Luftpumpe - eheim eller schego?

Hei hei

Sitter her og leter litt igjennom tråder og nettbutikker etter tips og gode råd når det gjelder luftpumper... Men ser at de fleste trådene er kanskje litt i eldste laget, og folk har kanskje fått flere erfaringer siden da...

Isåfall: Jeg tenker på å skaffe meg en luftpumpe. Det er i hovedsak ment til 45-litern (hvor vannhøyden er på ca. 40 cm).

Jeg har sett i en del tråder, og kommet frem til at det virker lurest å velge enten Eheim eller Schego med tanke på støy.

Men når jeg går inn på Webzoo.net (Eheim, Schego) blir jeg ikke noe spesielt klokere...

Har dere, O-store akvarister noen tips til meg ?

Jeg har bare testet Rena og Eheim og Eheim er en drøm når det gjelder lydnivå
Vi har schego-luftepumper (den minste varianten), og den bråker mye mindre enn de andre merkene på markedet (f.eks Am-top), men lydløse er de ikke. Hvis du har muligeheten til å bruke en vanlig pumpe som f.eks fluval 1+ vil jeg heller anbefale det.
Den eneste luftpumpen jeg har blitt fornøyd med er Eheim sin.Den står rett ved siden av soverommet og den merkes ikke.Litt greit at den kan reguleres også ,så vil absolutt anbefale denne.
Eheim luftpumpene jeg har hatt, har begynt å dure etter å ha vært i konstant bruk et års tid eller noe sånt. I starten, når de er helt nye, er de så godt som lydløse. De kan anbefales.

Jeg har likevel favorittene mine blant Schego luftpumpene, ettersom de er så godt som lydløse de også. De begynner ikke å dure høyt til tross for lang tids bruk, så det virker som om gummimembranen inni dem er mer holdbar enn i Eheim sine. Jeg regner med at det er gummien i membranen hos Eheims luftpumper som blir tørr og morken etterhvert, og da lager den lyd. Enkelte av de eldste Eheim luftpumpene mine gikk i søpla til slutt, for de bråket verre enn jeg holdt ut :p
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap