Noen som vet hva dette kan være? sykdom hos kardinaltetra.

Vi har akkurat gått over fra et 210-liters akvarium til et på 400 liter (torsdag), og fylte alt vannet fra 210-literen over i 400-literen før vi fylte opp med rent vann. Vi bruker også det gamle filteret sammen med det nye.

Alle fiskene flyttet også over.

Vi kjøpte 15 stk kardinaltetra hos forhandler (TAM Lade i Trondheim) for et par dager siden. Vi dro rett hjem med dem, men da vi skulle slippe dem i akvariet var en død allerede. I løpet av tre dager har vi nå mistet sju av de 15, og det begynner med at de blir blekere og blekere fra halefinnen og oppover. De mister også halefinnen, og blir hvite.

Ingen av de andre fiskene i karet er berørt (coryer, ancistruser, pleco, glødebåndstetra, platy, diverse reker)

Noen som aner hva det kan være?

Legger ved bilder av den ene som holder på å dø nå (har hatt den over i et vannglass fylt med akvarievann).
Hmmm, jeg er ikke noe god på sykdom så tørr ikke si noe sikkert.. Det ser ut som om den del av finnene mangler, finneråte? Jeg synes også at den så veldig mager ut, spiser den?
Inaktiv bruker
Første som slo meg var innvolds orm. Så såg jeg nermere da tenkte jeg finne råte mulig nitritt. Hvordan er vannverdiene dine?
Hm... Høres ut som de har med seg noe guffe. Vanskelig å se ut fra bildene, men les litt om neonsyke for sikkerhetsskyld.
Vannverdiene er fine. Om det var finneråte, ville de da gå fra helt fine, via hvite, til døde og hvite uten hale på få timer?

Tror de spiser bra, men vet egentlig ikke. Har bare hatt dem et par-tre dager, og har ikke sett at noen ikke spiser.

Syns det er så rart. Skal lese om neonsyke.
Inaktiv bruker
Butul
Vannverdiene er fine. Om det var finneråte, ville de da gå fra helt fine, via hvite, til døde og hvite uten hale på få timer? Tror de spiser bra, men vet egentlig ikke. Har bare hatt dem et par-tre dager, og har ikke sett at noen ikke spiser. Syns det er så rart. Skal lese om neonsyke.

Du sier at vannverdiene er fine, hva vil det si? Hva målte du med?
Leste litt om neonsyken, og noe likner. Men det står at kardinaltetraer ikke får det. Og så står det at de får klumper. Det får jo ikke disse..

Vi kjører på med litt salt og ser hva som skjer.
Spock
Du sier at vannverdiene er fine, hva vil det si? Hva målte du med? :)

Vi har nettopp målt nitritten med dråpetest, og det er ikke nitritt der. PH er også målt med dråpetest og ligger rundt 7.
Inaktiv bruker
Tviler ikke på at det kan være neonsyke. Har du Gh verdien?
Målte nå. Den er mellom 3 og 4. Men det hele startet før vi hadde dem i karet. den første døde på vei hjem fra butikken. Vi antok den bare fikk en skade på veien, men ser jo nå at vi ikke burde sluppet de andre opp i karet. Håper det ikke sprer seg tilde andre fiskene.

Etter å ha lest om falsk neonsyke, så ser jeg at det mest sannsynlig kan være det vi har fått. Da er det vel bare å medisinere. Skal innom dyrebutikken der vi kjøpte dem i morgen og lever de døde fiskene, samt be dem om medisin til karet.
Hvis vi skal medisinere med antibiotika så dør bakteriekulturen i filteret. Dette kan vi jo berge med bytte til et annet filter og å la det opprinnelige filteret gå i ei bøtte vann under medisineringa, men vil vi da føre sykdommen tilbake til karet når vi bytter tilbake til det gamle filteret? Eller dør sykdomsbakteriene dersom de ikke har fisk å leve i? Og bør vi i såfall skifte alt vannet etter medisineringen før vi setter på filteret igjen?

Vi er litt nye på dette, så bær over om vi stiller litt teite spørsmål. :p
Sykdommen sitter vel igjen i filteret. Jeg ville ihvertfall startet alt fra scratch for å være på den sikre siden.
Alltid lurt å ha nyinnkjøpt fisk i karantene i 3-4 uker før man setter dem i det nye akvariet.
Kardinaltetra liker bløtt vann og bør helst ha Ph på under 6.
Jeg kan ingenting om denne sykdommen, men jeg fant et innlegg på et svensk forum, som vil kunne forklare litt. Innlegget er forøvrig skrevet av Tryland i Oslo akvarieklubb. Les innlegg 7 i tråden.

www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141615

Kanskje noen flinke datamennesker kan lage en brukbar link?
Jeg skal snakke litt med dyrebutikken og se hva de kan finne ut. Har uansett tenkt å levere fiskene tilbake. De døde, altså. Det er jo så kjipt å starte karet fra scratch. Bare tenk på alle de fiskene som IKKE er syke. Jeg har jo maller for iallfall et par tusen oppi der... Vil jo ikke de skal krepere heller.

Men -bank i bordet - har ikke sett flere syke/døde individer siden i morges.

Skal se om vi får senket ph'en - kanskje det hjelper.

Tusen takk for hjelp, iallfall. J
De pleier å ha Sera bactopur direkt på Lade, så da skal du bli reddet. Lykke til!

Dere kan alltids få filterguffa av meg forresten, når medisinen er ute av karet...
Det er med stor sannsynlighet falsk neonsyke (Columnaris), ja.

Du kan medisinere utenfor akvariet, eller du kan fjerne filteret under medisinering. Denne infeksjonen gir seg fort når alle infiserte fisk er borte. Det er en av "fordelene" med hissige sykdommer, de dør ofte fort ut.

Jeg ville personlig avlivet alle fisk jeg syntes ser syke ut, og medisinert resten av kardinaltetraene i et eget karantenekar. Sannsynligvis er disse svake pga. stress i butikk og introduksjon til nytt kar, og dermed mer utsatt for sykdom. Men, om du ser at sykdommen sprer seg til noen av de andre fiskene i akvariet, bør du medisinere hele hurven. Jo før du får ut de syke fiskene og tatt grep, jo større sjanse er det for at du unngår spredning.

Lav ph på kardinal er alltid smart. I naturen faller phen ned på 3-tallet i perioder i deres biotoper, så de liker surt vann...
Sissimor
De pleier å ha Sera bactopur direkt på Lade, så da skal du bli reddet. Lykke til! Dere kan alltids få filterguffa av meg forresten, når medisinen er ute av karet...

Tusen takk skal du ha. Det er mulig vi kan få filtergugge av en kompis også, men skal huske på deg dersom det blir nødvendig.
Joakim
Det er med stor sannsynlighet falsk neonsyke (Columnaris), ja. Du kan medisinere utenfor akvariet, eller du kan fjerne filteret under medisinering. Denne infeksjonen gir seg fort når alle infiserte fisk er borte. Det er en av "fordelene" med hissige sykdommer, de dør ofte fort ut. Jeg ville personlig avlivet alle fisk jeg syntes ser syke ut, og medisinert resten av kardinaltetraene i et eget karantenekar. Sannsynligvis er disse svake pga. stress i butikk og introduksjon til nytt kar, og dermed mer utsatt for sykdom. Men, om du ser at sykdommen sprer seg til noen av de andre fiskene i akvariet, bør du medisinere hele hurven. Jo før du får ut de syke fiskene og tatt grep, jo større sjanse er det for at du unngår spredning. Lav ph på kardinal er alltid smart. I naturen faller phen ned på 3-tallet i perioder i deres biotoper, så de liker surt vann...

Takk for tipset. Vi har et filter og et kar vi kan bruke. Det er bare 40 liter, men det duger sikkert i tre dager.

Nå er det en glødebåndstetra som har fått det også. Kanskje vi burde medisinere alle glødebåndstetraene og kardinaltetraene? Flere som kan få det av de fiskene vi her? (Platy, guppy, ancistrus, pleco og corydoras)
Da har vi kjøpt Sera baktopur direct, og hatt dem oppi vannet. Iflg bruksanvisningen skulle vi ha oppi en tablett pr 50 liter vann(= åtte tabletter i vårt kar), så bytte 50% av vannet etter tre dager, for så å tilsette noe bakteriekulturgreier de sikkert gjerne vil selge oss på butikken. Vi har derimot en plan om å tilsette akvariegugge istedet; første gang når vi bytter vann/filtermasse etter tre dager, så en gang til når vi foretar et nytt vannbytte etter en ukes tid. Høres det ut som en bra plan? Eller er det noen som har bedre forslag? Vi er åpne for alle gode råd.

Jeg ble litt irritert på dyrebutikken da vi var innom med de døde kardinaltetraene + en syk glødebåndstetra. De var enige i at det så ut som neonsyke, men visste tydeligvis ikke forskjell på neonsyke og falsk neonsyke. De viste ingen tegn til å ville sette karet vi kjøpte fiskene fra i karantene, og når vi spurte om medisin, ville de selge oss Esha 2000 til 849,-. Hun vi snakket med spurte en av de andre til råds, men oppga neonsyke istedet for falsk neonsyke. Vi hadde jo lest alt vi kom over her inne angående medisinering av sykdommen, og funnet at esha 200 er for svakt, og ikke inneholder det som skal til. Derfor kjøpte vi Sera baktopur direct til 139,- istedet.

Vi fikk et gavekort på 10 nye kardinaltetra, meen jeg er jo ikke interessert i å kjøpe flere av de syke fiskene dere, siden de ikke har tenkt å ta ansvar for å gjøre dem friske.

Det som irriterer meg mest er at de ikke tilbyr seg å gi oss medisinene gratis, med tanke på at DERES fisk har infisert karet vårt, og fisk for flere tusen kroner står i fare for å dø. Og når de i tillegg mener vi skal kjøpe og betale for medisin til 849 kroner, og det ikke er riktig medisin, engang... Og når de fortsatt ikke setter sine fisk i karantene, og dermed sprer smitte til enda flere av sine kunders kar, da kjenner jeg at det koker litt.

Grrr. Sånn. Da fikk jeg ut den frustrasjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap