En utfordring..

Jeg har tenkt å om-innrede hele 65 literen, men jeg har absolutt ingen erfaring med design osv, så da må jeg spørre dere på forumet om hjelp Oppsettet nå er med vanlig elvegrus, en utvendig turkis bakgrunn, en skiferhule, kokosnøtthule, berghuledekorasjon, en liten innvendig pumpe + litt diverse planter som javamose, vasspest, andemat, anubias osv, men noe av det kan sikkert fjernes.

Jeg lurte littegrann på om jeg skulle beholde den turkise bakgrunnen, pumpa og skiferhula ( ?kokosnøtthula? ), og bytte ut det andre med 1,2 mm rådasand og hive noen røtter oppi.

Men som sagt vet jeg ikke om det blir fint, så det er bare å komme med forslag eller bilder, og så trenger jeg veldig hjelp til hvilke planter jeg kan ha og hvor de skal plasseres. Helst noen enkle planter som ikke har så stort behov
Du kan jo først og fremst se på medlemsakvariene. Du kan søke opp størelse og type under bildene her

Det kommer jo også an på hva slags type fisk du skal ha, greit å tilpasse innredning etter det.
Personlige foretrekker jeg svart bakgrunn. Jeg synes ikke turkise/blå bakgrunner er noe fine, men det er jo en smakssak.
Mvjnz
Personlige foretrekker jeg svart bakgrunn. Jeg synes ikke turkise/blå bakgrunner er noe fine, men det er jo en smakssak.


Det er jeg helt enig i, alle mine akvarier har svart/mørkbrun bakgrunn. Gir fin dybdevirkning og jeg innbiller meg fiskene føler seg tryggere
Hehe, svart bakgrunn kan jeg alltids få til Men kan jeg bruke sand fra stranda? Jeg prøvde det i et mindre akvarium, men da funket det ikke. Pumpa blåste vekk sanda med en gang og sanda kom inn i filteret..
Jeg bruker veldig fin sand i mine to 63 litere, men har justert pumpa sånn at den ikke blåser for kraftig. Jeg bruker powerhead og blåfiltermatte. Powerheaden henger på veggen øverst i karet så noe sand kommer ikke inn i mine pumper. Hvis du vil prøve en sånn filterløsning kan du jo se i min tråd om hvordan jeg gjorde det

He he, der får du også et aldri så lite innredningstips

Og, ja, du kan bruke strandsand. Det har jeg i et av mine kar
Må jeg slamsuge strandsand?
Det kommer an på hvor mye belastning du har i akvariet. I karet hvor jeg bruker strandsand slammer jeg ukentlig, men det er fordi jeg har noen viftereker som legger fra seg vanvittig mye møkk og noen sugemaller som også legger igjen en del. I de andre karene har jeg enda finere sand enn strandsanda, der slammer jeg ikke noe særlig, men de er også mindre belastning på så filteret tar unna det meste.
Rådasand høres litt mindre komplisert ut, så jeg tror jeg går for den Så hvis jeg rekker så skal jeg sette det opp i helga, men jeg trenger fortsatt forslag til innreding osv
Ingen som har forslag til oppsett?
Du har jo nytt kamera, så ta noen bilder av akvariet ditt da vel
Det er alltid lettere å komme i gang hvis man ser bilder av noe, da er det lettere å se for seg hva div. endringer ville utgjøre. F.eks. plassering av plantene, og dekorasjonene du bruker.

Generelt vil jeg si at alt av plastikk, kunstige "pynteting" som slott, borger, skattekister og den slags juggel, ikke hører hjemme i et akvarium Det er min smak, og jeg er klar over at smaken varierer. Det må respekteres. Men er man ute etter en harmonisk og naturlig undervannsverden å se på, så må juggelet ut :p Ingen bønn.

Jeg likte ideen din om å bruke røtter i akvariet. Det er alltid naturlig. Helst av typen som kalles mangroverøtter som selges i zoobutikker, ikke mopanirøtter o.l., for de farger av noe grusomt. Røttene på Anubias-plantene dine kan dyttes eller kiles inn i sprekker i trerota. De liker uansett ikke bli plantet i bunnlaget, de trives best ved å få vokse på noe oppe i vannet. Rotstokken deres, en såkalt rhizom, må aldri tildekkes. Det kan føre til både mistrivsel og at den råtner.

Bildekvaliteten er kjempedårlig, jeg vet. Men slik ser altså akvariet mitt ut. Enig med deg Mona, pynten må nok ut. Så jeg skal prøve å gå for et mer naturlig oppsett
Nå har jeg kjøpt rådasand, en type hvit hullete stein og 2 planter. Tror hun i dyrebutikken kalte det morsplanter. Den minste av dem har jeg tenkt å dele i to. Så har jeg tenkt å beholde kokosnøtthulen, skiferhulen ( og bakgrunnen inntil jeg får kjøpt en svart en )

Bilder kommer i morgen siden akvariet ser så grumsete ut nå. Jeg fikk ikke skylt sanda, og det sier vel kanskje seg selv

Imens kan jeg skrive opp artene jeg har: Sverddrager, neontetra, ancistrus, metallpansermaller, kuhlii-åler, neocaridinia sp reker, eplesnegler og sandsnegler.
Jeg er enig, ut med plasttingen.

Jeg er veldig glad i planter. Jeg pleier å plante i en halvsirkel, planter som blir høye bakerst mot glasset og så lavere planter forran. Pumpa henger i ene enden. og jeg pleier plante en høy plante forran denne ut mot rommet,l så jeg ikke glor rett på pumpa når jeg ser på fiskene.
Og så bruker jeg gjerne like planter i hver side.

Midt i akvariet liker jeg å ha et midtpunkt som retter foukset på. I det største mitt har jeg nå to store brune lavasteiner som peker mot hverandre. og så har jeg en bregne mellom disse som ikke blir så høy.

Da gjenstår fremre del i akvariet, og her plasserer jeg pene runde steiner i små grupper, og pynter med noe pene skjell.

Synes det blir behagelig å se på et slikt oppsett, Ikke for masse uryddigheter, masse plass for fisker å gjemme seg mellom plantene, og fine kontraster mellom ulike grønnfarger, og brune lavasteiner, og pene småsteiner.

Det var mine tips
har prøvd å lage en tegning, men det er ikke lett å tegne med mus, hehe.

men det viser nå mitt standard oppsett på en enkel måte
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap