Sand vs jord?

Hører at sand er tingen for og få karet til og se mere naturlig ut, men har sett litt på nettet fra folks akvarier rundt om i verden og ser at en del bruker noe som minner mere om jord enn sand. Er dette bedre for planter og fisk eller blir dette bare rot og ett rengjøringsprosjekt?
har ikke noen referangse annet enn at jeg har sett en del på youtube ol.
Det alle har tilfelles er jo at karene blir veldig bra/godt beplantet.
På forhånd takk.
er det ingen som har noe erfaring fra dette? hviss ikke blir det nok sand som er det tryggeste valget ja. håper fortsatt på svar...
Hei.

Du kan bruke jord om du vil, men det betyr at du må passe godt på vannstrømmen. Er vel vanligst å toppe jorden med et tynt eller tykkt lag med sand eller grus allt ettersom. Du bør uansett ha godt med planter.

Dersom du skal bruke jord alene, tror jeg det er best å mineralisere denne og evt tilsette litt kattesand.

Enkleste måten å få det bra på, er å bruke et tynnt lag med jord (1 cm) og ha minst like mye sand oppå for å lukke jorden inne. (Capped soil)

Her er det masse god info om denne type akvarier http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/

Så litt reklame-
På storauksjonen i Bergen i April, kommer jeg til å ta med to stk "Ecology of the planted aquarium" av Diana Wahlstad som regnes som "bibelen" innen denne type akvarier

Her er en tråd om mitt kar.
Det er nok noen som bruker torv i artskar for feks killi, men til et vanlig selskapsakvarie ville jeg ikke brukt det. Litt vanskelig med slamming og det vil nok farve vannet en del. Håper du får svar fra noen som har erfaring med å bruke det som bunnsubstrat.

Jeg bruker torv under sanda sammen med plantenæring, gjør underverker for plantene. Har hørt at noen bruker jord under sanda, men vet ikke hvordan det fungerer.
Trygve Lillefosse
Dersom du skal bruke jord alene, tror jeg det er best å mineralisere denne og evt tilsette litt kattesand.


Kattesand? Da tror jeg du må spesifisere hvilken som kan brukes. I dag er kattesanda alt annet enn sand. Med klumpeeffekt og gjerne parfyme osv..
Lisbeth
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Dersom du skal bruke jord alene, tror jeg det er best å mineralisere denne og evt tilsette litt kattesand.


Kattesand? Da tror jeg du må spesifisere hvilken som kan brukes. I dag er kattesanda alt annet enn sand. Med klumpeeffekt og gjerne parfyme osv..

Du har nok rett i det. Gjelder å bruke den billigste som er å få tak i.

Hørte noen godord om X-tra (coop) sin kattesand for ikke lenge siden.
Hehe synes jeg ser han/hun i kassa.

"men du har da vel ikke katt?"

"nei trenger kattesand fordi det blir så grisete hos fiskene uten.."
takk for fine svar skal gå inn på den linken og se nærmere på saken, planen var ett kar med masse planter så kan jo hende dette ikke er så dumt.
tror jeg lar katte sanden ligge i katte doen ellers er jeg litt mere informert no ja:o)
Inaktiv bruker
Ta en titt på denne linken her. dette er tatt utgangspunt i en 60liter, men prinsippet er det samme.
hva er det han bruker i stedet for sand?
Inaktiv bruker
En slags plantegjødning beregnet for akvarium.

Akvariet er nok innredet med Nature Aquarium Goods.
Som er Aqua Design Amano(ADA) sine produkter.

Ser ut som han har to lag; ADA: Power sand special og Aqua Soil Amazonia.

Så vidt jeg har fått med meg så selges ikke disse i Norge enda.


Et annet alternativ er muligens kokt torv på toppen av mørk sand for å etterligne en "sortvanns biotop".
Leste om dette et sted og han som gjorde på denne måten hadde fått det til veldig bra.
Merk da at vannet blir ganske brunt.
Men dette kan da også være fint for de riktige fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap