Hvordan tilby naturlige og diskret huler?

Jeg er ikke noe glad i kunstige ting i akvariet. Slikt som hodeskaller, skip og slott.
Jeg liker heller ikke kokoshuler eller leirkrukkehuler, det passer ikke inn i et undervannslandskap som skal være mest mulig naturlig.

Men hvordan tilbyr jeg da huler til fisker som liker det?

Ansistrusenehar sine skiferhuler, Jeg er ikke overbegeistret over disse heller, men de gjemmes litt i sanden og bak planter.

Vurderer å kjøpe kuhlii åler og disse vil ha huler og gjemmesteder. Det vil også apistogramene som jeg har i tankene å kanskje kjøpe.

Smarte løsninger noen?
kjøp en stor tube silicon.
plukk masse steiner du synes passer i ditt kar.
så er det bare å lime sammen steiner så det blir finegjemmesteder til fiskene dine.
Det var søren meg en god ide altså ! jeg er jo ganske kreativ og glad i å lage ting !

stjørdalsmannen
kjøp en stor tube silicon. plukk masse steiner du synes passer i ditt kar. så er det bare å lime sammen steiner så det blir fine gjemmesteder til fiskene dine.

Det gjorde jeg :0) Ble kjempe fint! Fant en flat sten med passe størrelse på, den brukte jeg som bunn. Også bygde jeg bare oppover. Litt mindre flat sten på toppen. Byggverket ble tatt ut av akvariet da Ancistrusen nektet å bruke den :0( Ble muligens for stor for den, forstår det slik at de liker det litt "trangt".
Ja der sa du noe, har fassongen på disse hulene mye å si, og størrelse? Bør kanskje lage de annerledes enn anzistrushulene, så de ikke begynner krangle med kuhliiene?
er jo bare å "kle"en skiferhule med stein.
dekk hele skiferhulen med stein i den formen du vil.
la kun huleåpningen vises.
ja det kan jeg gjøre. Må vist få tak i en sånn tube med akvariesilikon.
Jeg har aldri limt stein sammen, da det ikke er nødvendig om du ikke skal bygge voldsomt i høyden. Men gå ut og finn naturlig stein, og lag en "steinrøys" som ser naturlig ut. En slik røys vil fort inneholde flere huler. Røtter er også fint egnet til dette. En "hule" må ikke alltid være et "rundt hull". Det er ofte nok med en stein eller rot, som står på skrå opp fra bunnen og over en annen stein eller rot. Mitt tips: Tenk naturlig.
Enig med Vidar-A. men vil man bruke typiske ferdiglagede huler, kan man greit gjemme dem. I det ene lakriskaret har jeg mange huler, både av pvc og mallehuler av keramikk. På bildet ser du 2 huler (ja og den hvite da) men det ligger 4 huler til gjemt under røttene. De jeg har synlig er med vilje, rett og slett fordi jeg ønsker å se hva som skjer i hulene

[External Image]

Og det er ikke alle parene i dette karet som bruker de kunstige hulene i det hele tatt, de vokter naturlige huler som har blitt av haugen med røtter

Uansett, skal du ha kuhlii, er en haug med røtter og masse eike eller kattapablader -helt toppers!

Noen kokosnøtthuler vil jo også lett gjemmes under røtter, siden de går i ett fargemessig
God i de å gjemme dem under røttene Lå faktisk og tenke på dette etter at jeg hadde lagt meg i går. Men så kom jeg på en ting. Mine anzistruser graver en del, og jeg ser for meg en katastrofe hvis de graver og får ting i ubalanse, og røttene raser, og så kommer noen i klem under der. Er det en problemstilling, eller bare noe jeg ser for meg i hodet mitt?
Det er en reell problemstilling. Stabler du stein bør du sørge for at det står ordentlig støtt eller bruke litt silikon.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap