Javamose

Hallo folkens!
Har liten erfaring med å plante planter og har skaffet meg javamose.
Nå lurer jeg på om denne gner seg som bunnlag? Vat at den kan festes til røtter etc. men noen tips om hvordan man planter det som bunnlag om mulig?
Akvariegutten
Hallo folkens! Har liten erfaring med å plante planter og har skaffet meg javamose. Nå lurer jeg på om denne gner seg som bunnlag? Vat at den kan festes til røtter etc. men noen tips om hvordan man planter det som bunnlag om mulig?

Du kan jo finne en stor flat stein som du legger på bunnen og fester mosen til? :p Har ikke prøvd, men kan være mulig, hehe...
Tror nok ikke mosen vil feste seg til sanda nei.
Den kommer nok bare til å sveve rundt i akvariet å det blir bare ett jækla rot.
Snakker av egen erfaring her. :P

Prøv heller å finne noen flate steiner å "senk" så steinene litt nedi sanda om du skjønner. Grav dem litt ned. Da får du kanskje ett teppelignende resultat til slutt.
jeg har den ligende som bunnlag og der har jeg bare lag en stein oppå
Råtner ikke mosen som ligger under steinen bort?
Og vokser ikke mosen bare oppetter steinen da?
Fest den til en flat rot med sytråd, så vil den etterhvert gro fast i rota
Ciklide
Råtner ikke mosen som ligger under steinen bort? Og vokser ikke mosen bare oppetter steinen da?

må være en veldig liten stein bare så mosen ikke flyter opp
Steinen skal jo ikke klemme hele mosekladden flat da Det holder at man bruker en liten stein som holder bare noen få av mosetrådene fast.
Jeg legger bare en liten stein på den måten (på en liten bit av mosen), akkurat nok til at den ikke flyter avgårde. Da blir den liggende der den er plassert og "vandrer" ikke rundt i akvariet. Etterhvert flytter den seg ikke av ren og skjær størrelse Andre planter vokser inn i den og hjelper til med å holde den fast o.l.

På grus vil også enkelte mosetråder feste seg på grus-steinene. Løfter man en mosekladd som har ligget slik rett på bunnen over lang tid, følger det med opp en neve grus også
Har dere noen forslag på andre typer planter man kan ha på bunnen som danner en fin"gressplen"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap