Senke ph - alt på en gang eller gradvis?

Har ph på 7,6 - ønsker å senke til 6,8. Har kjøpt eikebarkekstrakt og har målt hvor som skal til for å senke ph. Det jeg lurer på om jeg skal gjøre alt på en gang, eller må jeg gå gradvis frem? Kan en brå ph dropp skade fisken?

et dumt spørsmål til - jeg tenkte å tilsette eikebarkekstrakten i rent vann for så å ha i karet - ikke direkte i akvariet. Er det riktig? Må bare spørre
senk den gradvis. Ph dropp kan skade fisker ja.
Bente-Bent
senk den gradvis. Ph dropp kan skade fisker ja.

ok - hvor gradvis ? Fra 7,6 til 7,4 til 7,2 osv? Skal jeg ta det over 4 dager? Eller er det for pyser ...he he ?
Det tør jeg ikke svare på, mulig noen andre som vet. men jeg personlig ville tatt det veldig gradvis. Men jeg har diskus da og de er veldig følsomme så kan være jeg er lettere hysterisk altså.
Takk for svaret - jeg tar det piano da :-P
Hvor stort kar er det og hvilke fisker?
Fisker tåler ofte en dropp på 1/2 grad, så om du tar å skifter ut f.eks. 30% med den PH`n du vil ha så vil det nok ikke skade Men bland det i bøtta før du heller vannet oppi,- ikke rett i karet
Stemmer i med Maren, ikke mer enn en halv grad dropp i døgnet og bland eikebarkekstrakten i bøtta. Ekstrakten er syre så ikke hell rett i akvariet. Ikke bra hvis en fisk kommer svømmende rett i en stråle med konsentrert ekstrakt
takk for hjelpen - da er det gjort - senket mod 0,4 .
Da er du i gang!
Jeg synte selv det var veldig skumle saker senking av PH, så jeg utsatte det lenge. Da jeg endelig fikk rota meg til å begynne så har det gått som en lek! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke begynte tidligere:P Tror fiskene satte stor pris på det!
MarenB
Da er du i gang!:) Jeg synte selv det var veldig skumle saker senking av PH, så jeg utsatte det lenge. Da jeg endelig fikk rota meg til å begynne så har det gått som en lek! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke begynte tidligere:P Tror fiskene satte stor pris på det!:)

ja, jeg synes det var litt skummelt følte meg som en ekte laborant da jeg satt her med alle reagensrør og pipetter og målte. Det er gøy å ! Skal senke like mye idag !
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap