Finnes det flere typer sjokoladegurami?

Jeg har drevet og lest alt om sjokoladegurami på dette forumet og det viser seg at det kanskje finnes forskjellige typer. Det var en tråd med link til denne, men om det virkelig er en sjokoladeguramie er jeg usikker på. Det står også bare en nevnt i fiskebasen. Jeg har ikke fått googlet det noe særlig, så jeg vet egentlig mest bare det på¨forumet.

Men finnes det flere enn den "vanlige"?
Den du linker til er vel i slekt med den du har, som vi kaller sjokoladegurami.

Her ser du de fiskebasen har registrert i samme slekt/genus som sjokoladeguramien din (Sphaerichthys). Om denne slekten inneholder flere enn de fiskebasen har registrert aner jeg ikke
Sphaerichthys vaillanti er en nydelig sjokoladegurami, men visstnok like vanskelig som Sphaerichthys osphromenoides.

Bildene av Sphaerichthys vaillanti i basen her er ganske dårlige, se på denne siden der ser du hvordan den egentlig ser ut :)

Jeg har prøvd den en gang før, men de døde raskt.. Veldig lyst å prøve den igjen, er vel en av de peneste fiskene jeg har hatt

Lisbeth
Sphaerichthys vaillanti er en nydelig sjokoladegurami, men visstnok like vanskelig som Sphaerichthys osphromenoides. Bildene av Sphaerichthys vaillanti i basen her er ganske dårlige, se på denne [URLBLOCK1] Jeg har prøvd den en gang før, men de døde raskt.. Veldig lyst å prøve den igjen, er vel en av de peneste fiskene jeg har hatt


Men du har Sphaerichthys osphromenoides?? Det er den fineste og mest spesielle fisken jeg har har (og hatt, men er ferskis) og jeg håper jeg klarer å holde de lenge!
Ja jeg har 4 Sphaerichthys osphromenoides som har holdt hos meg i 4 mnd eller noe nå. Har prøvd den også før men døde kjapt den også. Denne gangen har jeg hatt dem i eget karantenekar før de ble sluppet storkaret og det har tydeligvis vært lurt for de struttet virkelig av liv og har tett mørk farge.
Det er nettopp pga at jeg har klart å holde den så "lenge" at jeg får lyst å prøve meg på vaillanti igjen. Jeg syns også osphromenoides er en råfin gurami, men vaillanti er hakket over syns jeg
Mine er faktisk over 1 år, men jeg har hatt de i 2-3 uker selv Det ser ut som at karantenetida skal gå bra, men er utolmodig til å slippe de ut i større kar! De 2 jeg kjøpte først er de 2 som sjefer over de 2 andre og har utrolig fin farge, så de trives nok tross i trangt kar sammen med coryer Jeg gjorde vel den tabben at jeg ikke tok ut de 2 første jeg kjøpte og romsterte litt i karet før jeg skulle ha sluppet alle 4 på nytt sammen. Da er det ikke sikkert at "rangen" hadde vært så viktig..
De har forresten gått i vanlig kranvann hele livet før de kom til meg!

Man skulle nesten tro at den andre typen var enklere ved tanke på vanverdier. Innbiler meg at det var mer passende for mitt vanlige kranvann...

Du mener vaillantien bør være enklere enn osphromenoides? I lenka jeg ga deg står det at de foretrekker ph på 4,5! Men jeg har møtt på noen her inne som har hatt den på rundt 6 og også fått den i lek så den kan nok trives i litt høyere ph.
Beklager, blandet to linker her:/... Det er neimen ikke enkelt med denne PH`n de skal ha! Det er i alle fall vanskelig å ha de sammen med mye annen fisk og jeg opplever at de faktisk trives med noen andre enn bare seg selv i karet. Da kommer de også mere frem Men det er sikkert individuelt. Jeg er i alle fall overrasket over hvor fine farger de har med vannverdiene jeg gir de!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap