Tetratest gh hvordan gjør man det?? taknemmelig for all hjelp! :)

Hei
Jeg har nettopp kjøpt en lite brukt tetra GH test... men i pakken var det ikke noe form for bruksanvisning.. her er et slikt glass med det middlet i og en måle ting som jeg går ut i fra at det skal være vann i ...

Men hvordan gjør mandette? hvor mye vann og hvor mye middel og hvordal finner jeg ut hva som er Gh'en? :S

Taknemmelig for hjelp
Fyll måleglasset med 5 ml vann. Drypp så en og en dråpe av reagenset oppi mens du teller. Det antall dråper som skal til før vannet skifter farge viser hvor høy GH du har. feks 5 dråper = 5 grader dH.
Takk for svar da skal jeg prøve det
Av en eller annen grunn har nærmest alle akvarieutstyr-produsenter hjemmesider som ikke ligner grisen, og de har ofte flere forskjellige sider (den ene verre enn den andre) som heller ikke forteller brukeren om at det finnes andre/bedre sider.

Tetra er dessverre ikke noe unntak. Går du f.eks. inn på tetra-fish.com så finner du lite og ingenting vettugt, men på tetra.de går det an å orientere seg litt bedre.

Her er i hvert fall bruksanvisningen til GH/KH-testen deres: Tetratest GH/KH
Norsk instruksjon finnes her på forumet i artikler/annet: Vanntest; hvorfor og hvordan?Vanntest; hvorfor og hvordan?
Takk for svar
Men mine ble aldri rød.... bare fra vannfarge til lys lys grønn til mørkere og mørkere? når vet man at den er "grønn" det er jo mange nyanser...
Da ligger GH på 0-1° GH.

Om en mer nøyaktig test ønskes, doble vannmengden. Hver dråpe tilsvarer da 1/2° GH.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas A Eriksen
Reklame for plussmedlemskap