Rio fantasia

Etter oppfordring fra Lisbeth og cara79, lager jeg nå en egen tråd for mitt DIY-prosjekt.

Da mitt andre kar kom i hus, bestemte jeg meg for å gjøre så mye som mulig selv. Spesielt gjaldt dette bakgrunnen. Innvendige bakgrunner på en meter er dyre, og jeg fant heller ingen som var slik jeg ville. Prosjektet har fått navnet "Rio Fantasia" siden jeg hovedsakelig har tenkt meg arter fra Sør-Amerika, men det blir nok enkelte gjester, både når det gjelder fisk og planter

Karet er 120-liter, helglass, kjøpt ho Marit zoo i Trondheim. 1m langt, og 30cm dypt. Planen er å lage innvendig hjørnefilter ved hjelp av blåfiltermatter på begge sider.

25/8-10
Styrofoam fra OBS bygg er kjøpt inn, og grovskjæringen godt i gang. Planlegger å lage et par terasser... Delene er festet sammen med akvariesilikon fra Claes Olsson. Har også silikonert sammen noen små røtter, siden jeg ikke fant ei stor som hadde den formen jeg trenger.

31/8-10
Var innom Fargehuset på Tiller, og der lurte de ikke i det heletatt da jeg ba om epoxy til bruk inni akvariet. "Da skal du ha denne da", sa de bare. Kjøpte en liter sand (1002-Y50R), og en liter antrasitt (6502-Y) til 174,- pr. stk. Helt grei pris synes jeg. Epoxyen er beregnet for bruk i akvarier og svømmebasseng. Har snakka med folk der to ganger, og begge lovet at det ikke ville frigis noe i vannet, og at det ikke ville gå med noen fisk. Gleder meg til å prøve...
Første strøk
Prosjektet går framover! Alt er ferdig utskjært, og har blitt malt antrasitt.Det gikk veldig fint å male med epoxy, og jeg blandet ut bare halve boksen. Det holdt i massevis! Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg malte, men pytt...

Har laget mallehuler i bakveggen på begge sider, og små huler i to av terassene. Disse er bygd opp av styrofoam og naturstein som er silikonert sammen.
Flott at du lager tråd på dette. Kommer til å følge med
sissimor
Har også silikonert sammen noen små røtter, siden jeg ikke fant ei stor som hadde den formen jeg trenger.


Et tips: silikon kan ikke brukes til røtter, for det kommer ikke til å sitte når du får det under vann. Treverk sveller opp under vann og er ikke "fast" og glatt nok til at silikonet vil kunne holde det sammen. Silikon hefter og sitter best på ikke-porøse overflater som glass f.eks.

Røtter må skrus sammen med skruer. Kjøp syrefaste, rustfrie skruer på byggvarehandelen.
Et tips: silikon kan ikke brukes til røtter, for det kommer ikke til å sitte når du får det under vann. Treverk sveller opp under vann og er ikke "fast" og glatt nok til at silikonet vil kunne holde det sammen. Silikon hefter og sitter best på ikke-porøse overflater som glass f.eks.

Røtter må skrus sammen med skruer. Kjøp syrefaste, rustfrie skruer på byggvarehandelen.

Tusen takk for tipset Mona! Da blir det skruer ;D
Den bakgrunnen der så skikkelig lovende ut.
Å, så bra, du laget egen tråd :o)

Gleder meg til å se hvordan det blir til slutt, det ser lovende ut. Likte veldig godt formen på karet, langt og smalt.
Dekormaling
I går malte jeg bakgrunnen ferdig. Blandet ut litt grått og litt sandfarget, og kostet disse over litt sånn tilfeldig. Synes det ble ganske bra, og at det gikk forholdsvis i ett med steinene. Burde nok hatt en brunere farge i tillegg, men tror ikke det vil gjøre noe når røtter og planter kommer på plass.

Og røttene er nå skrudd sammen...
Da er alle delene til bakgrunnen silikonert sammen og fast i akvariet. Har også fått noe steiner og den største rota på plass. Så nå er det bare å vente tolmodig på at alt skal herde...

Har kjøpt liggeunderlag på Claes Ohlsson til å ha under akvariet...
denne tråden må eg følge med videre på..har lest igjennom den nå..blei ganske fint dette her.

Vann!!!
Da er karet fylt med vann, og hjørnefiltere av blåmatter er på plass. Har satt inn en del planter, men det skal bli flere...

Som bakgrunn mellom steinene har jeg foreløpig en spisebrikke faktisk. Den er tapet på baksiden, og kan lett skiftes ut...
Stilig!

Er det et bilde som synes i midten av akvariet?
cara79
Stilig! Er det et bilde som synes i midten av akvariet?


Det er en spisebrikke med et blå-grønt bilde av New York. Ser nesten ut som om det er tatt under vann...
Veldig fin bakgrunn!! Virkelig!

Likte også røttene og hvordan plantene er plassert. Tror det kommer til å bli meget bra når de får vokst seg litt til.

Eneste som trekker ned for min del er bildet, tror det hadde blitt mye penere med ensfarget sort/mørk bakgrunn, som vil gi mye dybdefølelse.

Skal følge med videre i tråden! Skal sette opp et akvarium til om en stund, så kanskje det blir et slikt prosjekt på meg da.
sissimor
[QUOTE=cara79]Stilig! Er det et bilde som synes i midten av akvariet?


Det er en spisebrikke med et blå-grønt bilde av New York. Ser nesten ut som om det er tatt under vann...

Jeg er i likhet med hea fan av naturlig oppsett og en nøytral bakgrunn, men det bildet var veldig stilig. Fin effekt, selv om New York ikke akkurat er Rio ;o)

Tji, hi! Regnet med at bildet ikke falt i smak hos alle, med det heter ikke "fantasia" for ingenting ;D

Bildet vil nok byttes ut etterhvert, når jeg finner noe annet som passer. Og det kan komme til å bli byttet ofte. Liker ting som er litt annerledes og overraskende jeg Gjør jo ikke noe om ting er litt spesielt, så lenge det ikke går utover dyrevelferden! (eh... fiskevelferden bør jeg vel si...)
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sivertsen
Reklame for plussmedlemskap