Hvile tester burde jeg kjøpe?
Postet 07.06.09 kl 21:18
De som jeg syntes er enklest og best er den pakken med 5 i 1 stirps.
Disse bør du prøve. Du finner ikke noe enklere en dette.
De du rister ut i vann er mer for viderekommende. De er mer vanskelig å få til. Jeghar av disse også, men skjønner meg ikke på disse. Mange kan si disse er best og enklest, men de er vanskelige.
Disse bør du prøve. Du finner ikke noe enklere en dette.
De du rister ut i vann er mer for viderekommende. De er mer vanskelig å få til. Jeghar av disse også, men skjønner meg ikke på disse. Mange kan si disse er best og enklest, men de er vanskelige.
Postet 07.06.09 kl 21:24
teststrips er i beste fall unøyaktige. (har prøvd begge deler, og stripsene stemte overhodet ikke...) i tillegg er de svindyre og udrøye.
jeg vil anbefale ph og nitritt dråpetester som absolutt minimum, gjerne amoniakk også. og de er ikke vanskelige etter min mening, eneste er vel om man skulle være så heldig å få disse med instuksjoner på språk man ikke kan (noe som har skjedd meg)
jeg vil anbefale ph og nitritt dråpetester som absolutt minimum, gjerne amoniakk også. og de er ikke vanskelige etter min mening, eneste er vel om man skulle være så heldig å få disse med instuksjoner på språk man ikke kan (noe som har skjedd meg)
Postet 07.06.09 kl 21:41
Postet 07.06.09 kl 21:45
Postet 07.06.09 kl 21:51
Sannemine strips kosta 250 kr for 25 sticks og stemte omtrent aldri, og dråpene har jeg hatt i snart ett år. syns de er ganske drøye og billige sånn sett. vanskeligste med dem er vel å vaske glassene etterpå. men skal ikke krangle med deg, hver har sin mening.
Ja å det finnes noen mange 1000 meninger her på forum , hvis det er 1000 mennesker her.
Mine stips funket hvergang og må heller ikke vaskes noe etter de.
Stips = til nybegynnere
Dråper = til erfarne over akvarie intr mange år.
Postet 07.06.09 kl 21:57
strips er for unøyaktig. jeg bruklte strips i et år og fant til slutt ut at jeg skulle teste dem. det var strips fra JBL. målte litt forskjellige ting og mesteparten av resultatene ble helt like (spring vann, vann i et aklvarie etter en uke, samme i to andre hus og akvarier) noe jeg fant litt rart. testet igjen med dråper og alle resultatene varierte veldig da (springvann var fra 3 forskjellige vannreservoar)
Mange her som er enige i at strips er for dårlig, så vil annbefale å gå over til dråper med en gang.
Ikke noe vanskligere enn å putte 5 dråper i 5 cl vann og sammenligne fargen med et fargeskjema etter 1 min. de fleste vil klare det
Mange her som er enige i at strips er for dårlig, så vil annbefale å gå over til dråper med en gang.
Ikke noe vanskligere enn å putte 5 dråper i 5 cl vann og sammenligne fargen med et fargeskjema etter 1 min. de fleste vil klare det
Postet 07.06.09 kl 22:05
Postet 07.06.09 kl 22:06
Malvinkastrips er for unøyaktig. jeg bruklte strips i et år og fant til slutt ut at jeg skulle teste dem. det var strips fra JBL. målte litt forskjellige ting og mesteparten av resultatene ble helt like (spring vann, vann i et aklvarie etter en uke, samme i to andre hus og akvarier) noe jeg fant litt rart. testet igjen med dråper og alle resultatene varierte veldig da (springvann var fra 3 forskjellige vannreservoar) Mange her som er enige i at strips er for dårlig, så vil annbefale å gå over til dråper med en gang. Ikke noe vanskligere enn å putte 5 dråper i 5 cl vann og sammenligne fargen med et fargeskjema etter 1 min. de fleste vil klare det :)
Nei mine måte vi ha minst 20 dråper, så regne ut noe jeg ikke husker. så ble mye vanskelig regning, telling osv.
Jeg og dyrebutikken har brukt stirps og får opp resultat med engang og det funker perfekt. Det blir forskjellige verdier fra spring vann og vann i akvarium som er minst 1 uke gammelt. så det er ikke rett at det blir samme verdi.
Postet 07.06.09 kl 22:15
Postet 07.06.09 kl 22:29
hvordan dråpetester brukte du da?
De fleste jeg har vært borti er veldig enkle og de følger med fargekart som viser svar på resultatene.
hvilke strips bruker du?
Jeg sier jo ikke at du får samme verdi, jeg sier at det var det jeg opplevde. Så det er nok helt riktig at det ble samme resultat. om du får annerledes verdier så er det jo fortsatt ikke feil at jeg fikk omtrent det samme uansett.
De fleste jeg har vært borti er veldig enkle og de følger med fargekart som viser svar på resultatene.
hvilke strips bruker du?
Jeg sier jo ikke at du får samme verdi, jeg sier at det var det jeg opplevde. Så det er nok helt riktig at det ble samme resultat. om du får annerledes verdier så er det jo fortsatt ikke feil at jeg fikk omtrent det samme uansett.
Postet 07.06.09 kl 22:32
Tror dråpene het tetra test, en koffert for 300-350,- sku også være med co2 dråpe test, men de var ikke med i denne som de skulle. var heller 2 av en annen sort. var ikke med farge kart til alt, men kun til 2 av disse.
så her maglet det div og jeg har kontaktet nettbutikken uten å få noe svar på dette. fikk ikke noe hjelp av de hvordan dette funket.
så etter dette jeg skrev, er jeg irritert på dråper for jeg får de ikke til og manglet innhold i pakken.
så her maglet det div og jeg har kontaktet nettbutikken uten å få noe svar på dette. fikk ikke noe hjelp av de hvordan dette funket.
så etter dette jeg skrev, er jeg irritert på dråper for jeg får de ikke til og manglet innhold i pakken.
Postet 07.06.09 kl 22:38
Postet 07.06.09 kl 22:42
Postet 07.06.09 kl 22:46
Her står det hvordan man bruker dråpetestene fra Tetra, samt hvorfor.
Dråpetestene er enkle, drøye i bruk og mer til og stole på enn stripsene. Dyre i butikker, men billige hos f.eks Aquamanias
Jeg sverger til tetra sine dråpetester. Det du trenger er PH, GH, KH og No2 da har du det mest nødvendige
Håper dette hjalp deg.
Dråpetestene er enkle, drøye i bruk og mer til og stole på enn stripsene. Dyre i butikker, men billige hos f.eks Aquamanias
Jeg sverger til tetra sine dråpetester. Det du trenger er PH, GH, KH og No2 da har du det mest nødvendige
Håper dette hjalp deg.
Postet 07.06.09 kl 23:31
Endret: 07.06.09 kl 23:34
Jeg ville ha slengt med nitrat og amoniakk også og kanskje gått for analysesettet som koster litt mer, men nitrat synes jeg nesten er ett must! I den pakken er det større flasker på KH,GH,Nitritt og 2PH-flasker om jeg ikke husker helt feil. Det er også en O2måler, men den har jeg aldri brukt.
Postet 08.06.09 kl 00:50
Chanell78Tror dråpene het tetra test, en koffert for 300-350,- sku også være med co2 dråpe test, men de var ikke med i denne som de skulle. var heller 2 av en annen sort. var ikke med farge kart til alt, men kun til 2 av disse. så her maglet det div og jeg har kontaktet nettbutikken uten å få noe svar på dette. fikk ikke noe hjelp av de hvordan dette funket. så etter dette jeg skrev, er jeg irritert på dråper for jeg får de ikke til og manglet innhold i pakken.
Da tror jeg du har kjøpt laborettsettet og ikke analysesettet. Analysesettet koster over 600kr og har alle de testene du mangler, mens laborettsettet ikke har de.
Når det gjelder dråpetester så liker jeg også tetra best, synes de er mest enkle å lese Det at de bruker strips i dyrebutikkene er fordi man må betale ekstra om de skal "dråpeteste" vannet (ca 45kr) mens strips bruker de gratis.
Postet 08.06.09 kl 00:59
Chanell78Tror dråpene het tetra test, en koffert for 300-350,- sku også være med co2 dråpe test, men de var ikke med i denne som de skulle. var heller 2 av en annen sort. var ikke med farge kart til alt, men kun til 2 av disse. så her maglet det div og jeg har kontaktet nettbutikken uten å få noe svar på dette. fikk ikke noe hjelp av de hvordan dette funket. så etter dette jeg skrev, er jeg irritert på dråper for jeg får de ikke til og manglet innhold i pakken.
Det er ingen mangler ved pakken du har kjøpt, vi bruker den samme pakken. Det skal ikke være med mer enn to fargekart (ph og nitritt), og CO2 skal man regne seg til ikke teste. Synes disse testene er kjempenkle og ikke minst nøyaktige.
Postet 08.06.09 kl 01:48