Oppgitt..

Fikk et brukt akvarium for et års tid siden. Lykkelig eier av et 120 liters akvarium gikk jeg til dyrebutikken å handlet nødvendig utstyr og en bitteliten sugemalle, noen planter og litt fiskemat. Det var kjærlighet ved første blikk, kan man vel si. Noen uker senere kjøpte jeg 5 haimaller. Noen gule asiatiske algespisere som satte fart i akvariumet, to ciklider (av noe slag. Sorte med neonblå prikker) En Oscar og en øreål.. Siden har alt gått adundas. Det begynte med at jeg begynte å få rødaktige alger som legger seg som et teppe over både planter og på glasset. Akvariet står ikke i sol lys å jeg har timer på lysrørene. Så begynte fiskene å dø.. Tre haimaller i en smekk. Dro å kjøpte tre nye siden jeg har hørt at de trives best i stim. Disse døde da som perler på en snor.. Dro på dyrebutikken å fikk sjekka vannverdiene som var helt okei. Så forsvant min elskede lille sugemalle helt sporløst, alle de søte gule algespiserne mine også.. Dro til en annen dyrebutikk som lo litt av meg?? ..og kunne fortelle at det nok var ålen min som hadde spist dem. (den fant jeg by the way på gulvet en dag å fikk nesten et panikkanfall. Vurderte å ringe teknisk etat etter hjelp før jeg kledde på meg engangshansker å putta den på plass igjen) Nå ligger Oscaren min i grusen å kjemper for livet. Jeg ringte en dyrebutikk i en annen by som forklarte at den hadde fått finneråte som igjen kunne komme av dårlig vannverdi. Nå har jeg bytta alt vannet å gitt dem medisin mot finneråte. Er helt fortvila. Oscaren min sliter virkelig for livet å hadde jeg vist hvordan man avliver en fisk humant hadde jeg gjort det.. Akvariumet ser helt sørgelig ut. Ser andre har pene og friske akvarium å ønsker meg også et.. Jeg syns det er trist at fiskene mine blir syke å dør. Skjønner ikke hva jeg gjør galt. Trenger virkelig noen tips å råd. Anyone?
En tin til jeg lurer på. Mine siste to haimaller står loddrett i vannet. Hva kan det komme av?
skulle gjerne hjulpet deg, men er nybegynner selv.
Lykke til.
Høres ikke særlig artig ut.
Lykke til. Synes det er en fantastisk hobby.

Espen
takk så mye.. Er rett og slett helt rådløs. Desverre er det ikke så mye hjelp å få fra de to dyrebutikkene her da de virker å være like grønne som meg. Sukk..
Lykke til videre selv. Håper du er heldigere en meg.
For det første så bør du lese denne , og for det andre så holder du fisk som ikke passe i karet ditt.

HAimaller blir 1meter +++, i tillegg så er dette stimfisk og egner seg ikke som akvariefisk. Desverre så selger enkelte useriøse butikker slike fisk.

En Oscar passer heller ikke inn, da denne blir 30cm +. Så om den overlever, bør du få solgt den eller gitt den bort.

Så tilbake til karet, filteret i karet trenger fra oppstart til man kan putte fisk i karet ca 4 uker, deretter så skal ikke filteret vaskes før det er merkbart redusert. Da skal du bare vaske filtersvampene i en bøtte med akvarievann og krøste de forsiktig. Om du vasker filteret ditt i springen så må man gå uti fra at alle de bakteriene man har i filteret som tar seg av nedbrytningen av avfallsstoffer er døde og man må begynne fra start av.

Vannbytter bør man utføre ca 1 gang i uka, og da bytte 30% av vannet. Alt etter hvor bra filter du har og hvor belastning av fisk du har i karet. Så kjøp deg en egen dråpetest for nitrit og Nitrat

Så til å handle inn fisk, og da bør du bruke fiskebasen her på Af for å sjekke om den passer inn i karet ditt, evt så spør du her inne. Fiskebasen finner du her
Plussmedlem
Hei, og velkommen til AF

Hva du gjør galt...
120 liter er ikke et stort akvarium.
Fem haimaller, en oscar, øreål, to ciklider (stor type?), kinesiske algespisere.
Dette er mildt sagt et overbefisket akvarium. De fleste (alle) av disse fiskene passer dårlig i drøye 100 liter.

Foreslår at du starter på nytt nå som de siste fiskene dine dør.
Ja, jeg veit at det er brutalt sagt, men det ser ut som realitet som er for seint til å gjøre noe med.

Artiklene på Akvarieskolen kan være til hjelp.
Les spesielt om oppstart og vannverdier.
Du vil nok finne mange av feilene med karet ditt der.

Akvariehobbyen trenger egentlig ikke å være så vanskelig, men da må man begynne i den rette enden.
Som medlem her på AF så er du på god vei
Takker så mye for svar. Blir helt fortvila når jeg nå får vite at de fleste fiskene mine ikke passer i akvariumet mitt. Jeg har jo opplyst forhandleren om hvilket akvarium jeg har før jeg handlet fisk. Skal sjekke ut alle linkene dere har sendt meg å skaffe litt mere informasjon. Men hva mener du med at haimallene ikke passer i akvarim grunnet de er stimfisk? (kjennes som om jeg spør dumt nå :/ ) Det var jo nettopp derfor jeg kjøpte dem.. Ville ha en koselig liten stim i akvariet.
Det verste er at jeg kjenner meg som en dyreplager. Ang cikliden, så aner jeg ikke hvilken type det er. (har bare en igjen) Den er sort med neonblå prikker å har vokst veldig fort. (så da er vel den også helt feil i mitt akvarium) Men jeg har ikke sakt mitt siste blubb. Håper fiskene overlever så jeg i allefall får gitt dem bort. ..Oscaren lever enda

Det blir ikke en "koselig liten stim" med flere haimaller på opptil en meter.
De er for store, rett og slett.
En meter? Jesusmariajosef.. Hva i alle dager skal jeg gjøre med dem? Hvem kan ha så stor stimfisk i et vanlig hjem? Akvariebutikkene hær har dem jo hele tiden.. Huff.

Ja, de selges masse i butikker. Utrolig synd, for som du nevner- det er ikke mange privatpersoner som har akvarie til de.
Samme med gibbiceps, en veldig populær malle som blir svær.

Kjøpte du denne i butikk, eller fulgte den med akvariet?
Hvis den er kjøpt i butikk ville jeg spurt pent om å få byttet den siden du kjøpte den under feil forutsetning.
Hvis du sa til de at du hadde 60 L og de solgte deg en haimalle, mener jeg.
Av en eller annen merkelig grunn driver de å skal pushe sånne fisk på folk som ikke vet bedre. Skulle tro de hadde en viss glede av der. Haimalle

Synd å si det, men denne fisken passer best på den andre plassen den selges, i frysedisken på matbutikken. Går under pangasius filet.

Oscar er i tillegg en utpreget rovfisk som stort sett dreper alle fisker den får tak i når den blir litt større.
Nei, jeg fikk et akvarium som hadde stått tomt i flere år. Jeg spurte forhandleren om råd før jeg begynte å handle. Må jo ha blitt fryktelig feilinformert. Det burde vel ha gått et lysår opp for meg når forhandleren ikke kunne fortelle meg hva øreålen min spiste..
Nå har jeg vært hos min søte tante å tigget til meg hennes 350 liters akvarium som hun bruker som drivhus. Kan jeg ha øreål og Oscar i dette? Hva haimallene angår, så aner jeg rett å slett ikke hva jeg skal gjøre med dem.. En meter store stimfisker får jeg jo aldri plass til. Får surfe litt rundt her inne å grafse til meg info før jeg setter i gang med å handle igjen. Har ikke noe lyst å gi opp da jeg syns det er så pent med akvarium. Selv om jeg må innrømme at det har vært et års lang nedtur til nå..
..og Oscaren min lever enda. Krysser fingrene for den søtnosen.
Pål Laumann
Av en eller annen merkelig grunn driver de å skal pushe sånne fisk på folk som ikke vet bedre. Skulle tro de hadde en viss glede av der. [URLBLOCK1] Synd å si det, men denne fisken passer best på den andre plassen den selges, i frysedisken på matbutikken. Går under pangasius filet. Oscar er i tillegg en utpreget rovfisk som stort sett dreper alle fisker den får tak i når den blir litt større.

Spise mor sine snuskeluskete haimaller? Naaj..
aquatraz
En tin til jeg lurer på. Mine siste to haimaller står loddrett i vannet. Hva kan det komme av?

aquatraz
Nå har jeg bytta alt vannet

Det spørsmålet tror jeg du svarer på selv. Man bytter ikke alt vannet på en gang.
Nei, har pleid å bytte en tredjedel, men så fikk jeg vite at finneråte kom av dårlig vann og at jeg burde bytte mesteparten av vannet. Huff.. Stakkars fisken min. De har fått tøffe kår.
Plussmedlem
Tom K
Haimaller blir 1meter +++, i tillegg så er dette stimfisk og egner seg ikke som akvariefisk.

aquatraz
Men hva mener du med at haimallene ikke passer i akvarim grunnet de er stimfisk?

Tror Tom ordla seg på en slik måte at du misforstod ham. Han mener ikke at stimfisk ikke passer i et akvarium. Han mener stimer med så store fisk passer dårlig i et hobbyakvarium.

Kjøp en stim med en fin tetra eller lignende når karet ditt er klart for fisk igjen
Da snakker vi koselig stim.
Takker alle for raske svar og for at dere har vært så hjelpsomme. Trasig at -alt- tydelig har blitt gjort feil fra start, men kjenner jeg har fått lyst til å prøve på nytt. Denne gangen skal jeg gjøre det riktig. Vi har ikke sakt vårt siste blubb.
...å Oscaren lever.. Håper å se bedring snart. Da skal han få et nytt og trivelig hjem.
Kjøpte du disse på mo ? Hvilken butikk? Jeg forholder meg helst til den på meyer, da jeg føler de kan mye mer enn småjentene på domus, som gir seg ut på noe de aldri iverden skulle prøvd på.
Har handla litt på begge. Nå har jo de på meyer fått ny daglig leder uten erfaring eller kunnskap om fisker. Var dær jeg kjøpte ålen. Hun ante ikke hva den levde av å heller ikke pris. Måtte komme tilbake noen uker senere å betale vidunderet. Vi får håpe hun lærer i rekordfart. Ellers så åpner det en ny butikk snart i kirkegata.
Klippet fra Practical fishkeeping:

Pangasius hypophthalmus
This is one catfish that should never, ever be imported.

Not only because of its eventual body size (1.3m/52"), but also because it is a very nervous and skittish fish that does not do well in the confines of cramped aquaria.

Yet all too often it is offered for sale as a juvenile of 7.5-10cm/3"-4", labelled as Pangasius sutchi or the Iridescent shark.

A couple of years ago I saw it offered for sale as the "fish of the week" on a buy-one-get-one free basis...

These catfish are bred commercially in large ponds for the aquarium trade, which begs the question why?

Obviously there is a demand, but who in their right mind would want to keep a catfish that can weigh in excess of 44kg? There is also an albino form.

Lenker samtidig til et par artikler som bør leses:

Seven fish best left in the wild

Unsuitable fish for unsuitable people
Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap