Trenger informasjon om hold av kampfisk

Hei, (skriver dette innlegg på vegne av min kjære mor som er uten pc)

Hun har ett nano-kar på kun 12L. Her bor det en kampfisk.
(la oss se bort ifra at hun burde ha kjøpt ett større kar... )

Ett av hennes spørsmål er om det er lurt å ha en eller annen form for filter?
Dersom ja, hvilken type?

(Det skal vistnok danne seg ett "ekkelt" lag av ugge på toppen av vannet som er lite pent. )

Dersom filter i ett så lite kar er uaktuelt, hva kan man gjøre for å unngå at vannet blir uggent på toppen?

Jeg personlig er opptatt av disse "gode" bakteriene som oppstår i filteret over tid, og lurer fælt på hvordan vannet til en kampfisk kan være "levelig" uten ett filter?

Noen som holder kampfisk som kan komme med litt generell informasjon?

Takker på forhånd på vegne av min kjære mor for alle tilbakemeldinger
Jepp, alle akvarium burde ha filter, og for tropiske fisker (slik som kampfisk) er varmekolbe et krav. Bare husk på at de fleste kampfisker liker ikke sterk strøm i vannet. Vil tro at filteret lager såpass bevegelse i overflaten at det hindrer 'overflateugg'. Og hun burde ha dekkglass, siden kampfisker kan puste luft og har lett for å bli syke dersom forskjellen mellom luft- og vanntemp er stor.
Det vil med andre ord si at hun burdde ha ett filter som er ganske svakt så fisken ikke bruker ekstra krefter på å holde seg på plass.

Dekkglass har hun dessverre ikke, er ett av disse kube "klossene" som de selger på dyrebutikkene som kun består av selve kuben og ett lite lys.

Varmekolbe har hun heldigvis kjøpt.

Noen som vet av en filtertype som kan passe godt?
Det finnes nanofiltere for ekstra små kar, men jeg vet dessverre ikke noe mer enn det:/ Sjekke litt rundt i nettbutikker, ebay eller spørre i dyrebutikker.
Hvis du kjøper et godt luftfilter med en kraftig nok luftpumpe blir det grei filtrering uten for mye strøm.
Hva med et lite hang-on filter? Det skaper minimalt med sirkulasjon, og tar ingen plass nede i akvariet siden det henger på kanten istedet. Å ta hensyn til plassen filteret tar i akvariet synes jeg er av stor betydning i et så lite akvarium som 12 liter.

Prinsippet er det samme som med disse, men de i den linken er nok for store rent fysisk. Jeg har mange av akkurat de Eheim Liberty filterne, og vannstrømmen kan justeres ned til et minimum om man ønsker.

Om du sender en email til Tropefisk, så kan du jo kanskje spørre hva de fysiske cm målene er på dette hang-on filteret istedet? Det så mindre ut på bildet, men jeg har ikke prøvd det selv.

Det fine med hang-on filter er at du kan putte det filtermaterialet du vil oppi, bare å klippe det i fasong og stappe nedi (eller stappe, vel... vannet skal jo sirkulere så ikke stapp for hardt) Du kan ta filtermateriale fra et av dine egne filtere, og legge oppi din mors filter, så er det kickstartet og effektivt med en gang. Svampenes form og fasong spiller ingen rolle, det er bare å klippe det til så det passer nedi kammeret på hang-on filteret.

Det filtermaterialet som følger med slike filtere er for pinglete, så jeg bytter det alltid ut med en eller to klosser med blåsvamp som jeg selv skjærer til og putter oppi.

Simgirl
..og lurer fælt på hvordan vannet til en kampfisk kan være "levelig" uten ett filter?

"Fordelen" til kampfisk er at den som andre labyrintfisker har muligheten til å puste inn luft fra over vann. Derfor klarer den seg lengre i dårligere vann enn andre fisker.
Her var det masse gode tips! Takk for linker Mona

Stakkars mor blir helt forvirret hun, men det er morsomt å se hvor engasjerte alle blir når de først har fått smaken på akvarium og fisk. Gøy!

Jeg bringer alle tips videre, så får vi se hva det blir, men det var vistnok viktig at filteret ikke bråkte for mye, og det kan jeg jo forstå
denne guggen på overflaten,det er ikke skumrede da?
Nei, iflg henne så er det ikke dette. Hun vet forskjellen på dette. Hun mener det må være fordi vannet er stillestående. Jeg tenkte derfor at det måtte være smart å sette ned en eller annen form for svakt filter som kunne hjelpe til å holde vannet sunt (selv om kampfisken kan leve i "dårlig" vann).
Hvis karet står på kjøkkenet uten dekkglass, kan det faktisk være olje e.l. fra matlaging. Har hvertfall lest andre steder om folk som har fått det.
Er enig med mona ang. hang on filter. Jeg bruker dette på en 25 liter og det er veldig rolig fin vannsildring i overflata, men nok til å holde vekk overflatehinna. Jeg syns nok dette er litt for lite til min 25L så vil tro det skulle passe perfekt for en 12L. Ypperlig pumpe for små kar til en billig penge
Hadde bilde av pumpa Ikke store greiene dette her!
De så jo veldig fine ut Jeg har en 12 liter selv, som jeg i blant bruker til å huse yngel de første par ukene. Kanskje et slikt AquaClear hang-on filter som du har der, Lro, hadde vært fint å ha i den 12 literen
Det var etter å ha sett de eheim hang on filterene dine at jeg fikk lyst å prøve selv. Jeg er virkelig fornøyd med det. Så fornøyd at jeg kjøpte et til for å ha i tillegg til hovedfilteret i kulekaret, (nettopp for å fjerne overflatehinna) men der var ramma på karet (aquastabil) for bred gitt...
Liker også at filteret er sotfarget. Syns omtrent ikke i det hele tatt.
Lro
Det var etter å ha sett de eheim hang on filterene dine at jeg fikk lyst å prøve selv. Jeg er virkelig fornøyd med det. Så fornøyd at jeg kjøpte et til for å ha i tillegg til hovedfilteret i kulekaret, (nettopp for å fjerne overflatehinna) men der var ramma på karet (aquastabil) for bred gitt... Liker også at filteret er sotfarget. Syns omtrent ikke i det hele tatt.

Kan det kanskje være at modellen du prøvde den minste av dem? Kan godt hende de større modellene er bredere så det går an å bruke dem på rammekar.

Jeg har nemlig Eheim Liberty på mange av mine Akvastabil rammekar De to største Liberty-modellene, 2041 og 2042, er nemlig litt bredere i mellomrommet "man skal henge dem nedpå", slik at man får klemt dem nedpå kanten likevel Men 2040 er for smalt, så det går ikke. Det er uansett like greit å kjøpe de to større, siden man bare justerer ned vannstrømmen med den røde knappen foran på filteret. 2040 har ett filterkammer, mens modell Liberty 2041 og 2042 har 2 filterkammer... altså mere plass til mere filtermateriale Bare fordeler, altså

Jeg liker også det med hang-on filterne, at man bl.a. slipper overflatehinne, siden det fallende vannet hele tiden trekker overflatevannet med ned og blander det. Oh, herlighet! Jeg har så mye røtter og eikeløv rundt om i karene mine, og det gir fort overflatehinne med vanlige filtere. Så jeg er sååå glad jeg oppdaget disse hang-on filterne!
Men en annen ting, en stor fordel jeg virkelig liker, er at man ikke SER noe nesten til "mekanikken" som trengs for å filtrere et kar Alt man ser i akvariet er et svart rør, og det blir jo helt usynlig når man har f.eks. mørk bakgrunn eller svartmalt bakglass! Lett å skjule et smalt rør med en plante også, for eksempel.
Jeg har flere kar med svartmalt bakglass (på utsiden, of course), og når jeg da i tillegg bruker jeg svarte varmekolber, så er alle tekniske duppeditter nesten usynlige.

PS!
Dette ble kanskje litt vel off-topic ifht overskriften i tråden, men.....
jeg HAR faktisk nettopp Eheim Liberty 2040 på karet med MIN kampfisk

Eheim Liberty på et Akvastabil rammeakvarium:
(PS! Vennligst se bort fra det tjukke støvlaget på ting...*host*)
[External Image]
Glemte eksempelbildet til innlegget ovenfor, av Eheim Liberty på et Akvastabil rammekar.
Ja, kanskje jeg skulle prøvd et litt større av eheim siden du får det over ramma på aquastabil! Men hvor mye måler filterkassa fra akvarieveggen og ut? Jeg har veldig liten plass på siden av karet. Evt kan jeg prøve å skyve karet litt mer ut fra veggen og ha det hengende bak. Jeg syns jo ikke den lyse grå plastkassa er særlig fin og da vil den jo bli skult hvis den henger bak...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap