Alle fiskene er døde bortsett fra kinesisk værål.

Hei har akkurat meldt meg inn i aquaforum, flott side dette
Jeg er nokså nybegynner i gamet, har opplevd at flere av fiskene har dødd oppi akvariumet siden jeg fikk et. Jeg startet opp med akvarium som rommer ca.20-30 l for ca. et år siden som jeg fikk i julegave av mannen min.
Vi hadde flere guppier og forrkjellige nybegynner fisker. De fiskene som fulgte med levde en go stund. Vi har akkurat byttet ut det gamle med et nytt som rommer ca.80 l.
Det er ihvertfall 3 ganger så stort.
Vi brukte en del av det samme vannet som det gamle og puttet oppi noen av de samme pyntegjenstandene og en plante vi hadde fra før. Vi handlet for ikke lenge siden 10 nye fisker, de er nå døde. Vi kjøpte også denne værålen som er den eneste vi har igjen nå. Vi hadde ei sugemalle også,, men den kan vi ikke finne, har ikke sett den død eller levende i vannet, selv om vi har letet etter den overalt.
Lurer på noen gode råd for hvordan ålen kan få det best mulig?
Jeg har jo lyst på flere fisker, men kan jeg skaffe det nå eller vil de også bare dø?
Skriv opp målene på akvariet så finner vi ut hvor mange liter det er. Flyttet du det gamle filteret over i det nye karet uten at det ble vasket? Jeg håper det for det er der de viktige bakteriene sitter som gjør at du kan ha fisk i akvariet. Har du målt vannverdiene? Nitrat, nitritt, ph?

Du bør absolutt ikke putte i flere fisk før du har funnet ut hva som er galt.

Anbefaler deg å lese artiklene som ligger her

Om jeg gjetter korrekt, så kjørte du ikke inn det nye filteret i 3-4 uker før du hadde fiskene oppi karret, og dermed så har du fått ammoniakk eller nitritt som tar livet av fiskene.

Vil anbefale deg å kjøpe dråpetester slik at du selv kan se hvordan verdiene er
Akvariumet mitt er sekskantet og 23x43cm.
Filteret ble vasket ja. Skal prøve å få målt vannverdiene
Værålen svømmer ganske ofte opp til overflaten, skal det være slik?