Scarlarer med hva? anbefalinger ønskes.

Hei. Driver og kjører inn et 300L kar. Siden jeg fikk "grine" meg til stort akvarium har min kjære fått bestemme hovedfisk. Han ønsker seg scarlarer. Mitt spørsmål er om dere har noen anbefalinger for hvilken annen fisk som passer med disse. Jeg liker forøvrig fisker med personlighet og har bestemt meg for noen corydoras. Han vil gjerne ha både personlighet og farger på fiskene. Noen anbefalinger? Lurer også på hvor mange scarlarer en kan/bør ha i et 300 liters akvarium (vet det er vanskelig å si siden jeg ikke har bestemt hvilken annen type fisk -trenger bare et ca antall, noe å gå ut i fra).
Plussmedlem
Corydoras går utmerket med scalare. 20 stk cory blir ikke for mye

Et voksent scalarepar i 300 liter er det beste. Er de flere så blir det krangel.
Takk for svar. Er det andre fisk som også kan gå godt med scalare, ut over coryene?
Her ser du en liste over medlemmer med scalare. Gå inn på akvarier på rundt den størrelsen du har, og du vil få mange tips.

Jon
Plussmedlem
may
Takk for svar. Er det andre fisk som også kan gå godt med scalare, ut over coryene?

Veit ikke helt hva slags akvarium du ønsker.
Regner med at du skal ha et selskapsakvarium av noe slag, men ønsker du å blande fisk fra forskjellige verdensdeler?

Du nevner at du ønsker fisk med personlighet.
Stimfisk hører vel kanskje med i karet ditt, men jeg vil ikke påstå at de har så mye personlighet

Store kardinaltetra går bra (stort sett) med scalare. Er de for små så kan de bli spist.
Denne stimfisken er jo veldig vakker.

Andre fine stimfisker er bl.a. rødmunntetra og pristellatetra.
JEG ville nok helst hatt afrikanske ciklider, fortrinnsvis en biotop. Men ettersom det var ytret et ønske om scalarer av min kjære driver jeg og undersøker denne fisken nærmere; hvilke fisk jeg kan ha sammen med den og hva den trenger osv.

Ettersom det antagelig blir et selskapsakvarium er det viktigste at fiskane går i lag. Vil jo helst unngå at fisker blir spist, mobbet eller blir syke av feil vannverdier. Hvis mulig vil jeg prioritere fisk fra søramerika men dette er ikke noe viktig krav.

Noen med gode råd? Evt advarsel om hva jeg må unngå å sette sammen med scalarer?
Jon Bruce
[URLBLOCK1] ser du en liste over medlemmer med scalare. Gå inn på akvarier på rundt den størrelsen du har, og du vil få mange tips. Jon

Jon!
Unnskyld at jeg bryter inn i denne tråden med dette spørsmålet: Hvordan gikk du frem da du gjorde dette søket og, fant medlemsakvarier med en bestemt fisk?
Plussmedlem
evoT
Hvordan gikk du frem da du gjorde dette søket og, fant medlemsakvarier med en bestemt fisk?

Søk først på fisken - Deretter "Finn akvarier med denne fisken!" i venstre marg.
aha! Tusen takk, det var jo ikke vanskelig likevel.
Skulle ikke være umulig å holde en av artene med dvergciklider, for eksempel Apistogramma, sammen med scalarer. Disse ciklidene har ihvertfall personlighet i massevis, er utrolig fargerike og kan også finne på å leke i akvariet. Siden de holder til mest på bunnen så blir det lite konflikter med scalarene. Det kan derimot være problematisk å holde de med corydoras i mindre kar, men vil tro at ditt kar er såpass stort at det ikke byr på altfor store kontroverser.
Skal kikke litt på apistogramma; de ser ihvertfall flotte ut, og når det reklameres så fint med personlighet i tilegg blir de jo enda mer fristende Noen som har erfaring med apistogramma og corydoras, foresten?
Jeg hadde et par kakadueciklider atme noen metallpanseraller ) Gikk fint det.
Plussmedlem
may
Noen som har erfaring med apistogramma og corydoras, foresten?

Som Tante Astrid skriver: Karet ditt er såpass stort at det går sikkert bra.
Jeg har cory og dvergciklider sammen.
Husk at dvergciklide er mere enn bare apistogramma. Også Nannacara og Mikrogeophagus.
Har selv holdt et par Apistogramma agassizii sammen med Corydoras trilineatus i en 180 liter og det fungerte sånn passe. Siden karet mitt var såpass lite så tok ciklidene hele bunnflaten som revir. Det var derfor vanskelig for pansermallene å få lov til å ligge i fred noe sted. Denne hakkingen ble enda verre når ciklidene lekte. Ingen av mallene ble skadet av dette, men de ble nok litt stresset av å ikke få lov til å ligge i ro i lengre tid. Derfor anbefaler jeg ikke denne kombinasjonen i mindre kar.

I et så stort kar som du har så regner jeg derimot med at det vil gå fint. Anbefaler likevel at du holder deg til bare ett par av ciklidene slik at det blir nok av områder hvor mallene får være i fred. Om du har en større stim av coryene så vil jo også hakkingen bli fordelt over flere individ. Masse gjemmesteder i form av røtter og lignende vil også hjelpe på.
Har faktisk fordelen av å kunne teste det ut en slik kombinasjon; har coryer allerede i et 110L kar. Ønsker meg flere, men kan jo teste disse sammen med apistrogramma først og se hvordan det fungerer. Om det ikke går så kan jeg bare flytte coryene tilbake til 110L istedenfor å kjøpe meg flere
Farge og personlighet sier du!? Vurdert malawi?

akvafil
Farge og personlighet sier du!? Vurdert malawi? :)

Sammen med scalarer, akvafil
Tante Astrid
[QUOTE=akvafil]Farge og personlighet sier du!? Vurdert malawi? :)

Sammen med scalarer, akvafil

Ja, sammen Neida, mente istedenfor.. hehe.. kunne vel lett missforstås den der.. my bad
Plussmedlem
akvafil
Neida, mente istedenfor.. hehe..

Trådstarter kunne jo egentlig tenke seg noe afrikansk, men hennes kjære fikk velge hovedfisk
akvafil
Farge og personlighet sier du!? Vurdert malawi? :)

Jepp. Har vurdert Malawi...drømmer egentlig om tropheus

Men i og med min kjære har falt slik for scalare (og jeg prøver å smitte ham med min nyvunne interesse tenker jeg han skal få avgjøre dette. +at jeg neppe har erfaringen som nok bør til for mer kompliserte fisk som tropheus....enda....

Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap