- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Bytte eller etterfylle?
Bytte eller etterfylle?
Jeg har flere akvarium fra 8 liter til over 300 liter. På de fleste karene mine fordamper vannet ganske fort, slik at jeg må etterfylle litt hver uke eller 14 dag. På de minste karene opp til 50 liter tilsvarer dette omtrent like mye vann som jeg bytter i løpet av en mnd. Jeg har forsøkt å la vær å bytte vann på over en mnd, bare etterfylle slik at vannivået er normalt og alle vannverdier er helt fine og dyrene sin helse ser også helt topp ut. Så mitt spørsmål er om det er forsvarlig å gjøre det slik i lengden?
Postet 27.06.12 kl 11:14
Slik jeg har forstått det så fordamper ikke nitrat/nitrit - kun vannet. Så med kun etterfylling så blir det jo strengt tatt bare vannet ut.
Derfor gjør jeg selv begge deler i de karene hvor det fordamper betraktelige mengder. Men de fleste karene mine hjemme har dekkglass/heldekkende topp så da er dette et minimalt problem.
Derfor gjør jeg selv begge deler i de karene hvor det fordamper betraktelige mengder. Men de fleste karene mine hjemme har dekkglass/heldekkende topp så da er dette et minimalt problem.
Postet 27.06.12 kl 11:57
Postet 27.06.12 kl 12:32
Postet 27.06.12 kl 13:04
"ser ut til å trives" er en vagt begrep, og ofte misvisende. Kommer jo også ann på hva slags fisk, filter, størrelse på kar og mange andre ting også.
I "gamle dager" skulle man jo ikke bytte vann, men mente at gult surt gammelt akvarievann var helt topp.
I mine øyne er det ingen grunn til å IKKE gi fiskene rent friskt vann med jevne mellomrom. På samme måte som jeg syns det er greit å gå tur med bikkja, ikke bare lufte den i hagen, selv om den ser ut til å "trives".
I "gamle dager" skulle man jo ikke bytte vann, men mente at gult surt gammelt akvarievann var helt topp.
I mine øyne er det ingen grunn til å IKKE gi fiskene rent friskt vann med jevne mellomrom. På samme måte som jeg syns det er greit å gå tur med bikkja, ikke bare lufte den i hagen, selv om den ser ut til å "trives".
Postet 27.06.12 kl 13:05
Med lite belastning og nok planter så kan det muligens holde bare med etterfylling, men det er umulig å se bare ut fra fiskenes oppførsel. Avhengig av art så kan mange fisk overleve en stund i høy nitrat, men på sikt så kan det svekke de og gjøre de mer mottagelige for sykdom. Det kan også bli et problem å tilføre ny fisk siden det blir for stort sjokk å plutselig havne i et slikt belastende miljø.
For å sjekke om du bør skifte vann oftere så mål nitrat. Verdien bør ikke overskride 25-30 i lengre tid, så kommer du over det før vannbytter så skifter du for sjelden.
En annen ulempe med høy nitrat (da er det ofte høy fosfat også) er at algene trives veeeeldig godt
For å sjekke om du bør skifte vann oftere så mål nitrat. Verdien bør ikke overskride 25-30 i lengre tid, så kommer du over det før vannbytter så skifter du for sjelden.
En annen ulempe med høy nitrat (da er det ofte høy fosfat også) er at algene trives veeeeldig godt
Postet 27.06.12 kl 13:19
Ja, akkurat det du sier der Astrid er viktig. Nye fisk kan nok få sjokk i et slikt miljø.
Men, har noen av dere lest boka "ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad? Hun bruker ikke filter i det hele tatt, kun planter. Og skifter ikke vann på 6 mnd. Men, for å få til et så økologisk miljø må man jo vite nøyaktig hva man driver med. Og, hun bruker jord som bunnsubstrat, under sand. Så det er en ganske omstendelig prosess å få til. Det tar nok lang tid fra man starter opp et slikt akvarium og før man kan tilsette fisk. Blir vel skikkelig grumsete vann også, kan jeg tenke meg, uten filter og med jord i akvariet. Allikevel, boka ER interessant og anbefales. Står veldig mye om vannkjemi der. Og, noe man sjelden tenker over; visse planter trives rett og slett ikke sammen i samme akvarium. (boka fåes kjøpt på amazon, rimelig)
Jeg kan s e på fiskene mine om de trenger vannbytte, jeg merker det på oppførsel og da skifter jeg, samma om det er tre ganger i uka eller en gang i måneden. Det varierer sterkt, og veldig mye forskjellig spiller inn på hvor ofte de trenger vannbytte.
Men, har noen av dere lest boka "ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad? Hun bruker ikke filter i det hele tatt, kun planter. Og skifter ikke vann på 6 mnd. Men, for å få til et så økologisk miljø må man jo vite nøyaktig hva man driver med. Og, hun bruker jord som bunnsubstrat, under sand. Så det er en ganske omstendelig prosess å få til. Det tar nok lang tid fra man starter opp et slikt akvarium og før man kan tilsette fisk. Blir vel skikkelig grumsete vann også, kan jeg tenke meg, uten filter og med jord i akvariet. Allikevel, boka ER interessant og anbefales. Står veldig mye om vannkjemi der. Og, noe man sjelden tenker over; visse planter trives rett og slett ikke sammen i samme akvarium. (boka fåes kjøpt på amazon, rimelig)
Jeg kan s e på fiskene mine om de trenger vannbytte, jeg merker det på oppførsel og da skifter jeg, samma om det er tre ganger i uka eller en gang i måneden. Det varierer sterkt, og veldig mye forskjellig spiller inn på hvor ofte de trenger vannbytte.
Postet 27.06.12 kl 13:32
Postet 27.06.12 kl 13:33
Ok, da vet jeg at det kan være mulig. Jeg har naturligvis målt vannverdiene jevnlig for å se om det er unaturlig høye verdier, og alt er som normalt etter et vannbytte. Nitritt ligger stort sett på 0. Var en gang jeg kom opp i 0,5 på et 30liters kar pga pumpen virket ikke. Da byttet jeg ut pumpen og karet, men beholdt filteret, mesteparten av vannet og innholdet i karet, og da har vannverdiene lagt på 0 etter det med bare etterfylling av vann og et par vannbytter siden påske.
Postet 27.06.12 kl 13:44
Postet 27.06.12 kl 14:12
Endret: 27.06.12 kl 14:13
Postet 27.06.12 kl 14:15
Postet 27.06.12 kl 20:18
Du forteller om nitrittmålinger, men de som prøver å gi deg råd snakker ikke om nitritt, men nitrat! Nitrat er siste ledd i nitrifikasjonsprosessen og kan bare fjernes med vannbytte. Nitritt derimot brytes ned i filteret, og sluttproduktet av den prosessen er nettopp - nitrat. Den bør ikke langvarig overstige ca 25, sies det.
Postet 27.06.12 kl 20:26
Jeg vil kanskje tro det kan gå fint å kun etterfylle vann en periode, hvis man har overkill-filtrering, mye planter og lite eller ingen fisk i karet.
Når man har artskar og det legges opp for trigging til lek og oppdrett av yngel, så vil det definitivt være fordelaktig, og ett must, og bytte mye og ofte vann
Jeg bytter regelmessig vann uansett...
Når man har artskar og det legges opp for trigging til lek og oppdrett av yngel, så vil det definitivt være fordelaktig, og ett must, og bytte mye og ofte vann
Jeg bytter regelmessig vann uansett...
Postet 27.06.12 kl 20:48
530Du forteller om [B]nitritt[/B]målinger, men de som prøver å gi deg råd snakker ikke om nitritt, men [B]nitrat[/B]! Nitrat er siste ledd i nitrifikasjonsprosessen og kan bare fjernes med vannbytte. Nitritt derimot brytes ned i filteret, og sluttproduktet av den prosessen er nettopp - [B]nitrat[/B]. Den bør ikke langvarig overstige ca 25, sies det.
Bare ved vannbytte var vel å ta litt hardt i? Planter tar opp nitrat, og dersom mengden ikke er for stor vil den holde seg stabil dersom der er nok planter. Det betyr dog ikke at vannbytte ikke er nødvendig eller anbefalt!
Postet 27.06.12 kl 23:50
Som de andre her sier, nitritt og nitrat er ikke det samme. Du kan lese litt mer om de to i akvarieordlista, i artikkelen om vannverdier og i artikkelen om vanntester.
Postet 28.06.12 kl 00:13