Oppskrift til en liten home-made reol for 2 små karr?

Jeg har 2 karr jeg gjerne skulle ha hatt stående i et hjørne på soverommet.
Det viser seg at hjørnet er for lite til at jeg kan ha de på et bord og dermed må jeg tenke litt "reol" her.

Målene i hjørnet er 71x57cm.

Det ene karet jeg skal ha der er et 5-kanta kar (bilde) som er 40x40x30cm(lengdexbreddexhøyde) og det andre er rektangulært og har målene 50x30x30cm.

Jeg kunne tenke meg å ha det rektangulære karet nederst, ca 60cm fra gulvet og det andre stående oppå toppen ca 110cm over gulvet. Da skal det bli 20cm klarning mellom toppen på karet og neste hylle.
Dybden på reolen må bli over 40cm da det ene karet er så dypt.

Fiskene som jeg tenker å ha i disse karrene er labyrintfisker som ikke vil ha veldig mye lys, så armatur osv skal jeg ikke ha.

Jeg har aldri snekkret en reol, eller et akvariebord for den saks skyld før, så jeg søker derfor hjelp til hvordan jeg kan lage den (hvordan bygge og ev materiale).

Det hadde vært utrolig fint om det er noen som har gjort dette tidligere eller som har peiling på det kunne ha hjulpet!
Kjøp 3 48x48mm lekt planker ganger den høyden du hadde tenkt deg. Og et par ekstra. Også lager du 2 stk 3 kanter av plankene som passer unner akvarie. Og en til å ha i bånn. Kjøp en mdf plate eller ligende. skjær ut så den passer 3 kanten din og mal alt med våtroms maling den fargen du vil ha Dette behøver ikke koste mye. Plankene rundt 10 kr metern og unner. Trenger sikkert rundt 10 meter. plata du trenger koster vel rundt 200-300 kr + 1 liter maling til en 100 lapp
Og da har du sikkert noe materialer til neste bygg [External Image]
Dårlig tegning men du skjønner sikkert hva jeg mener

Om du får skrudd noen av lekt plankene i veggen er det jo en bonus men materialene burde holde fint
Hvor tar du ned tyngden?
Tror du skal være forsiktig med modellen som KiM Andre skisserer. Den vil få et svakt punkt i sammenføyningene. Du kan ikke ta tyngden av akvariet ned på en spiker eller skrue som står i endeved, slik som dette må bli.

Tror kanskje du skal se på en lsøning hvor du bruker 1x2 toms istedet for 2x2 i de lektene som går opp langs veggen. Da kan du legge to utenpå hverandre, og kappe den ytterste der hvor tverrstokken må stå. Så kan den ligge på enden av den ytterste lekten, som da får tyngden ned på gulvet. Så fortsetter du oppover med en ny lektebit på 20 cm oppå den som nå går på tvers slik at dy får en ny ende å legge neste tverrstokk på. PÅ denne måten får du all tyngde ned i gulvet og ingenting hviler på en spiker i endeved.

På samme måte må du gjøre med de lektene som skal gå på tvers inn til hjnet. De må få støtte i gulvet. Tror ikke jeg ville ha stolt på bare skruer i veggen. Men de trenger jo ikke gå helt inn i hjørnet. Så må du vurdere hvorvidt du trenger noe på tvers midt under karet. En evt. plate må være kraftig nok dersom du ikke har noe støtte på midten, men benkeplater fra IKEA eller hobbyplater (tykk variant) fra OBS burde være bra.

Resten er planke..... hehe

Roar
Jeg skal jo ha 2 karr. Det ene er den 3-kanten, det 2. er 45L (50x30x30) Rektangulært...
Ja, du må bruke toppen av den første tverrstokken som nytt gulv. Ny 20 cm bit stående oppå. Da vil tyngden fra toppen gå ned til gulvet. Alternativet er å felle inn tverrstokken i en 2x2 toms som står langs veggen, men dette blir gjerne lett unøyaktig.
Karene er vel såpass små at det skulle holde å skru hyllekanten inntil veggen inn mot hjørnet. OG ja, selvfølgelig, ikek ny 20 cm bit. Høyden av karet + 20 centi....
Tror du må tenke en reol som kan lages som Rody foreslår. De delene som tilsammen utgjør hver stolpe må du minst lime, helst lime og skru sammen. Nå får du en reol hvor vekten av hyllene med akvarier ikke hviler på skruer/spiker inn i mdf plater (mdf= medium high density, dvs. fiberplater med middels tetthet, ofte brukt i møbler fra Ikea beregnet for moderat belastning), men rett på stolpene, noe som er vesentlig sterkere. Tror også jeg ville valgt en ganske tykk benkeplate.

Lag reolen med et rektangulært grunnriss, med største bredde mellom stolpene tilpasset det rektangulære karet, dvs. 50 cm og største dybde mellom stolpene tilpasset dybden (ikke høyden altså!) på femkantede karet (hjørnekaret) Du får vanskelig utnyttet begge karenes særegenhet med hensyn til utseende, kanskje blir det best om du setter hjørnekaret med framsiden parallelt med framsiden til det rektangulære karet.

Du vil kunne se inn i karene fra to sider. Hvis du skulle lage reolen trekantet, tilpasset hjørnet, ville den havne svært langt ut i rommet pga. det rektangulære karet.

Lykke til.
Ble litt dårlig forklart men det var egetlig snakk om 2 stk trekant cuber som skulle settes sammen Ikke en hel stolpe og feste trekantene inni
Men nå var det ikke snakk om 2 stk 3 kant akvarier.
Beklager for missforståelsene
Drevet å bygd noen bord selv.. Men ikke lett å forklare

[External Image]
Sånn ville værtfall jeg bygd det. som 2 cuber. etter min erfaring blir cuber meget stødig og sikre Og er enkelt å lage

Det du må gjøre er å lage en 4 kant kube først også en 3 kant kube men på 3 kanten må du la det bli en firkant neders Og en trekant oppå

Synes fint kryssfinner eller mdf holder lenge i dette tilfellet
Nå har ikke jeg vært på ikea å titta på hobby plater men disse pleier vel å være noe dyrere?

Og om du vil kle inn unner delen kan du bare bruke noen tynne plater og male de med våtroms maling

Håper du fårstår hva jeg mener her Og om du skulle flytte er det lett og ta med seg Men husk å skru sammen cubene

Hilsen Kim Andre Martinsen
Om jeg vil ha den som 2 rektangulære "hyller" i reolen, tilpasset målene på et karr 50x40x30(lengdexbreddexhøyde) blir det enklere da? Det var det jeg tenkte i første omgang. Den 3-kantete tenker jeg å sette øverst, men den trenger ikke å være 3-kantet.

Den ene karet blir jo 40cm dypt og det andre 30, derfor 40 dypt. Det 2. Karet blir 50 langt, så da må det være 40cm dypt 50cm langt og karene er 30cm høy.

Kanskje hyllene får målene 60cmx50cm?

Jeg kan heller ikke borre i veggen bak (71cm), men den på siden(57cm). Det er skyvedør i veggen bak...
Målene bestemmer du helt selv Du trenger ikke å borre i veggen det var bare et pluss Cubene er stødige så det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap