- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L-046 yngel i karet i dag, og jeg som ikke visste det var noe på gang.
L-046 yngel i karet i dag, og jeg som ikke visste det var noe på gang.
Kan bare fortelle at det jeg aldri trodde skulle skje, har skjedd i dag.
Men det dukker opp noen spørsmål, som jeg håper noen kan være behjelpelige med.
1. 180 liters hjørnekar, beboes av 8 voksne individer, disse 6 nye (klarte ikke telle fler) og 20 Adolfoi yngel (ca 6-12 mnd gamle) Dårlig kombinasjon?
2. Skal jeg fore som vanlig, eller fore mer? (de voksne er ganske feite.)
Og så vil jeg si at alle tips og råd mottas med stor takk.
Og om noen kan være med på å gjette alder, så blir jeg også glad. Ser på det nederste bildet, at den ene har litt kulemage enda. Betyr det da at de er helt ferske?
Men det dukker opp noen spørsmål, som jeg håper noen kan være behjelpelige med.
1. 180 liters hjørnekar, beboes av 8 voksne individer, disse 6 nye (klarte ikke telle fler) og 20 Adolfoi yngel (ca 6-12 mnd gamle) Dårlig kombinasjon?
2. Skal jeg fore som vanlig, eller fore mer? (de voksne er ganske feite.)
Og så vil jeg si at alle tips og råd mottas med stor takk.
Og om noen kan være med på å gjette alder, så blir jeg også glad. Ser på det nederste bildet, at den ene har litt kulemage enda. Betyr det da at de er helt ferske?
Postet 28.05.08 kl 23:13
Postet 29.05.08 kl 00:00
Endret: 29.05.08 kl 00:01
Du ser nok ikke feil, her fores det med rekepellets og røde mygglarver. Sistnevnte har jeg vel lest at kan bli for vanskelig for yngel, så de har fått en pause. Men da skal jeg fore med disse andre sugetabl en stund framover.
Og jeg tenkte nok også tanken på at disse adolfoi'ene som er så matglade kanskje burde flytte ut for en stund.
Takker for gratulasjoner og tips.
Og jeg tenkte nok også tanken på at disse adolfoi'ene som er så matglade kanskje burde flytte ut for en stund.
Takker for gratulasjoner og tips.
Postet 29.05.08 kl 06:38
Åh herlighet så nydelige malleyngel! ^^
De så jo akkurat ut som "mini-Sebraplecoer"! De er kanskje noen uker gamle? Eller?
Uansett;
Gratulerer med yngel og lykke til. Håper mange vokser opp!
De er vel kanskje over det mest "kritiske" stadiet nå?
Tar denne mallen vare på ungene selv, lik enkelte ciklider?
De så jo akkurat ut som "mini-Sebraplecoer"! De er kanskje noen uker gamle? Eller?
Uansett;
Gratulerer med yngel og lykke til. Håper mange vokser opp!
De er vel kanskje over det mest "kritiske" stadiet nå?
Tar denne mallen vare på ungene selv, lik enkelte ciklider?
Postet 29.05.08 kl 09:46
Postet 29.05.08 kl 11:15
Fantastisk moro!!!
Ja, ja! Da var det sikkert greit at pygmaeusene i hjørnekaret ditt flyttet til meg? Gratulerer med L-046-yngel! Hysterisk moro og så hyggelig at en seriøs akvarist dame som deg får det til. Eller - skjønner at mallene får det til i de fine karene dine Grattis-grattis!
Postet 29.05.08 kl 11:41
Takker og bukker til alle sammen. Må bare innrømme at det var litt tungt å dra på jobb i dag..... Skal flytte de som flyttes må, så snart jeg kommer hjem.
Bør jeg kanskje fore mindre og fler ganger om dagen nå som jeg har små, eller på kvelden som vanlig?
Er jo så glad at jeg holder på å sprekke da. Har jo hatt disse i en god stund, og hadde nesten gitt opp håpet. Var jo også redd jeg hadde bare ett kjønn, for helt ærlig er jeg ikke i stand til å se forskjell.
Og Catfish, ja det var nok bra du bestemte deg for coryene, ellers hadde det vært enda større kamp i matfatet.
Bør jeg kanskje fore mindre og fler ganger om dagen nå som jeg har små, eller på kvelden som vanlig?
Er jo så glad at jeg holder på å sprekke da. Har jo hatt disse i en god stund, og hadde nesten gitt opp håpet. Var jo også redd jeg hadde bare ett kjønn, for helt ærlig er jeg ikke i stand til å se forskjell.
Og Catfish, ja det var nok bra du bestemte deg for coryene, ellers hadde det vært enda større kamp i matfatet.
Postet 29.05.08 kl 13:11
Postet 29.05.08 kl 14:33
Postet 29.05.08 kl 15:44
Postet 29.05.08 kl 15:50
Postet 29.05.08 kl 16:04
Jeg ville sett an aktiviteten på yngelen før jeg vurderte om jeg skulle fore flere ganger om dagen. Tabimin løser seg rimelig hurtig opp og bør nok ikke bli liggende for lenge i karret.
Jeg har sette på mine hypancistrus(ikke L46) at de ikke er spesielt ute etter mat hvis det er lys i karret. Når mørket faller på så er det straks mere søk etter mat.
Jeg har hatt mine hypancistrus Zebra i over et år og venter stadig i spenning på om jeg noen gang får se de spise
Postet 29.05.08 kl 17:21
Geir KristiansenJeg har hatt mine hypancistrus Zebra i over et år og venter stadig i spenning på om jeg noen gang får se de spise :-D
Den erfaringen er det flere som deler. Jeg har hatt mine i 1 1/2 år. Jeg har sett dem på matjakt en eneste gang, men så dem ikke spise da heller. Men noe må de jo ha fått i seg av fôr på 1 1/2 år. Makan til sky fisker! Det er en heller høy timespris på dem, hvis man sammenligner pris og tiden man faktisk får se fiskene! Heldigvis vet jeg hvor mine bruker å gjemme seg, så jeg kan følge med på at de har det bra. Lommelykt er et "must" når man har sebrapleco!
Postet 29.05.08 kl 17:33
Postet 29.05.08 kl 18:44
Prøver å takke for gode råd og fortelle litt samtidig her.
Har klart å fange de fleste cory ynglene, men de er nå temmelig kjappe så jeg tror nok det er noen igjen. Var vel redd for å uroe foreldre og barn for mye, så jeg ga meg etter en stund.
Ikke fått mer ide om hvor mange det er enda, for de gjemmer seg godt under skifer og i huler. Men jeg kom til seks i går, og håper jo at det er noen til.
Skal være forsiktig med å fore flere ganger om dagen, så de ikke blir forgiftet på noen måte. Takker for råd.
I forhold til å se fisken spise, har jeg sett det mange ganger. De har et hjørnekar, som står litt unna alt som skjer i stuen. Om jeg setter meg på en stol etter mating, og sitter helt rolig...... tålmodighet er en dyd...... så kommer de ut og spiser som bare det. Og mine fisk er nok litt feite, vil nok noen si. Men fordi de er plassert sånn at ingen går forbi karet, ligger de som regel framme store deler av dagen, så om jeg krabber fram, er det aldri noe problem å få en skikkelig titt. (de som ikke har denne fisken, eller ikke er int i fisk, vil vel anse meg som gal, som krabber rundt her. Men her inne, regner jeg med at en del av dere skjønner meg) '
Ynglen virker veldig spreke. De er stadig på oppdagelsesferder, og så trekker de tilbake til hulekomplekset igjen.
Blir nok dårlig med ferie på denne jenta i år, for her må det følges med.
Har klart å fange de fleste cory ynglene, men de er nå temmelig kjappe så jeg tror nok det er noen igjen. Var vel redd for å uroe foreldre og barn for mye, så jeg ga meg etter en stund.
Ikke fått mer ide om hvor mange det er enda, for de gjemmer seg godt under skifer og i huler. Men jeg kom til seks i går, og håper jo at det er noen til.
Skal være forsiktig med å fore flere ganger om dagen, så de ikke blir forgiftet på noen måte. Takker for råd.
I forhold til å se fisken spise, har jeg sett det mange ganger. De har et hjørnekar, som står litt unna alt som skjer i stuen. Om jeg setter meg på en stol etter mating, og sitter helt rolig...... tålmodighet er en dyd...... så kommer de ut og spiser som bare det. Og mine fisk er nok litt feite, vil nok noen si. Men fordi de er plassert sånn at ingen går forbi karet, ligger de som regel framme store deler av dagen, så om jeg krabber fram, er det aldri noe problem å få en skikkelig titt. (de som ikke har denne fisken, eller ikke er int i fisk, vil vel anse meg som gal, som krabber rundt her. Men her inne, regner jeg med at en del av dere skjønner meg) '
Ynglen virker veldig spreke. De er stadig på oppdagelsesferder, og så trekker de tilbake til hulekomplekset igjen.
Blir nok dårlig med ferie på denne jenta i år, for her må det følges med.
Postet 29.05.08 kl 20:44
Gratulerer :)
Må bare si det var veldig fine individer du har fått deg Gratulerer
Thorbjørn
Thorbjørn
Postet 31.05.08 kl 15:14
Har nettopp vært på 2 ukers ferie selv og var livredd for de 2 små jeg har gående hos meg. Fikk en til å svippe innom med noen få dagers mellomrom for å fore de og det har ihvertfall gått bra her. Så heller ingen antydning til lek hos meg heller før jeg plutselig fikk øye på en liten tass. Jeg har forøvrig heller ingen problem med å se mine zebraer spise. Forer mer eller mindre kun med tabimin og kun på kvelden når nattlyset mitt slår seg på.
Postet 03.06.08 kl 03:36
Postet 25.08.08 kl 22:09
Postet 26.08.08 kl 00:10
Gratulerer med l 046
Det var moro og høre.
Postet 13.09.08 kl 19:30