Jan rune`s hagedamtråd

Hallaien!

Tenkte jeg skulle lage en tråd om mine mange hagedamprosjekter.

Har i de senere årene her gått til det steget å grave hull i hagen og fyllt denne med vann. Her svømmer flotte Japanske Koi karper side om side i denne lille oasen i hagen. Så nå kan man vel trygt si at akvarie hobbyen for min del er endelig blitt komplett.

Den første dammen jeg gravde ut var ikke på mer enn ca 1000 liter. Det var et lite blomsterbedlignende sak med en grønn busk i midten da jeg startet gravingen.

Her er bilder fra den dammen:

Ettersom jeg ble mer og mer intressert i hagedam og ble mer og mer grepet av "litersyken" så måtte det noen drastiske tiltak til. Her måtte det spas opp jord.

Som sagt så gjort og dammen fikk mer preg av Engelsk bakgårdstil, siden hagen ikke er så stor.

Denne gangen ble den utviet til ca 3-4000 liter siden jeg hadde bestemt meg for Koikarper i den nye dammen. Hadde riktignok koi i den gamle på 1000 liter også, men dette var små koier på 8-10 cm.

Legger ut noen bilder herfra også:

Mvh Jan Rune

Du må jo legge ut bilder av det siste som har blitt gjort oxo ;D
Galemor
Du må jo legge ut bilder av det siste som har blitt gjort oxo ;D


Jadda, jadda!

Har vært ute å kjørt masse turer idag. Kjøpte stauder på plantasjen og greier vettu
Det kommer bilder og oppfølging av sumpfilteret ganske snart, må bare klippe ferdig plenen her først. Laaangt gress her nå

Mvh Jan Rune
Siden vi har gravd litt i helgen så får jeg vel legge ut litt bilder og info om dette også.

Hadde igrunnen planlagt både damutvidelse, sumpfilter og bekkeløp denne helgen. Men det ble en mindre utvidelse av dammen, samt et sumpfilter isteden denne gangen.

På forhånd hadde sjefen min kommet og spadd opp alle de store Thuja buskene her, så da gikk det jo litt lettere med å få gravd ut til sumpfilteret.

Som sagt så gjordt. Anne aka Galemor her på AF, kom hjem til meg på fredagen med spader og krafse, klar til å grave ut damfilter og dam i fullt regntøymundur. Det regnet jo litt denne dagen og galemor mente dette var perfekt vær til å grave i.

Vi startet med å grave ut sumpfilteret. deretter begynte vi å spa ut litt i den ene enden av dammen og utvidet denne med en leca blokk størrelse med den eksisterende duken. Hadde igrunn tenkt å ha den litt større da, men vi lot dette være foreløpig. Siden jeg bare hadde en ekstra sånn billig duktype og ikke skikkelig gummiduk her for hånden. Vet ikke helt hvordan denne duken er å skjøte/lime heller.

En større damutvidelse får jeg heller ta neste gang og da helst med minigraver og legge skikkelig gummiduk oppi en gang for alle.
Har ikke fått regna på hvor stort damfilteret blir enda, men jeg ble da ganske så fornøyd alikevel når vi ga oss for kvelden.


Mvh Jan Rune
Bilder fra gårsdagens fangst på Plantasjen

Har også noen andre hageplanter (stauder) fra før av her da, som supplement til de jeg kjøpte igår.

Disse vet jeg ikke hva heter sånn i farta.

Så da det blir sikkert ganske bra her alikevel når det kommer til stykket. Dette er en plantetype som kalles løvefot (Alchemilla mollis "Thriller")

De staudene jeg kjøpte igår, var Viola cornuta hybrid (3 stykker) (de ligner veldig på stemorsblomster, men disse kommer igjen år etter år).

Den andre typen jeg kjøpte (4 stykker) er Bergenia cordifolia "Rotblum"
Vet ikke helt hva den kalles, men jeg syns de så fine ut med de lang blomsterstilkene på.


Mvh Jan Rune
Noen som kan identifisere de to nederste bildene i innlegget over?

Den i midten står i nærheten av parkeringsplassen hos meg og er vannvittig fin når den blomstrer. Tror den gror "ann mass", men jeg vet ikke om det er ugress eller ikke. Den er trolig plantet der.

Den på det nederste bildet, har jeg kjøpt på plantasjen. Den kan jeg sikkert få greie på hva heter neste gang jeg er der ute å handler planter.

Mvh Jan Rune

Jeg skulle nok vært med deg og handlet planter ja. Mannfolk assa :P

Tror ikke jeg skal si mere enn det, siden det er din dam og du putter oppi det du selv ønsker.

Den blå på bildet tror jeg kalles blå kornblomst, det er en staude og prydplante ja, veldig fin.
Den under aner jeg ikke helt hva er.
Vel, Galemor! Når det kommer fra deg så tror jeg nok at jeg tåler det meste

Du skulle så absolutt ha vært med meg på planteinnkjøpene ja, men det går jo an å handle mere planter etterhvert da. Du får henge på da isteden vettu

Ja, så det var en staude denne Blå kornblomsten og ikke ugras allså
Da skal jeg få spadd opp et par av de også. Blir nok fint rundt kanten av sumpfilteret tenker jeg.

Har forresten sjekka ut de derre pottene hos han kameraten vi snakket om i forrigårs. Ikke noe som passer for oss til vårt bruk egentlig. Mye små potter her, men han hadde en litt større potte med hull i bunnen. Den kan jo tettes med kork.

Men han hadde masse andre fine hagefigurer jeg syns var fine, som han solgte ut billig da. Skal få meg et par sittende løver og noen hagegnomer, samt en liten havfrue i betong.

Mvh Jan Rune
Huff sånne grelle pyntegreier, nei ellers takk.

Var potta større enn den jeg har?? Hvis ikke er det ikke av interesse, kjøpte den potta fordi jeg likte strls på den.
Den rødbladete stauden du har der er en Rødbladet alunrot (Purpur-alunrot).
Tror den heter Heuchera micrantha på latinsk.

Spennende å følge med på hagedam-prosjekt Spesielt når det er planter med i bildet også, synes jeg.
Lykke til videre.
Galemor
Huff sånne grelle pyntegreier, nei ellers takk. ;) Var potta større enn den jeg har?? Hvis ikke er det ikke av interesse, kjøpte den potta fordi jeg likte strls på den.


Hey!

Nei potta (av keramikk) var mindre enn den du har fra før desverre.

Synd du ikke liker mine pyntegreier, men jeg ville ha frem en Engelsk bakgårdsstil på min damgreie. Derfor disse figurene.

Mvh Jan Rune
Shiramor
Den rødbladete stauden du har der er en Rødbladet alunrot (Purpur-alunrot). Tror den heter Heuchera micrantha på latinsk. Spennende å følge med på hagedam-prosjekt :-) Spesielt når det er planter med i bildet også, synes jeg. Lykke til videre.


Hei Shiramor!

Takk for tilbakemeldingen om den planta. Jeg har et par stykker av den her. Liker også en del planter og slikt rundt dammen og på eienedommen ellers, da det gir et mer helhetlig inntrykk.

Men det er det vel egentlig fisken som kommer mest i fokus for min del. Ikke for at jeg ikke er glad i planter, missforstå meg rett. Men jeg har som mange andre i dette landet et stort problem i hagen og de kalles Iberia skogssnegle eller mordersnegler om du vil. Har en hel del av de her og det ser vel ikke helt ut til at jeg klarer å bli kvitt de med det aller første. Derfor har jeg vært litt avventende til å beplante hagen med masse dyre planter.

De jeg har her fra før av ser ut til å klare seg ganske bra mot denne pestsneglen.

Er meget glad for tips til planter jeg kan ha i hagen her, som denne sneglen ikke liker.


Mvh Jan Rune
mener å huske at gjengangeren hadde en artikkel om hvilke planter iberiasneglen ikke likte her for en stund siden.. men hva de var husker jeg ikke på stående fot
Ok!

Takk for tilbakemeldingen Sanne. Mener å huske det samme etter at du nevnte det ja. Har nok bladd i den papirutgaven på jobben en gang tidligere i år her, uten å helt huske det.

Skal få sjekket opp dette. Kjenner en som kjenner en i Gjengangeren, så får vi se.

Mvh Jan Rune
Dette ser bra ut. artig følge med!
Det er enda en grunn til at jeg ikke liker den planta med de røde høye blomstene, mener den kalles falsk rabarbara og i tillegg til at den blir STYGG og sprer seg fort, blir den mye større enn den er nå og sneglene ELSKER den, den er fin å bo i.
Jadda!

Blir du med til Plantasjen og bytter dem da?

Jeg får sikkert glede av de i sommer, not!

Har en trist melding til deg Galemor. Var og henta 6 gullfisk hos ei venninne istad, samt noe annet rart i fiskevei. Skal / skal ikke, putte de i den nygravde sumpen?

Mvh Jan Rune
Arg hvordan skal jeg kunne være kunstneren i hagen din, når du fullstendig overkjører meg
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap