Medisinering av sjokoladegurami i og cory.

Jeg har en 62L som har vært karantenekar no i 4-5 uker for:

5 C. Duplicareus
2 C. Sterbai
3 sphaerichthys osphromenoides (sjokoladegurami) (en døde i uke 2 av miljøet tror jeg)

Karantenetida regner jeg egentlig som over fra i dag, men det har oppstått noe. Sjokoladene har tydligvis en sykdom jeg ikke har funnet ut hva er, men den opptrer slik at fiskene får lyse flekker på kroppen. Det er bare fargen og ikke noe annet. Et annet medlem her på forumet har hatt akkurat det samme på sine sjokolader og har behandlet de med Esha 2000 og det har blitt bra.
De ser ikke ut til å pages på noen måter ellers av sykdommen, så det er bare fargene som forandrer seg.

Coryene ble kjøpt for ca 5 uker siden gjennom en butikk (Duplicareusen ser nesten ferdig vokst men ikke sterbaiene), mens sjokoladene fikk jeg av en jeg kjenner og han har hatt de i ett år (han fikk de fra noen andre osv) og de har vært friske. De har gått i vanlig springvann hos han, her er det mellomlagret spring-vann med aqualife. Har også begynt å bruke catappa-løv de siste 2-3 ukene.

Vannverdiene har vært fine hele veien, nitritt, nitrat, amoniakk, PH, KH, GH

Vannbytte har vært ca 2 ganger i uka.

Coryene har vært svært sunne og friske hele veien, litt for utrolig synes jeg Sjokoladene har vært greie. Gruppa er for liten, så det er nok miljøet som er årsaken.

Filtrene jeg har brukt er "rena superclean 90(m blåsvamp)" innvendig og fluval 205 utvendig + luftesten de siste 2 ukene.

Adferden til fiskene har vær helt normale.

Så kommer vi til det vriende
Jeg må kjøpe meg kanskje 5 nye sjokolader for å få bedre miljø for dem.
Den jeg har nå blir konstant jaget av "alfa-paret" i karet. Når jeg kjøper inn flere vil dette antagelig opphøre. Jeg har hatt kontakt med en som virkelig har peiling ang dette!

Jeg har ringt TAM og de har sjokoladegurami inne og har hatt de i ei uke.
Skal jeg dra og kjøpe de resterende sjokladene og sette de sammen med de jeg har fra før og lage en ny "karantenetid" til de når jeg likevell skal medisinere de (kan liksom likegodt medisinere hele gjengen!)? Det hadde vært best for de sjokoladeguramiene som er der fra før for jeg er redd den 3. guramien vil overleve om den blir alene sammen med alfa-paret i 4 uker til.

Skal jeg ta ut Coryene nå og ikke medisinere de? De har ingen tegn til noe sykdom og det kan bli trangt i karet. De har også forskjellige behov i forhold til oksygen og sirkulasjon i vannet.

Jeg har ikke fått til å ta ett ordentlig bra bilda av fisk med flekk, men her er en videosnutt som viser hvordan fiskene kan bli.
Man kan se sjokoladegurami med slike flekker, men mer utviklet enn mine..:
http://www.youtube.com/watch?v=WIzNGzRlfcw&feature=related
Jeg tror jeg ville tatt ut Corydorasene og så satt de nye sjokkisene i karet med de gamle sjokkisene, og så medisinert hele bunten.
Dette med sopp er en svakhet sjokoladeguramiene tydeligvis har, noe som antageligvis kommer av vannet. Antar de blir svekket av å gå i høyere ph enn deres trivselsverdi. Hva er ph her forresten?
Du kan sikkert dynge på med catappaløv, det er bare bra i dette tilfellet. De har gode egenskaper mht forebygging av sopp! I tillegg kan de hjelpe til med å få ned ph noe.

Corydoras har ingen spesielle svakheter mht sykdom, og sopp tror jeg ikke jeg har sett på mine noengang. Hadde dette vært mine fisk, ville jeg gjort som nevnt ovenfor, til tross for at sjokkisene har sopp. Coryene kan flytte til sine permanente hjem i dine andre kar, synes jeg.

Så svaret på dine spørsmål er etter min mening ja, på begge

Lykke til med sjokoladeguramiene! De er virkelig en nydelig fisk
Hvordan kombinere medisinering av esha 2000 og esha exit?
Da er coryene flyttet og 5 nye sjokolader har kommet i karantenekaret sammen med de 3 jeg har fra før De ble sluppet oppi karet for en time siden, men det virker som at det hjalp å utvide gruppen! Det har ikke vært noen konflikter enda i alle fall Blir å skaffe meg 1 til i morgen.

Men den fisken som er syk har blitt værre og nå ser det nesten ut som åpne kjøttsår på den og den er i dårlig form Jeg vet ikke om den overlever natta desverre...

Jeg vil gjerne medisinere med både esha 2000 og esha exit, men jeg vet ikke hvordan man gjør det (kombinerer medisineringen)..? Jeg har prøvd å google litt på forumet men ikke funnet det jeg har lett etter enda. Kanskje noen har tips med en link?

PH`n i karet ligger på 7 og jeg bruker slik løv fast Desverre har jeg en GH på 5, den burde være under 4... Jeg kommer nok til å senke PH`n etter hvert. Coryene har ikke noe imot det de heller tenker jeg PH`n har aldri vært noe problem, fiskene har gått i høyere PH i over 1 år, så det er nok ikke hovedproblemet her. Miljøet har svært mye å si og det ser ut til å gå bedre fremover, heldigvis! En som er ekspert på disse fiskene sier at han omtrent aldri har sett at noen med færre fisk enn 6 stk ikke har vært plaget med sykdom og frafall.

Jeg setter stor pris på hjelp med medisinering altså! Har aldri medisinert før.
Jeg prøvde å ta noen bilder i kveld som jeg kan legge ut i morgen.

Jeg er helt enig med deg, mona o! Dette er en nyyyydelig fisk som det er litt rart flere ikke har "oppdaget"! En av mine aller største favoritter!!
Tror nok du kan bruke begge to samtidig med den dosen som er anbefalt for hver av medisinene. Mener det står i vedlegget at dette går bra. Jeg har også gjort dette før når jeg hadde både hvitprikk og finneråte i samme kar.
Jeg kjørte kombi med esha exit og esha 2000 når mine sjokkiser var syk.
Full dose av begge to.

Fant et dårlig bilde av mine guramier når de ble falmete, er sikkert samme greia du har. Mine ble i alle fall helt mørke og fine igjen etter esha 2000

Etter endret: lenka du la inn øverst var ikke aktiv:
http://www.youtube.com/watch?v=WIzNGzRlfcw&feature=related
OK!
Da begynner jeg å dryppe oppi medisin og håper på at utfallet blir bra!

Tusen takk for all hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap