- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Øke og stabilisere ph
Øke og stabilisere ph
Jeg sliter med at karene mine fort dumper ned på 5 tallet i PH. KH her er så godt som 0 (standard Oslovann) og PH i kranen er for tiden bare litt over 6.
Med så lav PH som 5 og praktisk talt null KH er jeg redd PH skal droppe for mye på natta. Hvordan kan jeg øke PH til ca. 6 og øke KH så den holder seg stabilt på rundt 6? Har forsøkt med natriumbikarbonat, men tydeligvis økes ikke KH nok så neste dag er PH nede igjen.
Finnes det midler som kan øke KH separat uten å øke PH samtidig? Ved å bruke natriumbikarbonat får jeg riktig PH, men trenger noe mer for å øke KH så det blir stabile verdier uten å øke PH ytterligere.
Med så lav PH som 5 og praktisk talt null KH er jeg redd PH skal droppe for mye på natta. Hvordan kan jeg øke PH til ca. 6 og øke KH så den holder seg stabilt på rundt 6? Har forsøkt med natriumbikarbonat, men tydeligvis økes ikke KH nok så neste dag er PH nede igjen.
Finnes det midler som kan øke KH separat uten å øke PH samtidig? Ved å bruke natriumbikarbonat får jeg riktig PH, men trenger noe mer for å øke KH så det blir stabile verdier uten å øke PH ytterligere.
Postet 12.01.09 kl 15:07
Har samme problem som deg. Har vurdert å prøve ut produktet som er omtalt her. Ellers så vil du ved tilsetning av co2 i tillegg til natron få en lavere ph enn uten co2-tilsetning. Du kan altså ha høyere kh uten at ph øker. For å hindre ph-fall og ustabil kh hender det at jeg må tilføre litt natron midt mellom vannbyttene også
Postet 12.01.09 kl 16:46
Endret: 12.01.09 kl 16:48
Nesten redd natron skal gjøre vondt verre siden ph da går opp for så å gå ned igjen, antar de "dykkene" ikke er spesielt bra for fisken. Ser at det også finnes et produkt som heter [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2033&HKatID=]Amtra ph konstant[/URL]. Lurer på om noen har erfaring med dette produktet. Usikker på hva det egentlig gjør hvis det stabiliserer ph uten å øke kh. Antar det da må brukes sammen med natronbikarbonat for å stabilisere ETTER at du har nådd ønsket ph? Liker ikke produkter som ikke jeg forstår hvordan virker.
Ser også at det finnes en del produkter som bare skal øke [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1858&HKatID=]KH[/URL] men ser ut som dette er beregnet på saltvann så derfor usikker på om jeg kan bruke i ferskvann.
Det produktet du viser til ser også ut som noe som kan virke, så da står det eg. mellom 3 alternativer - og jeg aner ikke hva jeg skal velge. Håper noen kan gi sine erfaringer.
Ser også at det finnes en del produkter som bare skal øke [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1858&HKatID=]KH[/URL] men ser ut som dette er beregnet på saltvann så derfor usikker på om jeg kan bruke i ferskvann.
Det produktet du viser til ser også ut som noe som kan virke, så da står det eg. mellom 3 alternativer - og jeg aner ikke hva jeg skal velge. Håper noen kan gi sine erfaringer.
Postet 12.01.09 kl 16:56
Endret: 12.01.09 kl 16:58
Postet 12.01.09 kl 17:12
Postet 13.01.09 kl 01:30
Liv HNesten redd natron skal gjøre vondt verre siden ph da går opp for så å gå ned igjen, antar de "dykkene" ikke er spesielt bra for fisken. Ser at det også finnes et produkt som heter [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2033&HKatID=]Amtra ph konstant[/URL]. Lurer på om noen har erfaring med dette produktet.
Søkte på forum ang Amtra ph konstant, og fant dette
Postet 13.01.09 kl 17:01
Googlet litt og fant følgende som etter sigende skal være et svar fra leverandøren på hvordan produktet fungerer;
"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."
Håper noen med bedre greie på vannkjemi enn meg kan si om dette høres fornuftig ut?
"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contain phosphat."
Håper noen med bedre greie på vannkjemi enn meg kan si om dette høres fornuftig ut?
Postet 13.01.09 kl 17:10
Postet 20.01.09 kl 18:20
Huffda, jeg har med vilje senket ph for en kort periode (driver og tester ut noe med sjokkterapi...) og skulle nå til å øke den igjen. men det kan se ut som er lettere sagt enn gjort?! Jeg trodde det bare var å ha i natron av passe mengde og så fikk man den opp igjen. Like lett som å få ned ph.
Nå håper jeg ikke jeg har lagd meg et kjempeproblem. har også Oslovann og det er veldig lav ph og gh for tiden..
Nå håper jeg ikke jeg har lagd meg et kjempeproblem. har også Oslovann og det er veldig lav ph og gh for tiden..
Postet 20.01.09 kl 19:32
Postet 20.01.09 kl 19:34
Kiwi-girlPh/Kh+ probuktet øker både ph og kh, men vil gjøre at vannet er nogenlunde stabilt. Men det var vel ikke helt det du var på utkikk etter siden du ville haKH opp separat? Vel, vel, får håpe du finner noe bra.
Problemet er at PH går opp, men KH går ikke nok opp til at PH holder seg stabil. Etter mindre enn et døgn har PH sunket igjen. Det er grunnen til at jeg ønsker å øke KH separat i tillegg til PH/KH+
Postet 20.01.09 kl 23:51
Sannehm, kanskje eikebarken overstyrer natron? jeg har aldri hatt problem med å øke ph'n, problemet har vært å få opp kh nok uten at ph blir for høy. nå har jeg fått den amtra ph konstanten, skal få testa den i løpet av uka
Da er jeg spent på å høre hvordan den virker Håper du legger ut erfaringene dine i tråden din.
Postet 20.01.09 kl 23:52