- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er det noen farlige stoffer i bambus?
Er det noen farlige stoffer i bambus?
Postet 18.11.09 kl 14:49
Tja, du husker vel hvordan det gikk med mine tigerreker? Daua alle sammen, og mistanken er bambusen. Men bambusen er fortsatt i karet og alle fiskene mine lever i beste velgående. Det jeg tror som kan skje er at den myke massen inni pinnen råtner eller danner en type sopp som kan være uheldig. Men er det tykke pinner du skal bruke kan du kanskje prøve å skrape ut det som er inni?
Jeg tror ikke det skal være noe problem å bruke bambus til fisk altså, og sånne reker jeg prøvde er jo veldig vare for vannkvalitet.
Jeg tror ikke det skal være noe problem å bruke bambus til fisk altså, og sånne reker jeg prøvde er jo veldig vare for vannkvalitet.
Postet 18.11.09 kl 15:52
vi satte inn masse bambus (godt marinert i vann så de sank) i et 180-liters kar for et knapt år siden. nå har vi tatt ut all bambusen.
i begynnelsen er fargen fin på bambusen, men på slutten var de bare helt svarte av alger eller forråtnelse.
vi hadde en kloreke som levde en stund (par måneder) før den forsvant. en god del sherrybarber tok også kvelden etterhvert selv om alle målinger av vannkvalitet viste normale verdier.
perleguramiene, botiaene, gobyene og de andre fiskene har klart seg fint.
i begynnelsen er fargen fin på bambusen, men på slutten var de bare helt svarte av alger eller forråtnelse.
vi hadde en kloreke som levde en stund (par måneder) før den forsvant. en god del sherrybarber tok også kvelden etterhvert selv om alle målinger av vannkvalitet viste normale verdier.
perleguramiene, botiaene, gobyene og de andre fiskene har klart seg fint.
Postet 18.11.09 kl 17:31
Da begynner jeg å tvile på om jeg vil bruke disse...
Det er jo utrolig synd, kjøpte i en rubrikk-annonse og tenkte å bruke de til Lakrisguramiene og Bettaene, men jeg tar ikke sjangsen på dette!
Jeg har også bestilt noen fra ebay med kull, men der vet jeg at en del akvarister bruker de i bettakar o.l.,, så jeg får ta det når de kommer.
Det er jo utrolig synd, kjøpte i en rubrikk-annonse og tenkte å bruke de til Lakrisguramiene og Bettaene, men jeg tar ikke sjangsen på dette!
Jeg har også bestilt noen fra ebay med kull, men der vet jeg at en del akvarister bruker de i bettakar o.l.,, så jeg får ta det når de kommer.
Postet 18.11.09 kl 20:30
Jeg har også bestilt disse karbon (kull) bambushulene. De er nok helt trygg å bruke. Men det er jo veldig pent med bambus som er gul da, gir så fint inntrykk. Mine gule bambus er også svart/grå nå. Er jo egentlig bare å bytte ut når de blir det, koster jo ingen ting på plantasjen.
Men selvfølgelig hvis man ser bort i fra at de kan gi fra seg stoffer vi ikke vet om de gjør (ehh, hvis du skjønner hva jeg mener) så er jo det en risiko. I alle fall når man skal ha fisk som er veldig sarte på vannkvaliteten
Men selvfølgelig hvis man ser bort i fra at de kan gi fra seg stoffer vi ikke vet om de gjør (ehh, hvis du skjønner hva jeg mener) så er jo det en risiko. I alle fall når man skal ha fisk som er veldig sarte på vannkvaliteten
Postet 18.11.09 kl 20:58
Jeg søkte litt rundt ang bambus i akvariet.
Dansk side. 1
Danks side. 2
Ble ikke akkurat så veldig klokere. Bambus er jo egentlig gress.
Dansk side. 1
Danks side. 2
Ble ikke akkurat så veldig klokere. Bambus er jo egentlig gress.
Postet 18.11.09 kl 21:17
hei jeg har ikke hatt noeproblemer med de bambusene jeg har hatt kjøpte dem via en rubrikkanonnse.. ser ikke ut til å ha tatt livet av noen av fiskene eller rekene... har hatt dem i 160L, men flyttet dem inn i 530L og nå har ancistrusen lagt egg.. men ser at den begynner å bli temelig grå.. kanskje på tide å bytte den ut??? har også masse skiferhuler.... ca. 15, men bare 3 bambus.. og den valgte bambus..
har corydoras, maller, sttimfisk, og reker i karret...
har corydoras, maller, sttimfisk, og reker i karret...
Postet 08.02.10 kl 09:48
Postet 08.02.10 kl 09:53