Hjelp hvilke type fisker kjøpte jeg?

Hei.
Jeg har kjøpt en brukt Ferskvanns akvariet fra Finn.no...
Det er første gang jeg har kjøpt fisker... I akvarium var det noen fikser også.
Det var så mye hastverk at jeg rakk ikke å spørre selgeren om hvilket type fiskene de var...
Selgeren har reist på ferie nå og jeg sitter igjen med ingen info om de fiskene som jeg har nå...
Har noen av dere mulighet til å hjelpe meg med å identifisere fiskene mine?
Øverst er Praktbotia. Nederst er Guppy i første innlegg.
Innlegg 2 er neontetra øverst, en eller annen Corydoras i midten, og kampfisk nederst
praktbotia, en type tetra, guppy, neontetra. corydoras aeneus, kampfisk enten hunn eller kortfinnet hanne, black molly, og den siste tror jeg er en platy
Takk for hjelpen...
Vet du noen om andre fisker også?
Med navn blir det lettere for meg å søke etter mer info om fikser på nett...
Sanne
praktbotia, en type tetra, guppy, neontetra. corydoras aeneus, kampfisk enten hunn eller kortfinnet hanne, black molly, og den siste tror jeg er en platy

Stemmer i med dette. Tetran i bilde nr 2 er en skjørtetetra
Agent47
Med navn blir det lettere for meg å søke etter mer info om fikser på nett...

Du kan søke på fiskenavnene her :)
Det blir lettere for meg hvis dere skriver navn i riktig rekke...

Innlegg nr 1
1.
2.
3.

Innlegg nr 2
1.
2.
3.

Innlegg nr 4
1.
2.
3.

Vet dere om noen bra side om fikser?
jeg skrev det i helt riktig rekkefolge. black molly kommer i flere varianter, saa begge de too sorte fiskene i siste innlegg er samme type fisk
Det var snilt av deg...
Er det bra valg av fisker?
Tror du alle de fiksene kan være sammen i fred?
Fiskene du viser bilde av er som følger, tror jeg:

Jeg lenker til fiskene, slik at du kan gå i fiskebasen til den enkelte arten og se hva som står om arten.

Første innlegg
1 - Som Jovial skriver, en Praktbotia
2 - En tetraart. Jeg tror det kan være skjørtetetra, Gymnocorymbus ternetzi Eller kanskje det er en Falsk skjørtetetra - Gymnocorymbus thayeri
3 - Guppy - Poecilia reticulata

Andre innlegg
1 - Som Jovial skriver, neontetra - Paracheirodon innesi
2 - En pansermalle, jeg tror det kan være Corydoras aeneus - Metallpansermalle
3 - Som Jovial skriver, kampfisk - Betta spledens kanskje?

Tredje innlegg
1 - Molly - såkalt Black Molly
2 - Molly - såkalt marmorert Black Molly
3 - Molly - også det, tror jeg. Det kan være en Platy.

Jeg ser Sanne har vært inne og svart deg meget godt før meg, men her følger altså lenkene til fiskene i databasen også. Vi skjemmer deg rent bort.

Disse fiks ferdige fiskene var fine å se på, Agent47. Hvor stort akvarium har du til dem?

Noen av fiskene du viser fram er stimfisk og bør ikke gå alene, og noen av dem har nok litt ulike krav til vannkvalitet. Jeg anbefaler deg å lese godt på lenkene til hver fisk, så ser du litt hva du har begitt deg ut på. Lykke til!
Takk for hjelpen...
Jeg har kjøpt en 110liter akvarium...

Trenger litt mer info om kampfisk og platy...
Agent47
Takk for hjelpen... :) Jeg har kjøpt en 110liter akvarium... Trenger litt mer info om kampfisk og platy...

Hvis du trenger mere info om kampfisk og platy enn det du leser deg fram til i basen som Trudehell var så grei å lenke til, må du nesten skrive hva mer du ønsker å vite om dem

Som du kan lese i profilen til praktbotian er 110L alt for lite for den. Den bør du selge til noen som har et passende kar til den og flere praktbotia
Lisbeth
[QUOTE=Agent47]Takk for hjelpen... :) Jeg har kjøpt en 110liter akvarium... Trenger litt mer info om kampfisk og platy...

Hvis du trenger mere info om kampfisk og platy enn det du leser deg fram til i basen som Trudehell var så grei å lenke til, må du nesten skrive hva mer du ønsker å vite om dem

Som du kan lese i profilen til praktbotian er 110L alt for lite for den. Den bør du selge til noen som har et passende kar til den og flere praktbotia

Problemet er at de fiskene som jeg har ligner ikke på de bildene som er i fiskebasen...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4344
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183
platy er levendefødene og kampfisk legger egg i skumrede
Agent47
Problemet er at de fiskene som jeg har ligner ikke på de bildene som er i fiskebasen...

Det er fordi det finnes hundrevis av fargevarianter av kampfisk, og det finnes også en hel haug med fargevarianter av platy. Det er fremdeles kampfisk, selv om du for eksempel ser bilde av en rød i fiskebasen og din kanskje er blå. Molly og guppy finnes også i drøssevis av farger.

Man må jo se på alle andre kjennetegn på en fisk, ikke bare fargen; kroppsfasong, finner, hodeform osv.

Mange, mange fiskearter (særlig de mest vanlige selskaps-akvariefiskene) kommer i flere, fremavlede fargevarianter. De finnes ikke kun i en farge.
Et eksempel fra en annen del av dyreriket:
En puddel kan være for eksempel svart av farge. Og selv om naboen har en hvit puddel, så er det fremdeles puddel, ikke sant?

PS! Trude har gitt deg riktig svar på alle fiskene mht navn, etter hva jeg kan se.

Her er liste over de fiskene jeg har...
Fisker:
1. Praktbotia (Clown loach)
2. Skjørtetetra (Black tetra)
3. Guppy (Guppy)
4. Neontetra (Neon tetra)
5. Metallpansermalle (Bronze corydoras)
6. Kampfisk (Siamese fighting fish)
7. Black Molly (Molly)
8. Platy (Southern platyfish)

Liste over Mat som jeg fikk med fisker...
Mat:
1. Tetra: TetraRubin (Flakfor for alle akvariefisk)
2. Prodac: Nutron Staples +Vitamin C 100mg/kg (Tabletter)
3. Sera: Bettagran (for Betta splendens)
Det jeg lurte på at mangler jeg noe type av maten som fiskene mine trenger?

Liste over Tester som jeg fikk med fisker...
Tester:
1. Tetra: TetraTest GH/KH Test Kit
2. Tetra: TetraTest NO2- Test Kit
3. Tetra: TetraTest pH KH GH NO2- NO3- 5in1 Test Strips
Hvor ofte skal jeg bruke dem? Trenger jeg å kjøpe noe mer av tester?

Liste over Medisiner som jeg fikk med fisker...
Medisiner:
1. Tetra: Aqua Safe (Gjør springvann fiskevennlig)
2. Sera: Algovec (Alge Controll)
3. Akvariemagasinet’s 500ml GH + (1av2)
10ml gir ca.6 GH i 100liter vann
GH bør være ca.4-8
Det er en hvit plast flase...
Hvor ofte skal jeg bruke dem? Trenger jeg å kjøpe noe mer av medisiner?
av fiskemat vil jeg anbefale deg å ha en type som synker til bunnen pga. corydorasene. en eller annen type mallemat som ikke inneholder BARE grøntfor.

vanntestene kan være greit å bruke med jevne mellomrom i oppstartfasen, deretter lager du deg en rutine på sjekk av vannkvalitet f.eks 1 gang i måneden.

Medisinene bruker du ikke med mindre noe er galt i karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap