Luftavfukter, mange som har?
Jeg vurderer å skaffe meg luftavfutker fordi jeg er redd jeg ska få fuktskader på stua etter hvert. Jeg tenker da spesielt i sommersesongen hvor jeg sikkert blir å ta bort noen topplokk på akvariene for å lufte de. Jeg har nå 3 akvarier stående oppe på stua. Men slike maskiner koster litt:O
Derfor lurer på hvor vanlig det er å bruke slike luftavfukter når man har akvarier?
Derfor lurer på hvor vanlig det er å bruke slike luftavfukter når man har akvarier?
Postet 12.05.09 kl 01:42
Her er en tråd om nettopp dette. Skal mye til før du får problemer med fukt
Postet 12.05.09 kl 10:19
Takk for fin tråd! Jeg har søkt litt på forumet og lett litt etter relevante tråder, men har ikke vært borti denne. Hygrometer blir kjøpt i morgen! Kjekt med termostat også da jeg ikke har noen inne enda (ganske nyinnkjøpt leilighet).
Det blir i alle fall mye billigere enn å anskaffe fuftavfukter om det skulle vise seg å være bortkastet å kjøpe! (noe jeg er ganske sikker på at det er!)
Det blir i alle fall mye billigere enn å anskaffe fuftavfukter om det skulle vise seg å være bortkastet å kjøpe! (noe jeg er ganske sikker på at det er!)
Postet 12.05.09 kl 23:02
Lufavfukter
et vindu kan stå litt oppe om sommeren..eller hvis det er en ventil i veggen eller på vinduet så kan den åpnes ..skal fungere det også
Postet 13.05.09 kl 02:39
Postet 13.05.09 kl 22:38
Postet 14.05.09 kl 10:36
TørrfiskNå har jeg vært på CO og kjøpt hygrometer:) I følge den har jeg en luftfuktighet på hele 23%!!! Ikke akkurat noe å bekymre seg over her:D Takk for tipset Lisbeth!
Når det gjelder luftfuktighet, så varierer evnen til luften til å holde på/ta opp fuktigheten med temperaturen. Til varmere luften er, jo større er evnen til å holde på fuktigheten. Dvs. at om sommeren er den absolutte fuktigheten høyere en om vinteren. Absolutt fuktighet er den mengden vann luften kan holde på ved en gitt temperatur, før den skilles ut som tåke.
Men det som leses av på et hygrometer, er relativ fuktighet. Du vill oppdage at luftfuktigheten vil vere %vis lavere om sommeren enn om vinteren, siden luften klarer å holde på mer vann når det er varmt enn når det er kaldt. Først når den står på 100% vil du kunne få vannskade, da den har nådd absolutt fuktighet ved den temp. og du får tåke innendørs. Noe jeg tør sette penger på at du aldri vil oppleve, så sant det ikke fremprovoseres.
Men det burde ikke vere noen problemstilling. For i de fleste hus i Norge idag, igrunnen har for tørr luft i forhold til det idelle. Så jeg ville heller ha satset på luftfukter på stuen i steden. Luftavfukter er greie å ha i kjellere, eller rom som blir brukt til å tørke klær på. Så lett på lokkene med god samvittighet.
Håper det ikke ble for teknisk..
Postet 14.05.09 kl 22:43
Postet 14.05.09 kl 23:34