Juwel og kvalitet!

Inaktiv bruker
Var for ikke så lenge siden en lykkelig eier av ett nytt Juwel vision akvarie. Den lykke ble kort varig, kvaliteten på glasset er jo helt fraværende, tvi for noe dritt.
Det første jeg prøvde meg på var magnetskrapen"dumme meg" det resulterte i 3 ca 20cm riper, før jeg oppdaget fadesen. Har nå prøvet meg på den vanlige typen kjøkken svamp som man kjøper i 10 pack, bruker den fine siden på svampen, men ikke fan att jeg ungår riper. Til dere som går i tanker om Juwel må tenke dere godt om, før dere går til innkjøp av det. Også det med de nye T5 rørene deres er jo ikke opptimalt, om man skulle ha ett ønske i fremtiden å bruke andre lysrør enn dem som blir levert med akvariet, går det ikke. De måtte jo lage sin egen spesial lengde på rørene. Tvi
Jeg bruker kjøkkensvamper for å rengjøre glasset, får ikke riper jeg i mitt rio 240 iallefall. Men en magnet skraper er fy fy
Inaktiv bruker
Er det de svampene med forskjelige farger du bruker?
Har akkurat samme erfaring. Har fått store, fete riper på min Rio 125. Har flere andre akvarier, og ingen av dem er ripete. Har et Juwel 54-L også, det har heller ikke fått noe særlig riper, men her er vel det en annen, tynnere type glass? Bruker ikke algemagnet, men en skrape av barberblad-typen. Tror egentlig ripene har kommet av hov o.l ved fanging av fisk.

Jeg har egentlig trodd at det dårlige glasset skyldtes at jeg kjøpte karet brukt, og det hadde stått som saltvannskar. Tenkte kanskje dette hadde svekket glasset på et vis.
Jeg har ett 180L Juwel Vision og jeg bruker magnetskrape og har aldri oppdaget en ripe. Så her tror jeg det varierer veldig fra innkjøpt produkt. Jeg har også tidligere brukt filt, og dette gikk også kjempe fint.

Så her i huset er det ingen problemer, heldigvis! Jeg er faktisk godt fornøyd med alt på Juwel akvariumet
Har juwel rio 180 liter med sand, der glasset dessverre må rengjøres ganske ofte. Jeg gikk også i "magnetfellen" med en del skikkelig stygge riper som resultat, men har også prøvd omtrent alt annet. Nye riper kommer det uansett! Det virker på meg som om dette glasset og finkornig sandbunn rett og slett er en håpløs kombinasjon...

Har også en juwel rekord 110, og det er et eller annet med balansen som gjør at dette ikke behøver rengjøring så ofte. Her har jeg grus i bunn. Har ikke oppdaget en eneste ripe ennå - bank i bordet!
Jeg har Rio 240, og har ennå ikke fått riper. Jeg bruker algemagnet og filtervatt til rengjøring av glasset.
Inaktiv bruker
Om jeg skulle kjøpe en barberbladskrape, vil jeg da eliminere sjansene for fremtidige riper i glasset eller? Har ingen erfaring med dem.
x-ray
Er det de svampene med forskjelige farger du bruker?


Ja er det jeg bruker, og jeg bruker begge sidene:P
Jeg bruker barberbladskrape i begge juwelkarene mine og har ingen riper.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap