Hvordan trimme lotus?

Jeg lurer på hvordan man trimmer lotus? Min har blitt så enorm stor, bladene går over overflata, så jeg skulle gjerne ha fått den litt mindre.
Heisan,

Min erfaring er at når først ett blad har nådd overflaten følger de som gror ut etter. Du kan se forskjell på både stilk og blad på de som har tenkt seg helt opp til overflaten og de som gror under vann.

Jeg kniper rett og slett av stilken og fjerner de bladene som blir høyest, for å hindre at dette skjer.

Da holder resten seg snilt under vann, selv om planten selfølgelig blir større og større med alderen (bladenes diameter).

Om du vil holde planten mindre kan du også la være å gi den gjødselkuler, eller sørge for at den står på en skyggefullt sted. Da vokser den ikke så fort, og bladene blir heller ikke så store.

På bildet ser du min største lotus ( i midten) -som jeg må holde i sjakk. Til venstre foran keramikkhulen en avlegger som sikkert er 1/2 år gammel, den står uten gjødning og i skyggen, og vokser fryktelig sakte til sammenlikning.

Mvh Maren
Oi, det var forskjell!
Min er over 1/2 år gammel også, og har megastore blader! Jeg ga den ei gjødselskule i går, så den tror jeg må opp igjen i dag. Jeg har plantesubstrat under sanda også, så den får jo litt næring derfra også. Dette er en plante som står i midten i min 240liter og er "prydplanten", men nå er den blitt alt for dominerende.
Takk for hjelpen!
Jeg ville rådet deg til å fortsette å gi den gjødsel, da det er ganske viktig for røde planter å få nok næring. Dersom du vil hindre den i å bli stor kan du klippe av blader med en gang de begynner å bli i overkant store. På akvarieplanter.dk står denne planten oppført som en av de som er brukbare til akvabonzai. Med det menes at dersom man holder bladene små med å hele tiden klippe av store vil planten etter hvert slutte å gro store blader, men istedet kun få flere små, bli en dvergversjon av planten.

PS. man skal alltid beholde minimum tre blader etter den er stusset
Jeg har samme erfaring som Turnips mht dette med fjerning av blad som har tenkt seg til overflaten. Det virker som om hvis planten først får et eller to blad til overflaten, så setter resten i gang også og alle blad etterpå vokser opp til overflaten. Et blad viser vei og alle andre følger etter, virker det som
Men tar man det første bladet og kniper det vekk med en gang, så vokser det bare ut vanlige blad etterpå. Da holder den seg snilt i riktig høyde... en stund iallefall, hehe

Bare bladet og ikke stilken?
Sorry, ble kanskje uklart. Men joda, stilken med blad knipes av helt nede ved rota.
Fortsetter på denne tråden jeg.

Min lotus har blitt ganske stor, og jeg ønsker å dele den og plante ny plante et annet sted i akvariet. Hvordan gjøres det med en slik type plante?

Jeg tror jeg har fått to nye små planter/avleggere/knoll(?), fordi vanligvis når den får nye blader så vokser de tett inntil de andre, mens nå har det kommet to grupper med "mini-blader" et stykke bortenfor resten av planten.

Kan jeg grave nedi sanden og hente opp disse? Hvordan vet jeg om dette er en avleggerplante?

Dette her er jeg faktisk helt grønn på altså.
Det hender den setter sideknoller ja. Det er eneste måte å formere den på. Moderknollen vil med tiden lage småknoller rundt seg, og disse kan man ta løs (grave opp) når de har fått noen egne blad. Flyttes dit du vil

Da han nok planten din satt sideskudd ja

Bare å grave de forsiktig opp, kanskje har de en knoll men ikke alltid, og mest sannsynlig er de forankret i moderplanten med en rotskudd som du må huske å knipe av.

Enkelt å få til, og de vokser villig videre selv om de ikke har noe særlig røtter når du flytter de.

Ok, flott! Da prøver jeg å grave den opp.
Fant ut at det har dannet seg 3 slike sideskudd, det ene var veldig stort også. Så nå har jeg plantet om. Tror det gikk bra. Startet med å finne stilken som hang fast i hovedplanten, knep den av, og så gravde jeg ut sideskuddet.
Turnips for et nydelig kar du viste bilde av! Hva er den planten som står til venstre for lotusen? Så frodig og flott!
Lisbeth
Turnips for et nydelig kar du viste bilde av! Hva er den planten som står til venstre for lotusen? Så frodig og flott!

Takk for det Planten til venstre er en cryptocoryne-art, etter litt frem og tilbake tror jeg det er Cryptocoryne willisii -uten at jeg er 100% sikker. Den har stått på samme stedet i noen år, har bare plukket bort sideskudd så den har blitt tett og fin...
Jøss kunne ikke se at det var en cryptocoryne den du har. Lignet jo ikke på de bildene som du lenket til, men fant dette bildet og det lignet

Veldig flott plante i alle fall!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap