Pterophyllum leopoldi

Jeg har noen spørsmål om disse:
-hvor høye blir disse (lengden er oppgitt i fiskebasen)?
-hvor høyt bør et kar for disse være?
-bør man kjøpe flere slik at de kan pare seg ut eller holder det med 1 par?
-hvilken pris ligger de på ca?

Setter pris på alle svar
Hei
Jeg har selv 5 scalarer i et 325 liters akvarium, skal nok skaffe meg fler etterhvert. Disse koster fra 75 til ca 150 kr, spørsj hvor store de er. De blir vel ikke mer enn 15 cm høye. Skal du ha slike fisker bør du ha en gruppe på minst 6 stk. Dette er ikke et krav, men de trives best i grupper. Det er også ganske sannsynelig at du får egg med en gruppe på 6 stk. Har du færre, kan det hende at en av dem blir mobbet ut av gjengen. Når det kommer til å få egg, så kommer parret til å okkupere halve akvariet. Dermed er det lurt å ha et litt stort akvarium slik at de i den andre enden kan ha et litt stort område å svømme på. Har du tenkt til å beholde "spirene" må du ha et mindre akvarium ved siden av, hvor du kan flytte parret og "spirene" slik at eggene/fiskeungene ikke blir spist av de andre scalarene. Du må også huske at du skal være forsiktig med å bytte vann i det karret. Det finnes mange videoer på youtube ang dette. Scalarer liker også å svømme både opp og ned, så en dybde på 60 cm er vel greit. Lykke til
MarenB
Jeg har noen spørsmål om disse: -hvor høye blir disse (lengden er oppgitt i fiskebasen)? -hvor høyt bør et kar for disse være? -bør man kjøpe flere slik at de kan pare seg ut eller holder det med 1 par? -hvilken pris ligger de på ca? Setter pris på alle svar:)

De blir visstnok litt, men ikke så mye, mindre enn vanlige P. scalare. Jeg har lest at de gjerne blir mer aggressive. Så da regner jeg med at man kan trekke litt fra på akvariehøyde i forhold til scalare, og kanskje legge litt på bredden.

Jeg tror også at en gruppe på 6 stk eller flere er best i begynnelsen, og så selger du unna etter hvert som de begynner å danne par og kreve territorium.

Jeg vet ikke noen priser, men blir overrasket om du får dem i butikk for under 150 kr/stk. Pass også på å lære deg å se godt forskjell på artene, så ikke butikken lurer deg. :p
Spennende Maren.
Har selv vært på utkikk etter denne arten, men ikke funnet noen.
Så på auksjon ble det kjøpt to VF Peru scalarer.
De går nå fortsatt i en 180 liter, men holder på å sjekker etter et litt større kar.

Utrolig flotte og grasiøse fisker.
I pardannelsen bør de vel være ganske lik i størrelse?

Lykke til

Espen
Black_Flys
på auksjon ble det kjøpt to [URLBLOCK1].

Jeg kjøpte 6 peru-skalarer på Troyas zoo på Sartor for noen måneder siden. Det er ikke lenge til de begynner å danne par nå, tror jeg. Fregnete, frekke og flotte er de.

Kanskje vi kan bytte litt fisk oss imellom hvis det viser seg at kjønnsfordelingen er ujevn? Send meg en PM hvis du er interessert, så slipper MarenB eventuelt at vi overtar hele tråden. :p
Det høres bra ut Lars.
De henger på hverandre som noen klegger, så spennende å se.
Men gud for noen skvetne fisker. Styrter/sprinter over hele karet hvis jeg lukker døra litt for hardt. hehe

Også ser de sure ut hele tiden med det underbittet.
Tilfeldig bekjentskap
© Arne olsen
Reklame for plussmedlemskap