Hetsing av teststrips

Jeg ser her på forumet at ingen liker teststripsene noe sånn merkbart særlig.
Da dråpetester ble for dyrt, kjøpte jeg heller en pakke med teststrips, slik at jeg hadde noenlunde kontroll på vannverdiene.
Helt til i dag har jeg tatt verdiene med en stor klype salt siden alle sier de er så dårlige, nå har jeg fått forsøkt de opp mot en dråpetester!

Min kjære onkel kom innom med utstyret sitt, for å vise meg hvordan det skal gjøres når jeg nå får mitt eget dråpesett.

Først testet jeg vannet med stripsene mine, noterte ned resultat.
Så testet vi med dråpetester, noterte resultat.

Absolutt eneste "feilen" som var å observere var at det var såvidt litt mer utslag på PH i dråpetesteren en det var på stripsen.
Testet igjen med begge deler i dag, med ganske av det samme resultatet.

For erfarne akvarister som driver med fisk som krever nøyaktighet i vannverdier for at fisken skal overleve forstår jeg jo at man trenger dråpetester.
Men for den vanlige hobbyakvarist (som meg?) holder det egentlig med teststrips... Men for ordens skyld, jeg skal kjøpe dråpetesteren uansett.
Jeg vil nå bare si at helt på jordet var nå ikke den teststripsen min.
Kombinerer jeg! Bruker strips på det meste, men har dråpetester for ammoniakk, nitritt og PH. Stripsen og dråpetesten virker veldig enige på PH må jeg si
Er vel også forskjell på merket til teststripsene. Har ikke prøvd ut de forskjellige så kan ikke si noe om det.

Den jeg hadde, Tetra sin, viste 3 grader feil på pH. Det er 1000 ganger forskjell, så for en fisk er det utrolig forskjell! Blir jo helt feil hvis man plutselig finner ut at pH er under 5 og du prøver å øke den, og så finner man ut at verdiene var helt fine, fordi kranvannet også viser en pH på under 5.

Den var også dårlig å vise nitrittverdiene, og de ble forskjellig fra gang til gang. Brukte å teste 3 strips samtidig og svaret ble veldig forskjellig. Men det kan være fordi fargene i de forskjellige rutene kan gli inn i de andre rutene og tulle med verdiene.



Jeg testet vannet mitt for å finne ut hva jeg burde gjøre på en butikk som brukte dråpetest i går. Kjøpte så strips med meg, og målte hjemme etterpå. Fikk samme resultat og har normalt fargesyn. Som helt fersk i gamet har jeg valgt å høre på de som sier at man klarer seg med stripstest til et selskapsakvarie med robust fisk. Håper det stemmer i praksis!
Jeg har det enkle sera dråpesettet. Bruker det mye.
MEN! Jeg bruker JBL strips som en pekepinn på om det er noe galt. Tester alltid med to strips. Ser jeg noe muffins er det frem med dråpetesteren.

Det eneste jeg opplever med stripsene er at de kan vise veldig lav PH i forhold til dråpetesteren. Men ikke alltid... Viser dråpetesteren 7.5, viser stripsene ofte under 7 og nermere 6.
Min erfaring (med tetra strips) er den samme som Kine Kristines erfaring, pH og nitrit resultatene er ikke nøyaktige på strips-testene. (KH og GH er derimot nøyaktige.)
Tja, hvis de fleste melder om unøyaktig resultat på stripsene hjelper det lite at noen få strips funker syns jeg...

Og hvis man må drive å kontrollmåle med dråpetest i tillegg skjønner jeg ikke helt vitsen?

Er selvfølgelig veldig enkelt å dyppe en papirbit i vannet, men det er ikke akkurat innviklet å drive med dråpene da
Jeg reagerer litt på overskriften her. Det at så mange med lang erfaring anbefaler å teste med dråpetester framfor strips, kan vel ikke akkurat kalles hetsing av strips. Det er erfaring gjort over lang tid som vi gjerne vil bringe videre til nye akvarister.
Hensikten med å teste er vel å føle seg trygg på at man får pålitelige måleverdier hver gang. Særlig for nybegynnere er det verdifullt å ha pålitelige tester.
Dessuten er ikke stripsene noe særlig billige i bruk heller.
Tove H
Det at så mange med lang erfaring anbefaler å teste med dråpetester framfor strips, kan vel ikke akkurat kalles [I]hetsing[/I] av strips.

Der må jeg si meg enig med deg. Ikke er det ondsinnet, ikke er det usaklig, og jeg tror jaggu meg ikke det er noen forfølgelseskampanje heller.

Bokmålsordboka: «hets»
Ordnett: «hets»
Det lille jeg vet om dette er at strips er avhengig av en viss ledningsevne i vannet for å gi gode resultat, mao. det må være litt mineraler, salter og slik tilstede. På store deler av østlandet, og antakelig andre steder også, er det veldig mykt vann med veldig lav ledningsevne. Det kan gi unøyaktige resultater.

Så får folk korrigere meg om jeg bommer voldsomt her, men slik har jeg forstått hva som har blitt meg fortalt.
Har en sterk misstanke om at teststrips fungerer bra når de er "ferske", men at de etter litt tid blir forurenset av luften og viser feile verdier.
Da må det jo være en god ide å pakke dem inn i noe lufttett. Men hva skal man bruke nå som filmbokser er "ut", tro?
Sparesset
Jeg ser her på forumet at ingen liker teststripsene noe sånn merkbart særlig. Da dråpetester ble for dyrt, kjøpte jeg heller en pakke med teststrips, slik at jeg hadde noenlunde kontroll på vannverdiene. Helt til i dag har jeg tatt verdiene med en stor klype salt siden alle sier de er så dårlige, nå har jeg fått forsøkt de opp mot en dråpetester! Min kjære onkel kom innom med utstyret sitt, for å vise meg hvordan det skal gjøres når jeg nå får mitt eget dråpesett. Først testet jeg vannet med stripsene mine, noterte ned resultat. Så testet vi med dråpetester, noterte resultat. Absolutt eneste "feilen" som var å observere var at det var såvidt litt mer utslag på PH i dråpetesteren en det var på stripsen. Testet igjen med begge deler i dag, med ganske av det samme resultatet. For erfarne akvarister som driver med fisk som krever nøyaktighet i vannverdier for at fisken skal overleve forstår jeg jo at man trenger dråpetester. Men for den vanlige hobbyakvarist (som meg?) holder det egentlig med teststrips... Men for ordens skyld, jeg skal kjøpe dråpetesteren uansett. Jeg vil nå bare si at helt på jordet var nå ikke den teststripsen [I]min[/I].


Åssen strips testet du? Og åssen test kit hadde onkelen din?

JBL? Tetra?
Kampfisk
Da må det jo være en god ide å pakke dem inn i noe lufttett. Men hva skal man bruke nå som filmbokser er "ut", tro?


Stripsene kommer gjerne i bokser som skal være lufttette, men kan godt være at de lekker littegrann. Uansett blir det luftutskifting hver gang man tar ut en strips.
Min onkel brukte Tetra.

Teststripsene var av type Aquavital og eSHa.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap