Alle fiskene er døde bortsett fra kinesisk værål.

Hei har akkurat meldt meg inn i aquaforum, flott side dette
Jeg er nokså nybegynner i gamet, har opplevd at flere av fiskene har dødd oppi akvariumet siden jeg fikk et. Jeg startet opp med akvarium som rommer ca.20-30 l for ca. et år siden som jeg fikk i julegave av mannen min.
Vi hadde flere guppier og forrkjellige nybegynner fisker. De fiskene som fulgte med levde en go stund. Vi har akkurat byttet ut det gamle med et nytt som rommer ca.80 l.
Det er ihvertfall 3 ganger så stort.
Vi brukte en del av det samme vannet som det gamle og puttet oppi noen av de samme pyntegjenstandene og en plante vi hadde fra før. Vi handlet for ikke lenge siden 10 nye fisker, de er nå døde. Vi kjøpte også denne værålen som er den eneste vi har igjen nå. Vi hadde ei sugemalle også,, men den kan vi ikke finne, har ikke sett den død eller levende i vannet, selv om vi har letet etter den overalt.
Lurer på noen gode råd for hvordan ålen kan få det best mulig?
Jeg har jo lyst på flere fisker, men kan jeg skaffe det nå eller vil de også bare dø?
Skriv opp målene på akvariet så finner vi ut hvor mange liter det er. Flyttet du det gamle filteret over i det nye karet uten at det ble vasket? Jeg håper det for det er der de viktige bakteriene sitter som gjør at du kan ha fisk i akvariet. Har du målt vannverdiene? Nitrat, nitritt, ph?

Du bør absolutt ikke putte i flere fisk før du har funnet ut hva som er galt.

Anbefaler deg å lese artiklene som ligger her

Om jeg gjetter korrekt, så kjørte du ikke inn det nye filteret i 3-4 uker før du hadde fiskene oppi karret, og dermed så har du fått ammoniakk eller nitritt som tar livet av fiskene.

Vil anbefale deg å kjøpe dråpetester slik at du selv kan se hvordan verdiene er
Akvariumet mitt er sekskantet og 23x43cm.
Filteret ble vasket ja. Skal prøve å få målt vannverdiene
Værålen svømmer ganske ofte opp til overflaten, skal det være slik?
Jeg bruker en slags grus som underlag på bunnen, ikke sandkorn, bør det byttes?
På forhånd takk for alle gode råd
Værål liker å hente luft i overflaten.
Når de gjør dette så svelger de masse luft som går inn i tarmen. Oksygenet blir tatt opp via tarmen, og "gammel" luft kommer ut av anus.
Altså de svømmer opp sluket luft, og fiser den gamle ut.
Dette er også grunnen til at den er den eneste gjenlevende fisken i akvariet ditt. Siden de klarer å nyttiggjøre seg av oksygen over vann, så kan den til en viss grad unngå det giftige vannet du har nå. Men dette betyr ikke at den har det godt. Og den kan fortsatt dø av at gjellene blir ødelagt av giften.
Du burde skifte vann hver dag, 30-50%, til vannverdiene er blitt fine igjen.

Værål er også en fisk som liker artfrender og blir nærvøse av å være alene. Minst 3 stk er anbefalt. De trenger også større plass enn det du har. Spesielt er det bunnflaten som spiller størst rolle, og i et 6-kantet akvarium er bunnflaten veldig liten.

PS:Værål er favorittfisken min Har nå 9stk. Har tenkt å skaffe større akvarium til dem enn 180literen min, slik at de får enda mer plass å svømme på. Dette er etter min mening den morsomste fisken som finnes.

Berit Solberg
Akvariumet mitt er sekskantet og 23cm fra en kant til en annen og 43cm. i høyden. Filteret ble vasket ja. Skal prøve å få målt vannverdiene:-) Værålen svømmer ganske ofte opp til overflaten, skal det være slik? Jeg bruker en slags grus som underlag på bunnen, ikke sandkorn, bør det byttes? På forhånd takk for alle gode råd:-)
Det var greit å vite Snodig og morsom den ja Så gøy å høre at det er flere som har sansen for værålen
Jeg fikk målt vannet i en fiskebutikk, ser visst ganske bra ut. Fikk beskjed om å tilsette noe gh/th og ph/kh, ganske vanskelig å forstå syntes jeg.
Har en boks med gh-salt, er det noe jeg kan bruke?
Berit Solberg
Det var greit å vite:-) Snodig og morsom den ja:-) Så gøy å høre at det er flere som har sansen for værålen:-) Jeg fikk målt vannet i en fiskebutikk, ser visst ganske bra ut. Fikk beskjed om å tilsette noe gh/th og ph/kh, ganske vanskelig å forstå syntes jeg. Har en boks med gh-salt, er det noe jeg kan bruke?

Testet de med strips eller dråpetester? Strips er ubrukelig og viser ikke virkelige verdier. Testet en sånn på kranvannet og da viste stripsen pH på under 5!
De ble testet med stips, jeg byttet først ut nesten 50% av vannet oppi aquariet mitt. Hun som jobbet i dyrebutikken sa at vannet var ganske bra, trengte noen små justeringer bare.
Fikk beskjed om å vente med å ta oppi flere fisk til vannet er i orden. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg får det til.
Berit Solberg
De ble testet med stips, jeg byttet først ut nesten 50% av vannet oppi aquariet mitt. Hun som jobbet i dyrebutikken sa at vannet var ganske bra, trengte noen små justeringer bare. Fikk beskjed om å vente med å ta oppi flere fisk til vannet er i orden. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg får det til.

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg egne tester. Ikke strips! Du kan søke litt rundt på forumet. Der finner du mange tråder om hvor unøyaktige strips er. JBL sine dråpetestere er de som får best tilbakemeldinger her inne på forumet. Det billigste er å bestille fra nettbutikk.
Har jo som sagt hatt strips selv, og har opplevd at den viser hele 3nivåer feil på pH.
pH skalaen er eksponensiell. Det betyr at forskjell i en grad, eks. 5-6, betyr at pH 6 er 10 ganger mer basisk enn pH 5. To grader forskjell, eks. 5-7, betyr at pH 7 er 100 ganger mer basisk enn pH 5. Så selv om det ikke ser ut som en stor forskjell, så er det en altfor stor forskjell.

Er litt vanskelig å si hva du skal gjøre når du ikke skriver hva verdiene er på. Men det er jo egentlig ikke så mye hjelp hvis de testet med strips..

Kjøp dråpetester her feks og test selv. Er bare tullete å måtte stikke til dyresjappa hver gang du skal sjekke vannet.

Finn ut hva verdiene ligger på før du begynner å hive oppi en masse greier du har fått i butikken i alle fall.
har fått bestillt meg dråpetest nå. jbl ph test 3-10 er den god å bruke?
Det holder neppe med bare PH. Kjøp testen som tar for seg NO2. Det er nok der du har problemet. Men det haster. Store verdier her og også ålen dør iløpet av få dager.
Lykke til.
tusen takk for alle gode råd)
Har fått bestilt sånn no2 ting, så må bare vente til det kommer
Berit Solberg
Akvariumet mitt er sekskantet og 23cm fra en kant til en annen og 43cm. i høyden.

etter et heller komplisert regnestykke, med tanke på at det er ihvertfall 11år siden man hadde geometri på skolen, har man kommet frem til at akvariet ditt rommer ca 59, 1 liter. Med forbehold om at jeg forstod målene riktig: likesidet sekskantet grunnflate?

Håper du finner ut av verdiene

mvh Anne B
ja akvariet er likesidet sekskantet snillt av deg

Jeg finner fremdeles ikke sugemallen, skjønner ikke hvor den er, har plutselig dukket opp en sneglelignende sak i akvariet (veldig liten, kravler på bunnen, et slags høyt sneglehus på seg, brunaktige farger, litt prikkete) Kan det komme av sugemalla? hvis den ligger et sted nedi der død?
Skjekk disse om du finner noen som ligner på din snegle: Sneglebase
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap