En Scalare historie!

For noen måneder siden da jeg stoppet innom den lokale dyrebutikken, oppdaget jeg det jeg mener må være verdens skjønneste scalare.
den var liten, hadde såvidt begynt å få skikkelig scalareform, og kostet eglentig 69.- (!)
Den var nesten helt svart, med unntak av noen sølvtegninger.
Da jeg kom tilbake 14 dager senere var fisken fortsatt i butikken, men det var sykdom på den. Hvite prikker.
Og det så ut som om den lå på sitt siste.
Men jeg syntes denne lille fisken var så flott, at jeg ville gi den en sjanse.
Jeg sa at jeg ville ta den med hjem, sette den i karantene å prøve å få den frisk. men at jeg IKKE ville betale full pris for den.
jeg tilbød 29 kr for den! :P

"Du skal få den!" sa hu som stod i disken. Forståelig, hun ville jo bare kvitte seg med den syke fisken.

Så jeg fikk henne til å fiske den opp og tok den med hjem.
Fisken endte opp i 43 literen, alene, med en liten neve grus, noen plast planter, og ett lite innkjørt luftdrevet filter.
Som medisin; Prodac MICO MEDIK.

De første dagene var fisken veldig pjusk. den var totalt dekket av prikker, hadde frynsete finner, og ville ikke spise.
"jaja!" tenkte jeg, "jeg betalte jo ikke noe for den!"
Så en dag, begynte antallet prikker og minske, og matlysten til fisken, brått og øke.
Jeg matet den lille krabaten med røde mygglarver, for at den skulle komme seg fortest mulig.
I tilegg passet jeg på å bytte vann ofte.
Omsider var alle prikkene borte, matlysten på topp, og finnene hadde begynt og vokse ut igjen.
jeg ventet likevel 3 uker til med å sette den i hovedtanken, siden jeg ville være 100% sikker på at all sykdomen var borte!

Så var dagen kommet, og den lille skulle introduseres i selskapskaret.
Jeg var litt spent.
Jeg hadde 5 Scalarer fra før, som jeg hadde hatt siden de var like små som det denne var, som jeg hadde skaffet to/tre uker før denne. Men disse Scalarene hadde vokst som bare juling den siste tiden, og var blitt mye større enn det denne lille var!
Det var med stor spenning jeg håvet opp det lille nurket.
Ville de andre Salarene mobbe den?
Ville den ende opp forskremt bak filteret, nok en gang med opprevne finner?
Jeg slapp fisken oppi, og fulgte spent med.

Etter en rask inspeksjon fra den største Scalaren i flokken, var den lille godkjent, og godtatt som gjengmedlem.

Nå har det gått noen uker, og den lille Scalaren har vokst seg større, og mye flottere! Den har fått skikkelig Scalare form nå!
Den ser mye friskere ut, enn det den gjorde da jeg så den for første gang i dyrebutikken.
Men selv om det spiser mye og vokser fort, er den fortsatt betydelig mindre enn de andre i flokken.

Tenkte jeg ville dele denne lille historien med dere!
Fordi jeg synes det er så artig når slike ting skjer.
Er det flere som vil si noe eller dele en liten historie, er det bare å skrive! ^^

PS. Jeg prøver desperat, men ikke POKKER om den lar seg ta bilde av!
Den NEKTER å stå iro! *prøver videre*

PPS. Min lille tremening på 4 år, har døpt fisken "Josef".
Hehe. Hun er vel blitt påvirket av juleevangeliet!
^^
Inaktiv bruker
Oi
det var en artig historie =)
Dette var en Bli Glad historie!! Jeg trekker den fram i lyset igjen til glede for nye lesere.
Utrolig hva litt fiske kjærlighet kan gjøre

Flott historie!
Oo
der var du heldig.
bra jort det skal du ha.
fin historie lyketil med å ta bilde av spirevipen da
Ser
nå at den er en gamel tråd så voran går det med den lile tasen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap