Inn i jungelen på Costa Rica med insekt-skrekk?

Jeg og min samboer driver og planlegger tur til Costa Rica. Min store drøm er å besøke jungelen og opp i trærne for å se på plante og dyrelivet der.

Når jeg var ung samlet jeg på alle mulige innsekter, men som voksen dame har jeg blitt flaut pysete. Jeg fikser feks ikke maur. Jeg mata fiskene mine med bananfluer EN gang. Samboer måtte mate til kulturen var tom, fordi de kravla som maur. Jeg blir ganske hysterisk..

Men jeg har så lyst til å ta denne turen! Og samboer er skikkelig gira også. Jeg har tenkt å spørre om ikke legen kan skrive ut valium til meg, kanskje jeg fikser at det kryper litt rundt meg da.

Men er det noen som har tatt denne turen som kan fortelle meg litt hvordan det er der? Er det sinnsykt mange insekter OVER ALT? Må man gå ut i fra at de ikke bare holder seg på bakken og i trærne, men at de kan kravle på deg også? Ofte?

Jeg er spesielt interessert frosk og små øgler. Etter hva jeg har hørt, hører man dyrelivet i jungelen, men ser det sjelden? Kan jeg ikke regne med å se noen smådyr oppi trærne?
Jeg har aldri vært der eller i lignende områder. Men jeg har insektfobi, og må si at jeg beundrer deg hvis du velger å reise!
Det er flere på akvarieklubben som har vært i jungelen i Peru osv. I følge dem var det ikke mye plagsomme edderkopper og kryp de kom borti. Men på en vanlig skogsstur i Norge så fins det jo kryp overalt, så de fins sikkert i jungelen og..

Jeg ville dratt uansett. Sikkert en opplevelse for livet.
Det vil alltid være mye innsekter, men det er det om sommeren i norge og da.

Har vært i jungelen når vi var på reise Thailand-Cambodsja, men man blir vant til det.
Bare ha med innsektmiddel mot irriterene og bitene dyr som Mosquito.
Ta enten med middel fra norge eller kjøp det fra et apotek som ser ordentlig.
Husker i Cambodsja solgte de "Insektmiddel" på gaten.

Min far som var den eneste som prøvde den fikk et skikkelig utslett, den funket men den var ikke så mye bedre når man ble illrød.

Er du interresert i øgler og frosker vil du nok se det.
Du kunne lånt bøker og lest på internett om hvilke reptiler som lever der.
Enkelte reptiler(Eller de aller aller fleste) er mestere til å gjemme seg, så du må ha øynene dine åpene!!

Jeg missunner deg virkelig!!

Go for it!
Det er ikke mange ganger du får reist til et sånt land i løpet av livet!
Costa Rica er noe annet en Canari øyene og Malaga! :P

Emil
Dette klarer du, Lisbeth! Har ikke akkurat vært i Costa Rica, men Hawaii, Mexico, Gambia og Barbados ligger vel på omtrent samme breddegrad. Det var sikkert mye insekter og krypdyr der (som er min greie, jeg klarer ikke slanger!!!), men hvem har tid til å se etter det når man får følelsen av at hvis man står stille litt lenger nå gror man fast - i potteplanter man finner på Plantasjen! Bar'at enorme! Eller en flokk blå Ara plutselig letter i solnedgangen! Eller en cenote plutselig dukker opp og gudene vet hva man hadde funnet hvis man hadde kunnet dykke der... Sola bare stuper rett ned i solnedganger vi bare kan drømme om, hvem kan tenke på mygg det lille øyeblikket man har til å nyte det!

Min kjære tålmodige eksmann ble slept rundt i bushen uten guide, han er et utmerket menneske som absolutt ikke trives i miljøer mennesker ikke har laget og med et særdeles behersket forhold til rasling i kratt. Stueplanter også forsåvidt, men en brennende interesse for papegøyer var alt som skulle til, han flyttet fokus, og jeg hørte ham ikke klage en eneste gang. Min elleville begeistring for selv den minste lille grønne spire hjalp sikkert også endel...

Husk at frykt får næring av tanken, reell eller ikke spiller ingen trille, det er ingen vits i å mate den. Bruk en sånn og en sånn og bestem deg for at det er alt som skal til for å få fred om natten (for det gjør du jo egentlig, bestemmer mener jeg), og gled deg vilt og uhemmet til å lete etter fargerik frosk. Finner du ingen, er det uansett en opplevelse for livet å ha reist til et sted du kunne ha sett en i sitt rette miljø! Jeg så blå Ara! I flokk! I skumringstimen! I jungelen! Blir ikke bedre enn det :o)
Takk for råd og lykkeønskninger! Ja jeg tror nok jeg bare må hoppe i dette. Men tror nok vi må planlegge litt og kanskje ikke ta turen allerede i sommer som vi har lyst til. Er visst regntid der nå. Har fått tilbud om å treffe noen som nettopp har vært der. Få noen gode tips før vi drar!
Besøk denne siden: http://tomc.no/

Der skriver Tom C. både mye om apistoer, men også om sine fangssturer inne i jungelen i bl.a. Peru. Han kan sikkert også gi deg endel tips!
Inaktiv bruker
Det finnes terapi for fobier, eks. systematisk desensitivisering. Dersom frykten din for insekter er så kraftig at det hindrer deg å gjøre ting du ønsker (besøke jungelen i Costa Rica) så kan jo kanskje det vurderes? Insekter er jo noe du møter overalt så det er jo kanskje like greit å kvitte seg med frykten uansett?

Lykke til på turen iallefall
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap