Scalare som er sur?
Historien bak denne kjempe store scalaren..
Den hadde sitt bosted i en 65 liter sammen med
2 øreål, 1 vanlig pleco, 1 praktbotia (disse fiskene har jeg også)..
Alle fiskene har det bra og ser fornøyde ut..
Bortsett fra scaleren den ligger i det ene hjørnet, og det har den gjort siden lørdag kveld..
Vil dette gå over...?
(plecoen er i 240 literen,
øreålene og scaleren er i 205 literen
sammen med andre scalarer, regnbuefisk og b.sommerfuglciklide..)
Den hadde sitt bosted i en 65 liter sammen med
2 øreål, 1 vanlig pleco, 1 praktbotia (disse fiskene har jeg også)..
Alle fiskene har det bra og ser fornøyde ut..
Bortsett fra scaleren den ligger i det ene hjørnet, og det har den gjort siden lørdag kveld..
Vil dette gå over...?
(plecoen er i 240 literen,
øreålene og scaleren er i 205 literen
sammen med andre scalarer, regnbuefisk og b.sommerfuglciklide..)
Postet 17.09.08 kl 12:23
Endret: 18.09.08 kl 11:45
Postet 17.09.08 kl 14:03
Postet 17.09.08 kl 15:56
Postet 17.09.08 kl 17:21
Postet 17.09.08 kl 20:06
har to scalare selv som er vokst opp sammen og de er ganske forsiktige fisk, som stoler på og virker som de kjenner meg (svømmer etter meg når de ser meg mat tenker de nok hehe) skaffet meg en til på samme str og da forandret de oppførsel. den ene ble redd og sto i et hjørne hele tiden, den andre ble bøllete, og de trivdes ikke i det hele tatt. så tror ikke mine scalarer ihvertfall liker forandring så godt. dro tilbake med den nye og da gikk oppførselen tilbake til det normale. scalaren din mistrives nok. kanskje han savner en av de fiskene han tidligere gikk sammen med..?
Postet 17.09.08 kl 21:06
Postet 17.09.08 kl 23:01
Postet 17.09.08 kl 23:18
Postet 18.09.08 kl 09:27
Postet 18.09.08 kl 09:44
Postet 18.09.08 kl 09:59
Endret: 18.09.08 kl 10:00
Postet 18.09.08 kl 11:24
Liz HDet er vel mer sannsynlig at scalaren synes det er tøft å være den nye gutten i gata enn at han "savner de gamle kompisene sine" - husk at scalarer danner territorier som voksne... og denne nye scalaren har flyttet inn i noen andres etablerte territorium.......
kan være noe i det, men vil det gå over...?
Postet 18.09.08 kl 12:13
CiklideEr den gammel? Hvor lenge har den gått i 200 literen? Kanskje den rett å slett ikke greide å aklimatisere seg? Siden den virker så slapp mener jeg.
har du lest innleggene så står det at jeg har overtatt disse fiskene,
og den har vært i mitt eie siden lørdag..
har ingen aning på hvor gammel den er...
Postet 18.09.08 kl 12:14
Endret: 18.09.08 kl 12:15
Hildrum76har du lest innleggene så står det at jeg har overtatt disse fiskene, og den har vært i mitt eie siden lørdag.. har ingen aning på hvor gammel den er...
Du har da ikke skrevet noe om at du har overtatt og hatt dem siden lørdag i denne tråden?Det stod bare at den hadde vært slapp siden Lørdagkveld.
Så for det jeg vet kan du ha hatt fisken i 6 år allerde, å først nå har den blitt slapp etter at du flyttet den.
Men uansett, fisk kan bruke lang tid på å aklimatisere seg skikkelig, så det kan være noe der.
Har du tatt testet Ph, Kh,Gh nitritt, Amoniakk etc?
Postet 18.09.08 kl 13:31
Men uansett, fisk kan bruke lang tid på å aklimatisere seg skikkelig, så det kan være noe der.
beklager min feil, trodde det stod i tråen, men det gjør det ikke..
disse fiskene overtok jeg fra ei som skulle avlive dem, ho gidda ikke mer fisk..
jeg vet ikke hvor gamle scalaren eller noen andre er..
øreålene som scalaren var sammen har funnet seg til rette og trur de holder på å lage smått ;o)
det går fint for dem, plecoen også som er i 240 literen (disse ser ut til å leve livets glade dager)
syns synd i scalaren... ((
testene er fine, har vært det lenge nå..
beklager min feil, trodde det stod i tråen, men det gjør det ikke..
disse fiskene overtok jeg fra ei som skulle avlive dem, ho gidda ikke mer fisk..
jeg vet ikke hvor gamle scalaren eller noen andre er..
øreålene som scalaren var sammen har funnet seg til rette og trur de holder på å lage smått ;o)
det går fint for dem, plecoen også som er i 240 literen (disse ser ut til å leve livets glade dager)
syns synd i scalaren... ((
testene er fine, har vært det lenge nå..
Postet 18.09.08 kl 16:30
Jeg tror det godt kan hende den fortsatt bare er stresset etter flyttingen. At den svømmer opp og ned i hjørnet sitt er vel typisk stressoppførsel. Og at den spiser når maten havner i hjørnet den oppholder seg i er jo også et bra tegn.
Jeg ville latt fiskene fått mest mulig fred fremover -(ikke noe styr nedi karet i nærmeste fremtid) -og tilbudt god og fristende mat, gjerne frossenfor, og satse på at den etter hvert aksepterer sitt nye hjem og begynner å bli nysgjerrig nok til å utforske karet.
Du kan jo prøve å finne ut om noen plager den i det skjulte.
Hvor stor er kroppen til den nye i cm ca, fra topp til bunn (uten finnene)?
-Det vil gi en mer nøyaktig beskrivelse enn Xxxl...
Jeg ville latt fiskene fått mest mulig fred fremover -(ikke noe styr nedi karet i nærmeste fremtid) -og tilbudt god og fristende mat, gjerne frossenfor, og satse på at den etter hvert aksepterer sitt nye hjem og begynner å bli nysgjerrig nok til å utforske karet.
Du kan jo prøve å finne ut om noen plager den i det skjulte.
Hvor stor er kroppen til den nye i cm ca, fra topp til bunn (uten finnene)?
-Det vil gi en mer nøyaktig beskrivelse enn Xxxl...
Postet 18.09.08 kl 16:53
turnipsHvor stor er kroppen til den nye i cm ca, fra topp til bunn (uten finnene)? -Det vil gi en mer nøyaktig beskrivelse enn Xxxl...
den er ca 10-11 cm i kroppen..
har tittet veldig mye i karet både når det er mørkt og når lyset er på om det er noen som "pønker" han, og kan ikke se noen..
kanskje fordi vet at jeg ser på...
Postet 18.09.08 kl 17:41
i går så alt bra ut, den var framme å svømte..
så virkelig ut til at den hadde slått seg til ro...
men, (snufs) i dag morrest fant jeg scalaren død bak pumpa,
den hadde kilt seg fast...
stakkars lille store kjempen..
uff, den har nok kjempet for livet sitt...
R.I.P.
P.S. det ble en verdig begravelse i hagen...
så virkelig ut til at den hadde slått seg til ro...
men, (snufs) i dag morrest fant jeg scalaren død bak pumpa,
den hadde kilt seg fast...
stakkars lille store kjempen..
uff, den har nok kjempet for livet sitt...
R.I.P.
P.S. det ble en verdig begravelse i hagen...
Postet 21.09.08 kl 10:38