- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Får ikke ned gh verdi på 21dh
Får ikke ned gh verdi på 21dh
Har GH på 21dh og KH på 4 dh.
Ph er 7,5. Videre er Fosfat 2,0 mg/l og Nitrat 25 mg/l. (Denne har før nylig vannbytte vært på 50 mg/l.) Lurer på om GH kan være slik og hvordan jeg får den ned.
Har fått noe algevekst så skal få ned Nitrat og Fosfat-nivået.
Videre har jeg tenkt å senke ph gradvis ned mot 6,8 -7,0
Har Guppyer, Neontetraer, sebrafisker, sverddragere, Platyer, Indianerplatyer.
samt følgende bunnfisker: Leopardpansermaller, Praktbotiaer, Metallpansermaller, og 1 stk kjempepansermalle.
Mange arter, men ikke så mange av hver.
Akvariet er 143 liter.
Ph er 7,5. Videre er Fosfat 2,0 mg/l og Nitrat 25 mg/l. (Denne har før nylig vannbytte vært på 50 mg/l.) Lurer på om GH kan være slik og hvordan jeg får den ned.
Har fått noe algevekst så skal få ned Nitrat og Fosfat-nivået.
Videre har jeg tenkt å senke ph gradvis ned mot 6,8 -7,0
Har Guppyer, Neontetraer, sebrafisker, sverddragere, Platyer, Indianerplatyer.
samt følgende bunnfisker: Leopardpansermaller, Praktbotiaer, Metallpansermaller, og 1 stk kjempepansermalle.
Mange arter, men ikke så mange av hver.
Akvariet er 143 liter.
Postet 05.09.09 kl 17:01
Postet 05.09.09 kl 20:11
Postet 05.09.09 kl 21:08
GH på 21 er meget høyt, tviler sterkt på at dette er kranvannet ditt..... som jeg kan se det så er det enten en feil måling , eller så har du pyntet akvariet ditt med en stein type som likner på isflak og heter Utha ice ..... denne booster opp gh veldig og brukes mye av oss som driver med Tanganyika biotoper og fisk..... også frisk tilsetting av gips gir samme GH..... heller nok mot en unøyaktig måling....
Postet 05.09.09 kl 21:16
SiouxHar GH på 21dh
Det er lite sannsynlig at dette kommer fra kranvannet. Jeg har aldri hørt om noen som har den gh-verdien fra en norsk vannkran. Sannsynligheten for at det er kranvannet som er sånn er liten.
Altså er det to muligheter som er årsaken til at den er så høy...
1.
Dere har vannforsyning fra privat brønn, ikke kommunalt vannverk.
Dette kan i enkelte tilfeller påvirke ph og kh i kranvannet i en bolig, men jeg har som sagt ikke hørt om noen som har så høy gh rett fra krana.
2.
Den andre årsaken er at du tilsetter et eller annet i vannet, noe "mirakelmiddel" som dyrebutikken har prakket på deg og sagt at "dette må du ha til akvariet", og som du driver og putter oppi. Enten det er noe fra flaske eller fra boks. Noen form for pulver kanskje? Akvariesalt... et eller annet?
Hva slags pynteting har du i akvariet ditt? Har du kjøpt noen steiner på dyrebutikken?
Hvilket merke/produsent er det på vanntestene dine?
Postet 05.09.09 kl 23:52
Endret: 05.09.09 kl 23:54
Korall
Ja, har hatt en ganske stor korall, men den er fjernet og halvparten av vannet ble skiftet ut. Gh var riktignok helt oppe på 33 mens den var der.
Postet 06.09.09 kl 00:16
Gh
evoTHar du målt Gh i kranvannet ditt? Dersom denne Gh er like høy som i akvarievannet, er det lite du kan gjøre for å få den ned. Da er det bedre å satse på fisker som skal ha vann med høy Gh. Hva måler du vannverdiene med? Strips er unøyaktige, det beste er å bruke dråpetester.
Ja Gh i kranvannet er 4,0. Bruker dråpetester.
Postet 06.09.09 kl 00:20
Postet 06.09.09 kl 00:22
Høy gh
Har kommunal vannforsyning. Gh i vannkrana er 4,0. Bruker Tetra Laborett dråpetester.
Tilsetter AquaSafe i riktig mengde.
Bruker også Ektomor akvariesalt...nå har jeg nettopp lest her på sidene at akvariesalt er helt unødvendig, så vet ikke om jeg kan kutte dette ut? og om dette saltet kan være årsaken til såpass høy gh?
Har kjøpt alle steinene på dyrebutikken og ei rot der som er av plast.
Tilsetter AquaSafe i riktig mengde.
Bruker også Ektomor akvariesalt...nå har jeg nettopp lest her på sidene at akvariesalt er helt unødvendig, så vet ikke om jeg kan kutte dette ut? og om dette saltet kan være årsaken til såpass høy gh?
Har kjøpt alle steinene på dyrebutikken og ei rot der som er av plast.
Postet 06.09.09 kl 00:28
Høy gh
Nei har ingen stein som ligner isflak...du kan se bilder av akvariet mitt på siden min.
Postet 06.09.09 kl 00:31
Gh i kranvannet på 4, høres ut som normalt "norsk" vann, så du får se over hva du har puttet oppi akvariet, og fjerne mistenkelige ting, som flere andre her også har nevnt. Gh verdien vil så gå ned mot 4 ved vanlige vannbytter.
Blir litt nysgjerrig: Hadde korallen ligget lenge i akvariet før Gh-verdien ble så høy?
Blir litt nysgjerrig: Hadde korallen ligget lenge i akvariet før Gh-verdien ble så høy?
Postet 06.09.09 kl 00:39
Postet 06.09.09 kl 00:53
Postet 06.09.09 kl 02:27
Korall
Korallen hadde ligget oppi siden akvariet ble startet opp. I ca. 2 mnd. gh ble ikke sjekket før etter 2 mnd pga ferieavvikling. Da ble det matet med hvite brikker langtidsfor.
Det her ikke vært noe fiskedød og fiskene vikrer livlige og normale.
Det her ikke vært noe fiskedød og fiskene vikrer livlige og normale.
Postet 06.09.09 kl 11:37
Hvit grus
Tror ikke det er den hvite grusen, da den er brukt i et mindre akvarie før og der var gh normal. Etter det ble det kjøpt sort grus og en litt brunere type med avrundede stener, det kan jo evt. være denne.
Postet 06.09.09 kl 11:40
Postet 06.09.09 kl 11:40