planer om å kjøpe meg fler fisk om noen uker =)
La-sparky
Tusen takk for svar =) Kampfisk har jeg ikke tenkt på.. Men er det plass til det da tror dere? 2 ancistrus 1 kampfisk 10-12 neontetra 5 corydoras

Kampfisk har slør, vær oppmerksom på at tetraene muligens vil nappe sløret av den. Da blir den ikke så fin lenger Men siden de fiskene du tenker på skal ha samme ph-verdi så kan du ha kakadueciklide Men ikke for fullt som tidligere skrevet. Ciklider kan virkelig lage kaos, men de er skikkelig fine å se på og det er artig å se på de når de har egg og yngel )
Shlush
Kampfisk har slør, vær oppmerksom på at tetraene muligens vil nappe sløret av den. Da blir den ikke så fin lenger :) Men siden de fiskene du tenker på skal ha samme ph-verdi så kan du ha kakadueciklide ;) Men ikke for fullt som tidligere skrevet. Ciklider kan virkelig lage kaos, men de er skikkelig fine å se på og det er artig å se på de når de har egg og yngel ;) :))

Du tar ikke hensyn til ciklidenes territoriale adferd i din anbefaling her?
Hvorfor ikke?
At de er fine å se på, hjelper jo ingenting hvis de lager massakre av absolutt alle øvrige beboere i karet, inkl Corydoras og tetraer. Kanskje hadde Ancistrusene greid å klemme seg unna i en sprekk eller noe...

Kan hende kakadueciklider er fredeligere Apistogramma enn de artene jeg har hatt. Det er likevel generelt ikke anbefalt å ha for mange fisk på samme areal i akvariet, i dette tilfellet på bunnen. Hvis både Apistogramma, Corydoras og Ancistrus skal dele på det lille arealet som er 60 x 30 cm blir altfor trangt.
Hmm, jeg har slått fra meg tanken om ciklider, men om neontetraene vil spise opp sløret til kampfisken, da vil jeg ikke ha kampfisk heller. "/
Hmm, fant en fin liten ciklide som jeg syntes var så pen, Regnbueciklide

Om jeg skal ha den , må jeg pelme ut noen av de andre fiskene da?
Den krever jo 100 liter den. å leste i en annen tråd at de apistroghama artene er aggresive som bare fy.

Men tror ikke neontetra skal nappe sløret til kampfisken. Tror det bare er kardinaltetraen som gjør det.
Anbefalt minstestørrelse på akvariumet er 100 liter på regnbuecikliden som du ser, så karet ditt blir nok i minste laget. Er nok ikke mange ciklider som kan trives i et så lite kar over tid. Her er det gjort et søk på ciklider som skal ha fra 60 liter og opp, men om du velger å holde et par av noen av disse så kan du nesten bare ha de og lite annet. De fleste ciklider er nemlig ganske så territorielle når de leker og i et så lite kar så har ikke andre fisk noen mulighet til å komme seg unna.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap