Hvorfor døde yngelet??

Idag når jeg skulle slå på lyset i yngleakvariet merket jeg at over 60% av yngelet har dødd over natten!!

De som var igjen har fått stiv bakfinne, å svømmer virkelig dårlig.. ble nervøs for at det kunne være nitritt i vannet som var problemet, så måtte flytte de over til de store guppy og platyene, hvor jeg tror de kommer til å bli spist.

Yngelet er vel og merke platy og guppy
Noen ganger lurer jeg på om trådstartere i blant tror akvarister er synske....

Det er dessverre ingen som kan svare på det spørsmålet ditt, hva yngelen din døde av, når du ikke engang har vannverdiene å opplyse om. Du forteller ingenting i det hele tatt, ikke engang størrelsen på yngelakvariet, vannskifterutiner og fôringsrutiner.

FØRSTE BUD når noe går galt i et akvarium, er å teste vannverdiene med dråpetester. Ofte finner man svar der. Hvis ikke, må man begynne å nøste på andre kanter.
Istedenfor å være spydig kan du be meg opplyse om vanntempratur og liter. Men det virker jo som det er lite vits. I dette forumet kan det til tider virke som det ikke er lov å spørre om ting, å det syntes jeg er utrolig dårlig.

Kos deg
Jeg lurer på hva som er vitsen med forum om det ikke er for å spørre om råd? !Hva om noen har vært borti det samme?

Akvaforum er det forumet jeg vet om som har mest idiotiske svar....! Men heldigvis er det mer nyttig info og mange hjelpsomme mennesker her også. Klarer man ike la være å svare spydig kan man gi beng synes jeg!

Har du sjekket karet for Nitritt? Om du legger det ut verdiene her er det kansje noen som kan svare bedre. Er selv nybegyner og ikke vært borti det du beskriver, men jeg lærer så gjerne
Selvfølgelig kan man spørre i et forum. Men før man spør i et forum er at man søker gjennom og ser om andre har hatt nogenlunde samme problem.
Hvis man søker opp "hvorfor dør fiskene mine" så ser man at det spørsmålet kommer om og om igjen.
Hvis man har tatt seg litt tid med å lete litt opp så har man kanskje svaret. hvis ikke da spør man, men da har man jo lest litt om de andre trådene og fått samme svaret her. Da vet man hva man kan spørre om og gi opplysninger om vannkvalitet, antall liter og hva slags fisk det er osv.

Jeg er veldig nybegynner selv i undervanns verden og har sjeldent spurt mye om i forumet siden jeg har fått endel info her og på utenlandske forum. Da mener jeg alt fra foring av yngel til å lage egne filterløsninger, co2 osv.

Jeg skjønner erfarne folk som får samme spørsmålet hundre ganger og ikke kan svare før dem har fått mere info.
Vet ikke om det er latskap eller mest uvitende. Men personer som klarer å komme seg innpå et forum klarer garantert å søke opp eller lete litt også.
Tror ikke Mona mente å være frekk her, det var jo "blinke-smile-fjes" bak

Det er lov å spørre, men man er nødt til å fylle inn med alle opplysninger man tror kan være relevante. Akvarister er (stort sett) ikke synske, så man trenger en del info for å kunne gi noe svar. Og bilder hjelper veldig...
eis
Selvfølgelig kan man spørre i et forum. Men før man spør i et forum er at man søker gjennom og ser om andre har hatt nogenlunde samme problem. Hvis man søker opp "hvorfor dør fiskene mine" så ser man at det spørsmålet kommer om og om igjen. Hvis man har tatt seg litt tid med å lete litt opp så har man kanskje svaret. hvis ikke da spør man, men da har man jo lest litt om de andre trådene og fått samme svaret her. Da vet man hva man kan spørre om og gi opplysninger om vannkvalitet, antall liter og hva slags fisk det er osv. Jeg er veldig nybegynner selv i undervanns verden og har sjeldent spurt mye om i forumet siden jeg har fått endel info her og på utenlandske forum. Da mener jeg alt fra foring av yngel til å lage egne filterløsninger, co2 osv. Jeg skjønner erfarne folk som får samme spørsmålet hundre ganger og ikke kan svare før dem har fått mere info. Vet ikke om det er latskap eller mest uvitende. Men personer som klarer å komme seg innpå et forum klarer garantert å søke opp eller lete litt også.


Vel, nå er det veldig induviduelt hvor bereiste folk er på forum. Noen har lettere for å sette seg inn i ting, noen er kansje helt nye med forum og søk. Det kan ikke vi som sitter på andre siden av en skjerm vite noe om...
Derfor mener jeg at kan man ikke la være å være spydig; Bare trykk deg ut igjen. Det er lettere enn å lage kvalme og usikkerhet hos den som tydelig prøver å gjøre noe riktig! Jeg synes faktisk ikke "vi har hørt det 10000000 ganger før" er en unnskyldning for å svare dustete mot folk....

Desverre er kvalme og idiotiske kommentarer noe som går igjen her. Og ofte av den samme klanen. Jeg har vært medlem her en stund, men holder meg stort sett til å lese, søke i tråder og "holde meg for meg selv".

Og nei, jeg synes ikke smilyen var "oppveiende" for resten av innlegget og måten det var formulert på. Hjelper ikke med en klem om folk spytter på deg etterpå.... (mildt overdrevet om det skulle være noe tvil)

(Men nå kupper jeg tråden og skal skjerpe meg)
Mia Heum
Istedenfor å være spydig kan du be meg opplyse om vanntempratur og liter. Men det virker jo som det er lite vits. I dette forumet kan det til tider virke som det ikke er lov å spørre om ting, å det syntes jeg er utrolig dårlig. Kos deg


Se litt nøyere etter, så oppdager du den humoristiske tonen med smilefjes og blink. Men det er kanskje ikke noe du VIL se?
Jeg gir snart opp dette forumet. Folk leser det de VIL lese, ikke hva som faktisk står der!

Istedenfor å furte, kan du vel svare på det jeg skriver er nødvendig å komme med av info? Sånn at andre kan svare deg og forsøke å hjelpe deg, for jeg gidder iallefall ikke nå.
Jeg har sett på yngelakvariet på profilen din, og ser at det er på 6 liter og og uten filter. Det første man da kan gjette på som årsak, er derfor at yngelet har dødd av nitrittforgiftning.

Du får prøve å skifte vann og se om det hjelper, men jeg er redd for at ynglene dine allerede har fått en alvorlig knekk. De er veldig sårbare som små.

Ellers kan jeg ikke se noen spydigheter i Monas innlegg. Jeg ser bare at hun med glimt i øyet etterlyser noen flere opplysninger enn du har gitt. Alle er velkomne til å spørre på forumet.
Dersom det ikke er pumpe der, og en ikke bytter mye vann (med like verdier og temperatur) hver dag, så vil ynglene fort dø av forgiftning ja. Godt mulig det er ammoniakk som har tatt knekken på dem, eller nitritt...

Lite råd til trådstarter (og andre nye på forumet): ikke ta ting personlig. Velg å tolke ting i beste mening, og ikke gå i forsvarsposisjon før du har tenkt deg om. Da får du det mye hyggeligere her inne
Ikke slutt
mona o
[QUOTE=Mia Heum]Istedenfor å være spydig kan du be meg opplyse om vanntempratur og liter. Men det virker jo som det er lite vits. I dette forumet kan det til tider virke som det ikke er lov å spørre om ting, å det syntes jeg er utrolig dårlig. Kos deg


Se litt nøyere etter, så oppdager du den humoristiske tonen med smilefjes og blink. Men det er kanskje ikke noe du VIL se?
Jeg gir snart opp dette forumet. Folk leser det de VIL lese, ikke hva som faktisk står der!

Istedenfor å furte, kan du vel svare på det jeg skriver er nødvendig å komme med av info? Sånn at andre kan svare deg og forsøke å hjelpe deg, for jeg gidder iallefall ikke nå.

Ikke slutt med akvarieforum !!! Mange (jeg også selfølgelig) har lært veldig mye av deg
Ikke alle skjønner humoren til andre. Jeg for eksempel har veldig dårlig humor.
Men sel pleier jeg å si at jeg ikke har dårlig humor,men bare for dum til å skjønne den
Ja,ja ikke noe poeng å klage,på et så fantastisk forum. (dette går til alle ikke bare trådstarter).


Men, tilbake til tema. Mona har skrive mye fint om dette med yngel og slikt. Så prøv å bla litt gjennom å du vil finne mye bra ( ikke bare fra mona) du vil da osså lære hvor viktig det er med renslighet og sirkulasjon. Osså hvordan mat det lønner seg å bruke.

Det er osså folk som rapporter( har sagt at) yngel av disse fiskene kan dø lett. Da det er masse masseoppdrett av disse fiskene. Ikke vet jeg.

Jeg synes ikke at det er dumt å starte en tråd om dette. (ingen er dumme) men neste gang prøv å let litt fremm å tilbake for å finne mest mulig info andre har lagt ut å hvis du ikke finner noe serlig om det så legg ut å lag nye tråder.

Lykke til.

Ps. Synn at yngel dør. Spesielt hvis man synes at man har slitt lit med å få foreldrene til å yngle.

Sorry, hvis det noe skrivefeil rakk ikke å se gjennom å rette feil. Men super hvis moderatorene har tid til å rette : ) jeg skjønner hvis de ikke gjør det da det å være moderator ikke er en jobb, men en hobby.
palett chikliden
Sorry, hvis det noe skrivefeil rakk ikke å se gjennom å rette feil. Men super hvis moderatorene har tid til å rette : ) jeg skjønner hvis de ikke gjør det da det å være moderator ikke er en jobb, men en hobby.


Moderator retter ikke skrivefeil -det må man klare selv

Tror det er 15 minutter man har på seg å endre innlegget etter at det er postet. Bare gå inn og rett opp, du rekker det
Tipsy
.......Desverre er kvalme og idiotiske kommentarer noe som går igjen her. Og ofte av den samme klanen......


Nå synes jeg du er urettferdig mot de som bruker av tiden sin til å veilede andre. Og hvem "klanen" er, klarer jeg ikke å finne ut.

Det "som går igjen" på dette forumet er derimot hjelpsomme og hyggelige svar til folk som spør om hjelp. Hvorfor ikke prøve å dele dine egne akvaristiske erfainger med andre. Du har sikkert mye å bidra med du også.

Dette ble jo også litt off topic i forhold til spørsmålet i første innlegg, jeg ber om unnskyldning for det.
Mitt inntrykk er at denne forhatte klanen er de erfarne akvaristene, som svarer på faglig grunnlag og med fiskens beste i tankene. De som ikke jatter med nybegynnerne og bare svarer det de vil høre. Er inntrykket mitt rett, så håper jeg at jeg er en del av klanen...
Lisbeth
[QUOTE=palett chikliden] Sorry, hvis det noe skrivefeil rakk ikke å se gjennom å rette feil. Men super hvis moderatorene har tid til å rette : ) jeg skjønner hvis de ikke gjør det da det å være moderator ikke er en jobb, men en hobby.


Moderator retter ikke skrivefeil -det må man klare selv

Tror det er 15 minutter man har på seg å endre innlegget etter at det er postet. Bare gå inn og rett opp, du rekker det

Jeg nevnte det bare for å ikke få kommentarer på det når jeg ikke kunne svare Pga øving

Jeg har naturfagsprøve i morgen å mamma å pappa hadde mast en stund for at jeg skulle gå i gjennom det en gang. De truet faktisk med at det ikke ble noe Oak møte for meg hvis jeg ikke gikk gjennom nå (det er ikke typisk dem å true akkurat ,men er viktig å få god/bedre karakter i yndlingsfaget sitt.) fikk 5+ på begge prøvene men han sier at jeg snakker for mye så derfor 5 på kortet men han sa osså at jeg burde få 6 i 2012 Så jeg krever en 6 av meg selv.
Sissimor
Mitt inntrykk er at denne forhatte klanen er de erfarne akvaristene, som svarer på faglig grunnlag og med fiskens beste i tankene. De som ikke jatter med nybegynnerne og bare svarer det de vil høre. Er inntrykket mitt rett, så håper jeg at jeg er en del av klanen...



Jeg synes ikke akkurat at du klager men en i klanen for de lærde det er du helt sikkert! du er en av navnene.( hvis du skjønner hva jeg mener )
Sissimor
Mitt inntrykk er at denne forhatte klanen er de erfarne akvaristene, som svarer på faglig grunnlag og med fiskens beste i tankene. De som ikke jatter med nybegynnerne og bare svarer det de vil høre. Er inntrykket mitt rett, så håper jeg at jeg er en del av klanen...


Det håper sannelig jeg også :o)

Til trådstarter, i sykdomsforumet så ligger det en klistret tråd med noen spørsmål som du kan svare på og lime inn her. Da blir det mye lettere å vite hva som har gått galt.
Jeg har skiftet vann i akvarie 2-3 ganger i uka. ca 1/3 av vannet..
Jeg satt på pumpa igår, som skal være temmelig yngle-vennelig da.. den er ikke så sterk , derfor den egna seg så bra. De fikk som sagt stiv hale, å hadde problemer med å svømme. Jeg er veldig ny på dette her, å vet ikke helt hva jeg skal spørre om, eller lete etter.. Ikke er jeg så god på forum heller, dette er det første forumet jeg er medlem på.. det kan hende noe av yngelet overlevde, så 3 stk som gjemte seg i plantene hos de voksene. Skjønner nå hva folk mener med at små akvarier er vanskligere enn store :P vel og merke dette er de første fiskene mine som har dødd av vannkvaliteten hos meg.. er sjeldent jeg har fiskedød, så det er faktisk ubehagelig og ekkelt når jeg ser mine søte små som var friske natten før såvidt klarer å svømme.

Skal få kjøpt meg utstyr til å sjekke nitritt.. kjedelig er det uansett.

Jeg takker for mange fine svar , noen klarer å forklare bedre enn andre Er godt å se at noen her inne viser insjativ til å hjelpe. takk til dere!!
Jeg har selv valgt å la ynglene være i akvariet, for ved tett beplantning vil mange vokse opp. Et alternativ kan jo være en easy-breeding-box? Da sirkulerer det vann fra foreldrekaret gjennom hele tiden.

Tove H
[QUOTE=Tipsy].......Desverre er kvalme og idiotiske kommentarer noe som går igjen her. Og ofte av den samme klanen......


Nå synes jeg du er urettferdig mot de som bruker av tiden sin til å veilede andre. Og hvem "klanen" er, klarer jeg ikke å finne ut.

Det "som går igjen" på dette forumet er derimot hjelpsomme og hyggelige svar til folk som spør om hjelp. Hvorfor ikke prøve å dele dine egne akvaristiske erfainger med andre. Du har sikkert mye å bidra med du også.

Dette ble jo også litt off topic i forhold til spørsmålet i første innlegg, jeg ber om unnskyldning for det.

Vel, det er nå sånn jeg føler det. Er selv aktiv på flere forum, men det er ikke uten grunn at mine innlegg er få her, selv om jeg har vært medlem av Akvaforum siden 2008. Og jeg får høre om folk som ikke tør spørre om råd her inne Synd for "klanen" som har en tendens til å "fare ut" på "Nye-gamle-nybegynere" ect sitter med masse informasjon som jeg (og sikkert andre) gjerne suger til seg. Det som gjerne går igjen er at en begyner og da fortsetter andre i samme toneleie. Det blir en egen tone mellom folk når man har vært lenge på samme forum, men for folk som hverken kjenner eller "kjenner" dem er det ikke alltid lett å se annet enn nettopp det som er skrevet. Og at folk nevner det bør kansje ikke tas opp som "nybegynere som ikke får de svarene de vil ha", men kansje ta det til etterrettning når det er nye som lukter seg frem på forumet? Som ny på forum er det ofte vanskelig å få "innpass" i gjengen og man blir fort plukka på, gjerne av alle på en gang. Noe naturlig da de samme ofte er mye på forumet. Selv om det ikke noen hadde noe direkte vondt i tankene. Rart med det, men man er gjerne mer sårbar når man er ny og ukjent

Det er også en av grunnene til at jeg gjerne snoker i personligtrådene her inne, men ikke legger inn noe svar. De kommentarene jeg legger ut får jeg ikke tilbakemelding på likevel (Ikke at alle er noe å gi tilbakemelding på heller)

Selv er jeg "gammel forum-traver" og svelger ikke alt med en gang Og tar nok ikke ting til meg så lett... Enyway. Nok om dat

Ang mine egene erfaringer, så trives jeg best på sidelinjen i grunnen. Foreløpig i alle fall. Jeg gjør masse lærdom her ine hver dag, og stort sett ligger svar på spørsmål som jeg føler meg sikker på her inne der før jeg rekker å svare. Jeg synes det er innmari koslig å se engasjemang og at folk deler av seg

Og bare så det er sagt så mener jeg ikke at noen er like "udregelige hele tiden", men at noen biter fra seg hardere enn nødvendig til tider.

Dette ble en kjempe OT, resten kan tas på PM om det er ønske om det :p Om teksten er usammenhengende; Skyld på at Berserk er på tv

Til TS; Når du får testet vannet, legg ut infoen Om jeg kan anbefale tester å kjøpe; Kjøp JBL (eventuelt Tetra). Har hatt Tetra frem til i dag, kjøpte JBL og det blir JBL fremover for å si det sånn
Tilfeldig bekjentskap
© anders kr
Reklame for plussmedlemskap