Bli med på Earth Hour

Lørdag 28. mars kl. 20.30 (lokal tid) blir det organisert "Earth Hour" over hele verden.
Earth hour: We need the world to take action on Global Warming.

Gjennom Earth Hour viser vi våre ledere over hele verden at vi vil ha en ansvarlig klimapolitikk.

Når millioner av mennesker og bedrifter skrur av lyset samtidig så vil det bl.a vises fra verdensrommet. Det gir bilder som bevis for at folk bryr seg.

Norge er med. Mer enn annenhver nordmann bor nå i en kommune som har meldt seg på til Earth Hour. Men det blir bare mørkt lørdag kveld om hver og én slukker sine egne lys. Derfor trenger Earth Hour din innsats.

PS: Ikke skru av filterpumper
Sitat fra Earth Hour-gruppa WWF:

"I dag er det Earth Hour. I dag slukker folk over hele verden lyset i samhold med hverandre og for en bedre framtid for klimaet på jorden vår.

Chatham-øyene, over 80 mil øst for New Zealand, skrudde av lysene kvart på sju i morges norsk tid og ble dermed de første deltakerne i årets Earth Hour. Nå er bølgen alt i ferd med å gå rundt jordkloden. Det er 9 timer til den når oss her i Norge, kl. 20.30.

Dette er de siste tallene:
106 norske kommuner med til sammen 3 075 064 innbyggere deltar i Earth Hour.
3929 byer verden over har meldt seg på.
88 land skrur av lyset for klimaet.
På nettet har Earth Hour blitt nevnt 4,7 millioner ganger i løpet av det siste døgnet.
.....................
Dette vil bli en markering som virkelig utgjør en forskjell. Slukk lyset og ha en fin time i mørket!

Earth Hour-gruppa
WWF-Norge"
Hehe. Lurer på om jeg skal kjøpe inn et par billige 500w arbeidslamper på clasern og stille rett mot husveggen denne timen. Bare på trass.
Joakim
Hehe. Lurer på om jeg skal kjøpe inn et par billige 500w arbeidslamper på clasern og stille rett mot husveggen denne timen. Bare på trass. ;)

Støtter denne, jeg. Hva hjelper det å markere miljøtankegang EN time når så mange fullstendig blåser i energibruk ellers? Jeg lar lyset stå på som vanlig i kveld! Både utelys og lys inne.
Der var nesten alle lysene av her i huset. Jeg må bare få ferdig middagen før jeg kan skru av det over stekeovnen, selvsagt tok matlagingen lenger tid enn jeg hadde beregnet.
Og alle lysene er av her i huset også.

Synes det er greit med en aksjon som sier at folket vil ha miljøbevisste ledere. Det er jo tross alt det dette går ut på, og ikke primært spare strøm i en time
Her i huset er det Earth hour hele dagen, alle dager, hele året
Vel, lyset fra akvariene må nesten få stå på. De gir nok lys på stuen. Ellers slås lys av og på bare når det er behov for ekstra belysning og de slås alltid av igjen så snart det er mulig. Vi nordmenn er ellers noen store sløsere når det gjelder strømforbruk. Hvor mange lar ikke lysene stå på hele tiden selv på rom hvor det ikke oppholder seg folk i det hele tatt?

Støtter derfor Earth hour, ikke bare pga signalet og oppfordringen til politikere, og de andre som sitter med makten til å gjøre endringer som betyr noe, men også i håp om at de som er likegyldige, eller ikke tror at deres innsats har noen betydning, kan få øynene opp for at alles innsats betyr noe, uansett hvor ubetydelig den virker for hver enkelt.
Inaktiv bruker
Glemte helt av det vi.
Men vi så film, så alle lysene var skrudd av uansett =D
hmm vasker litt klær jeg . blir jo så mye strømm til overs no da..
Utrolig bra sagt, Astrid
Rakk akkurat å bli ferdig med lammesteika til lyset skulle slås av. He he, var ikke helt lett å skjære steika og forsyne seg på kjøkkenet kun opplyst av et par telys

Jeg bor i 8 etg midt i byen og har god utsikt til mange andre leiligheter og bl.a. ekebergåsen. Jeg og sambo stod ute på balkongen for å se når byen "slukka", men det var labre greier.. Så labert at jeg trodde hele greia bare ble en flopp og trodde det bare var vi som fulgte oppfordringa

Men de påstår på nyhetene at det var god oppslutning så da har vel folk i andre bydeler og andre byer fulgt bedre opp
Har alltid lyset av her da både pc skjerm, tv og akvarie avgir lys. Denne symbolikken har jo lite å bety hvis folk ikke følger det opp ellers.

Hvis de vil gjøre noe som monner så kunne de investert noen millioner i strømmåler med tidsur og installert hos alle norske bedrifter. Strøm fra 17-07 kunne kosta tredobbelt. Da hadde det sikkert ikke vært like mye lys overalt i bedriftsbygg.
Hvorfor lille meg?
"Hvorfor skal jeg gjøre noe når det er så mye som skulle ha vært gjort"?
Eller: "Hvorfor skal jeg gjøre noe når nesten ingen andre gjør noe"?

Høres ikke dette helt feil ut? Vi er da alle små maur i en diger maurtue som må jobbe sammen for å få vår lille verden til å fungere. Ikke bare nå, men for lang tid fremover.

Det var ikke bare for å spare strøm at vi skulle slå av lysene en time, men for å vise resten av verden at vi bryr oss om hva som skjer med klima og miljø.

Det å mørklegge et hus, en blokk, en bydel, offentlige bygninger, broer og storbyer: DET VISES! Det blir som en kjempestor plakat som sier: Ta vare på miljøet! Ta klimaproblematikken alvorlig! Men "noen" må skru av bryterne.

Bare tenk på hva som skjer med opphavsstedene til våre akvariefisk, om ikke annet.

Denne filmen sier litt. Spesielt på slutten der det sitter en gruppe med unger og roper "I`m just one person" (jeg er bare en person),
og de roper i kor

Earth Hour 2009

Og denne er litt morsom:
Tenk på alle de ungene som kommer til verden pga. denne romantiske timen på lørdagskvelden uten lys på? Tenk på all den CO2 de kommer til å slippe ut.

Nei, symbolikk eller ei, du sparer ikke strøm ved å gå i tog heller. Slå av lyset hver dag heller
biXen
Har alltid lyset av her da både pc skjerm, tv og akvarie avgir lys. Denne symbolikken har jo lite å bety hvis folk ikke følger det opp ellers.

Ja, men hvor mye tror du folk bryr seg i det daglige hvis de ikke en gang gidder en time..
Hehe, du har noen gode poenger, biXen. En symbolsk handling må ha praktiske konsekvenser hvis den skal ha noen praktisk verdi.

Noe av det viktigste vi må gjøre for å beskytte miljøet vi lever i, er å frakte ting rundt omkring i mindre grad, og å formere oss saktere.

Lurer på hvor lang tid det tar før vi har Birth Control Day, hvor kampanjen går ut på at man skal frastå fra å ha ubeskyttet sex på lørdagskvelden. Mellom kl. 20:30 og 21:30.
Vi slukket lyset =) Det var skikkelig koselig med levende lys rundt i hele huset.

For dere som ikke gidder dette: Det er ikke for å spare strøm, men for å bevise at du bryr deg om miljøet. Syntes det var litt teit av dere å ikke bli med på dette.. det er jo bare morro
biXen

Lisbeth
Ja, men hvor mye tror du folk bryr seg i det daglige hvis de ikke en gang gidder en time..

Jeg bryr meg! Hver dag. Jeg løper rundt og slår av lys både her og der, så mye at mannen min blir litt irritert på meg mange ganger Det er alltid jeg som går kveldsrunden i huset og sørger for at alt er slukket, og det er jeg som slår av lys i rom der det ikke oppholder seg folk.

Jeg synes jeg er flink til hverdags, jeg. Selv om jeg glemte den timen på lørdag, så hadde jeg tenkt å slukke på forhånd... men glemte det altså. Men jeg trøster meg da med at energisparing er mer enn en symbolsk time en lørdagskveld, det er hva vi gjør året rundt som teller.
Jeg ser forresten alltid tv i mørket hvis mann og barn har lagt seg Ser ingen grunn til å ha på masse lys rundtomkring når det er tv'en jeg ser på, og jeg liker å se på tv i mørket
Har blitt oppdratt til å alltid slå av lyset når man forlater et rom selv, og det har faktisk lite å bety akkurat i stua når folk har svære hus med lys overalt. Folk har forskjellige behov, jeg har PC på hele døgnet, men har ikke varme i gulvet på badet f.eks. , tar frem sokkene kvelden før så slipper jeg å fryse der

Men i denne byen så man null effekt av Earth hour ifølge avisen og folk som jeg har snakket med. Folk svømmer i oljepenger og gir blanke f... i hele greia. Når man har det så godt som vi har det i Norge så må man ha løsningsorienterte greier, ikke symbolske markeringer. Det ringer fort på bullshitmeteret til folk da.

Vi kunne spart millioner av kW med strøm med litt teknologi som muliggjorde å skille når folk trenger strøm og ikke og prise deretter. Da får vi se hvor lenge folk sløser. Men det er ingen som gjør noe sånt, de i regjering er mest opptatt av å klage på bensinbiler og "vurdere løsninger". Strømleverandørene ivrer ikke etter løsninger hvor folk sparer strøm heller selv om de fremstår slik. Lurer ikke meg :P
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap