Jeg hvil starte et kaltsaltvannsakvarium

Inaktiv bruker
jeg hvil starte et kaltsaltvannsakvarium med fisk fra norskefarevann.

det jeg hvil at akvariumet skal inneholde er
........................................................................
strandreke.
tangsnipe.
flyndre.
kuing.
padetorsk.
beærneb.
en type kutling som jeg ikke kan navnet på.
blåsjeld.
rur.
Hehe, vær akvarist noen år til du før du tenker på noe sånt
Inaktiv bruker
det jeg tenkte er vel den bilige fisken jeg trenger jo ikke å gå inn i en dyrebutikk for å skjøpe fisk =
Kaldt saltvann
Først ville jeg funnet ut hva de forskjellige fiskene spiser og hvilke under forhold de vil trives.
Har du mulighet til å få tak i mat til dem ?
Kan du gjenskape alle de forskjellige forholdene i karet ditt ?
Sandbunn, steinrøys, tareskog eller hva de trenger...

Utstyr:
Akvarium som tåler saltvann
Godt lys
Kjøler
Skummer
Sirkulasjonspumpe(r)
Evt. en sump

Deretter ville jeg satt opp karet og fått tang og alger til å trives.
Når det er gjort er det bare å fylle på med fisk.

Jeg har karet mitt på kaien, med konstant påfylling av saltvann rett fra sjøen.
Å ha et kaldt saltvannskar innendørs blir dyrere og mer jobb enn jeg vil legge ned i ett slikt kar.
David, har du tenkt ut hvordan du skal holde et kaldt saltvannsakvarium kaldt? En kjøler for akvariebruk er svindyr. Flere tusen kroner. Norsk fisk tåler ikke særlig varme, de er vant til et kaldt norsk hav, så kjøler er nødvendig.

Er virkelig dette noe du har tenkt godt gjennom og har pengene klare...? Eller hadde du tenkt å bare fylle på mer fisk hver gang noen dauer?
Jeg tror du, David egentlig snakker om hva du kunne ønsket deg og ha, men egentlig ikke skaffer deg sånn med en gang? Det håper jeg i alle fall, for hvis du skulle skaffet deg alt du snakker om i de forskjellige trådene klarer du nok mest sannsynlig ikke ta vare på alt. Det er mye styr å passe på så mange nystarta prosjekt samtidig...
Inaktiv bruker
TrondB
Først ville jeg funnet ut hva de forskjellige fiskene spiser og hvilke under forhold de vil trives. Har du mulighet til å få tak i mat til dem ? Kan du gjenskape alle de forskjellige forholdene i karet ditt ? Sandbunn, steinrøys, tareskog eller hva de trenger... Utstyr: Akvarium som tåler saltvann Godt lys Kjøler Skummer Sirkulasjonspumpe(r) Evt. en sump Deretter ville jeg satt opp karet og fått tang og alger til å trives. Når det er gjort er det bare å fylle på med fisk. Jeg har karet mitt på kaien, med konstant påfylling av saltvann rett fra sjøen. Å ha et kaldt saltvannskar innendørs blir dyrere og mer jobb enn jeg vil legge ned i ett slikt kar.


det må jeg gjøre =
Hvor stort er akvariet du har tenkt å bruke?

Skal ikke du ha Sebrapleco, Tarantella, og Dverkulefisk også?
Hehe. Har du egentlig plass til alt?
Store nok akvarier/terrarier?

På Smøla er en gjestebrygge kalt "Vågarbryggå".
Der har de ett stort saltvannsakvarium på noen tusen liter.
Faren min laget en slags pumpe som pumper inn og ut saltvann rett fra brygga to ganger i timen eller noe sånt.
Det er mye penger å koste på dersom du ikke bor rett ved sjøen.
Men det er alltid morsomt å se inn i det akvariet.
Ikke for å være pessimist, men de pengene du sparer på å hente dyrene fra sjøen tror jeg du fort bruker opp på det tekniske utstyret du blir å trenge.
Inaktiv bruker
Ciklide
Hvor [I]stort[/I] er akvariet du har tenkt å bruke? Skal ikke du ha S[I]ebrapleco, Tarantella, og Dverkulefisk[/I] også? Hehe. Har du egentlig plass til alt? Store nok akvarier/terrarier? :) På Smøla er en gjestebrygge kalt "Vågarbryggå". Der har de ett stort saltvannsakvarium på noen tusen liter. Faren min laget en slags pumpe som pumper inn og ut saltvann rett fra brygga to ganger i timen eller noe sånt. Det er mye penger å koste på dersom du ikke bor rett ved sjøen. Men det er alltid morsomt å se inn i det akvariet.


jeg komer ikke og starte med allt på en gang så gal er jeg ikke men tarantela sel jeg ha og det er helt klart =
Inaktiv bruker
mona o
David, har du tenkt ut hvordan du skal holde et kaldt saltvannsakvarium [B]kaldt[/B]? En kjøler for akvariebruk er svindyr. Flere tusen kroner. Norsk fisk tåler ikke særlig varme, de er vant til et kaldt norsk hav, så kjøler er nødvendig. Er virkelig dette noe du har tenkt godt gjennom og har pengene klare...? Eller hadde du tenkt å bare fylle på mer fisk hver gang noen dauer?


jeg hvet at det er vanskelig å få saltvannet i akvariumet kalt men på en eller aen måte skal jeg få det til på jeg sier heler ikke at dete komer til å bli let men jeg synes at det alltid er gøy med vanskelige utfrdringer så jeg komer til å ta dete som en prøve i min våte hobby =
Jeg tror nok dette vil bli en kostbar erfaring for deg David!
Dessuten vil kostnadene bli mye høyere enn du har reknet med, det kan jeg nesten garantere deg.

Hvor mye tror du dette vil koste deg David?

For å lykkes med kaldtvannsakvarium så må en først og fremst være en erfaren akvarist og du må ha mye penger til å starte med dette for å tilfredstille de krav som de forskjellige fiske artene skal/bør ha!
Inaktiv bruker
det har jeg ikke tenkt på ?
Det er bare å sette igang, men vent med fiskene til karet er stabilt.
Når du har fått karet kaldt og tang og alger gror slik som du vil kan du putte fisken oppi.

Hvis dette blir en dyr erfaring for deg lærer du best når du gjør det selv.
Du har sannsynligvis også lært masse annet også
Kaldt saltvann er flotte greier, du kan gå inn på profilen min og finne den personlige akvarietråden jeg har om dette. Der vil du kanksje klare å få tak i litt tips og lære litt av mine forsøk og tabber.

Men kan si at skal man ha et skikkelig kaldt saltvann så vil dette koste en del i utstyr og man bør helst ha et stort kar og vite en del om dyra man skal holde.

Noen dyr fra sjøen vil kunne trives i temperaturer opptil 20-22 grader men går man over det så vil mulighetene synke betraktelig.

Strandreker skal trives i temperaturer opptil 27grader så de blir ikke noe problem. Østers klarer seg også utmerket i varmere kar.

Om jeg var deg og hadde et lite kar så ville jeg forsøkt med de 2 artene i starten hvis det er snakk om et lite kar. Utifra temperaturen jeg da hadde klart å holde stabil i karet så ville jeg tatt videre vurderinger på hvilke arter som kan gå.

En ting som er veldig obs obs er at når man tar ting fra sjøen og putter i et kar og det kræsjer, så skjer det gjerne fort og tro meg når jeg sier at det stinker
Inaktiv bruker
nå hvet jeg løsninge på hor jeg skal sete det jeg hvet at vedromet i kjeleren er det kaleste romet i huset og det er for di at det ikke er lufttet i det romet =
Inaktiv bruker
i dag startet jeg det kaltsaltvannsakvariumett mit jipi men det var ikke jipi for rygen og hendene mine jeg måte jo bere 3 bøter med saltvannd fra sjøen og jeg bor heler ikke så merme sjøen men jeg kan gå til sjøen på 5 minuter eller mer om det tar tid =
Lykke til da david, og si ifra om hvordan det går framover.
Inaktiv bruker
til nå har det gåt utroligt bra =
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap