Her er mitt juwel 240. setter pris på konstruktiv kritikk.

Dette er altså før jeg puttet fisken oppi.
Jeg er ganske ny i faget, så noen feil kommer dere sikkert til å legge merke til. Men dog så syntes jeg at akvarium er utrolig gøy å drive med. Så jeg har lagt en del tid i dette.
ser bra ut det her. hva slags fisk har du planer om å sette inn i dette?
Har i:
5 Stk. Praktbotia
2 Stk. Golden nugget. (Tror det er L-048)
10 Stk. Dolkestikk tetra
4 Stk. Sommerfuglciklider
Jeg hadde ikke sans for de luftsøylene, synes de skaper ubalanse i karret. Ellers en meget god start. estandig vanskelig i starten før plantene får satt litt fart. Har man en god mengde med planter som er fordelt på lange og kortvokste så er det enklere å innrede.

Glemte å si at de luftsøylene er med på å lufte ut CO2 av karret, noe plantene ikke setter pris på. Med lite CO2 må de gå løs på karbonat i fast form (i praksis kH) for å skaffe seg organisk karbon. Dette krever energi fra plantenes side og dermed vil de vokse mindre på grunn av det.
Skikkelig stilig spør du meg!

Det aner meg at barnas ønske om SvampeBob i akvariet vårt ikke helt legger et godt grunnlag for stilig "interiør" som dette

Visuelt syns jeg karet ditt var flott innredet

Men:
Plantene foran og til høyre, javabregne og anubias, trives ikke nedgravd i bunnen. De bør du feste til røttene.

Praktbotia og andre maller som leter etter mat på bunnen bør ha fin sand for å ikke skade bartene sine og for å kunne oppføre seg "naturlig"
Praktbotia blir også etterhvert alt for stor i en 250L. I basen står det faktisk 250L, men det sier seg selv at en fisk som kan bli 35-40 cm ikke vil passe i et så lite kar framover i tid

Sommerfuglciklide er en jordspiser og bør derfor også ha fin sand på bunnen
En forandring som er gjort med karet, er faktisk at jeg har tilsatt fin sand. Så det er bedre at plantene er på røttene, det ante jeg ikke. Tusen takk for svar
Hermansen
En forandring som er gjort med karet, er faktisk at jeg har tilsatt fin sand.

Fint akvarie.

Hva mener du med tilsatt sand, at du har lagt den oppå grusen? Hvis så er tilfelle vil de fysiske lover jobbe litt mot deg. Men om du har funnet en variant av en løsning er jeg nysgjerrig.
Ja, er klar over at det over tid vil bli jevnet ut. Men så er det jo på en måte det som er poenget. At jeg balansere mengden fin og grov grus helt til det er litt av begge. Dette kan virke merkelig,men er som sagt nybegynner. Om jeg visste bedre ville jeg nok tilsatt fin sand med en gang. Får bare ta tiden med hjelp, og se hvordan det blir. Kanskje jeg fjerne litt grus eller noe etterhvert.
Hermansen
Får bare ta tiden med hjelp, og se hvordan det blir. Kanskje jeg fjerne litt grus eller noe etterhvert.

Grusen havner over sanda okke som etterhvert. Så du kan selvfølgelig skrape ut topplaget av og til og etterfylle med sand
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap